• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
9
امام جمعه ماهدشت:

یکی از خطرات جدایی دین از سیاست، از بین رفتن اخلاق و معنویت است

  • کد خبر : 17219
  • 22 اردیبهشت 1402 - 14:14
یکی از خطرات جدایی دین از سیاست، از بین رفتن اخلاق و معنویت است
امام جمعه ماهدشت گفت: یکی از خطرات جدایی دین از سیاست که عده ای همواره آن را در دنیای اسلام رواج می دادند، این است که وقتی سیاست از دین جدا شد، از اخلاق و معنویت نیز جدا می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز، حجت الاسلام والمسلمین علی رادمرد، امام جمعه ماهدشت امروز در خطبه های نماز جمعه این شهر ضمن تسلیت سالروز شهادت امام صادق (ع) گفت: دوران حیات امام صادق (ع) بسیار حساس بود زیرا عصر پوست اندازی اژدهای طاغوتی امویان و بر تن کردن لباس تزویر و نیرنگ عباسیان محسوب می شد.

وی عنوان کرد: مقام معظم رهبری در کتاب انسان ۲۵۰ ساله می فرمایند: بعضی خیال می‌کنند که امام صادق (ع) به سیاست کاری نداشت، علیه دستگاه فعالیتی نمی‌کرد و درصدد ایجاد حکومت الهی و علوی نبود. این خطاست؛ ماهیت مبارزه امام صادق (ع) یک ماهیت سیاسی و کار فرهنگی او هم کار سیاسی بود.

امام جمعه ماهدشت اذعان کرد: برخی افراد که در فضاهای سیاسی و جناحی هستند، صرفا برای رسیدن به مطامع و منافع شخصی و گروهی خود، واقعیت زندگی اهل بیت (ع) را تحریف کرده و برای نوجوان و جوان ما اسلامی را رواج می دهند تا از فعالیت های سالم سیاسی که به ضررشان است جلوگیری کنند زیرا چهره واقعی آن ها واضح و شفاف می شود. 

حجت الاسلام والمسلمین رادمرد مطرح کرد: یکی از خطرات جدایی دین از سیاست که عده ای همواره آن را در دنیای اسلام رواج می دادند، این است که وقتی سیاست از دین جدا شد، از اخلاق و معنویت نیز جدا می شود. در نظام های سکولار و بی‌‌رابطه‌‌ با دین، در بیشتر موارد اخلاق از بین رفته است.

وی افزود: وقتی دین از سیاست جدا شد، سیاست، غیراخلاقی و مبنی بر همه محاسبات مادی و نفع طلبانه شده و اگر سیاست از اخلاق و معنویت جدا شد، سیاست ورزی وسیله ای برای کسب قدرت به هر قیمت و کسب ثروت برای پیش بردن کار خود در دنیا می شود. یکی از مواردی که اهمیت بسیاری دارد، مسئله ارتباط با سیاست است.

امام جمعه ماهدشت با اشاره به تلاش برای جدایی مقوله دین از سیاست در طول سال های متمادی اظهار کرد: علیرغم اینکه انقلاب اسلامی پیروز شده و سیاست دینی محور همه فعالیت ها در کشور است و مسئله الهام گیری و سرچشمه پیدا کردن سیاست از دین، نه دین از سیاست، جزو عرف های رایج ملت های مسلمان شده، هنوز عده ای برای شکستن این عرف تلاش می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رادمرد بیان کرد: انسان در صورت آشنایی با لایه های عمیق تر تبلیغات سیاسی جهانی در می یابد که تلاش برای جدایی دین از سیاست همچنان در حال انجام است. آن ها به دنبال این هستند که سیاستمداران بدون ارتباط و اعتنا به دین، کار خود را انجام دهند و فعالان دینی نیز فقط به احکام فردی، شخصی و طهارت و نجاست بپردازند.

وی با اشاره به تشکیل حکومت توسط پیامبر (ص) به عنوان اولین حادثه در اسلام خاطرنشان کرد: پیامبر به مدینه نیامد که بگوید من عقاید شما را اصلاح و احکام دینی را برایتان بیان می کنم، شما هم یک نفر را به عنوان حاکم برای خود انتخاب کنید. بلکه ایشان آمد و اداره سیاست را به دست گرفت و در بدو ورود، خط مشی نظامی، سیاسی، اقتصادی و تعامل اجتماعی را طراحی کرد.

امام جمعه ماهدشت اذعان کرد: در شرایطی که دین، همان دین پیامبر است، چگونه به خط مشی های سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی کاری نداشته باشد؟ البته ممکن است است عده ای هم در لباس دین باشند تا این اندیشه را فعال نگه دارند و نه تنها در حوزه اندیشه بلکه در حوزه عمل و رفتار مدیریتی نیز خودشان را نشان دهند.

وی گفت: غروب ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ که ترامپ در کنار یاران تندروی خود که در همان مدت یک سال و نیم از ریاست جمهوری اش، چندین موافقت نامه و معاهده بین المللی دیگر را نیز زیر پا گذاشته بودند، فرمان خروج از برجام را نیز امضا کرد. آن زمان، تفکر حاکم بر تهران، در برابر این اقدام خصمانه با شرکای اروپایی برجام به همراه روسیه و چین کار را به جلو برد بدون اینکه اقدامی علیه این قانون شکنی انجام دهد.

حجت الاسلام والمسلمین رادمرد افزود: این تفکر تا ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ سعی کرد راهی برای حفظ منافع اقتصادی برجام بدون عدول از تعهدات فنی بیابد. حتی تیر ۱۳۹۸، اروپایی ها در نشست کمیسیون مشترک، تعهدات ۱۱ گانه ای دادند که در صورت اجرا می توانست خواسته های ایران را پوشش دهد.

امام جمعه ماهدشت اضافه کرد: اما یک سال از مدتی که تهران از آن به‌عنوان «صبر استراتژیک» یاد کرد، گذشت و نه تنها اروپایی‌های برجام اقدام عملی برای انتفاع اقتصادی ایران نداشتند بلکه تا حد زیادی همکاری‌های خود با آمریکا برای تحریم ایران را به‌صورت غیررسمی گسترش دادند. دین اسلام برای اینگونه اقدامات که بناست عزت و منافع مسلمین حفظ شود، قواعدی را وضع کرده است.

به گفته وی، سیره و روش پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) در مواجهه با چنین موضوعاتی واضح و روشن است، از طرفی قراردادها و صلح ها و موضوعات این چنینی و از طرفی نیز وعده های خدا و معارف قرآنی ما با هیچ یک از این موضوعات جور در نمی آید. کسی که به گمان خود، زبان دنیا را بلد است، باید زبان دین را هم بداند که قافیه را نبازد.

حجت الاسلام والمسلمین رادمرد مطرح کرد: اکنون زبان باز کرده اند و می گویند به تعبیر ما مشکل در حال برطرف شدن و نتیجه دادن بود و کار دولت بعدی را هموار می کردیم اما اجازه ندادند؛ این حرف ها برای فرار از پاسخگویی است. مطالبه ما از قوه قضائیه این است که چرا برخورد نمی کند تا در این زمینه روشنگری دقیق تری صورت گیرد؟ عدم برخورد این افراد را جری می کند.

امام جمعه ماهدشت خاطرنشان کرد: بر اساس گزارشات مردمی، کرایه تاکسی و وسایل نقلیه عمومی، تعیین نشده، یا تعیین شده اما اعلام شده و یا اعلام شده اما نظارت نمی شود. هر یک از این موارد باشد، اشکال اساسی در کار وجود دارد. بر اساس موضوعات مشابه این گزارشات در این بخش، به نظرم در حوزه مدیریت این بخش باید تغییراتی ایجاد شود.

وی ادامه داد: این اشکال در همان گزارش اول باید بررسی و اصلاح می شد، نه اینکه نارضایتی مردم افزایش یابد و بگویند در شهرهای اطراف قیمت ها مصوب، اعلام و نصب شده و نظارت هم می شود اما اینجا خبری نیست. این اشکال در هر جا که باشد، باید سریعا مرتفع شود و تاکسی داران و مردم از این بلاتکلیفی خارج شوند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=17219

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.