به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز، حجت الله ربانی نسب، رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته آموزش در سالن جلسات این مجموعه برگزار شد، ضمن تبریک دهه کرامت و روز کارگر و معلم، به برنامه های پیش بینی شده برای هفته هفته پژوهش اشاره کرد.
وی با تاکید بر اهمیت آموزش در بخش کشاورزی، با بیان اینکه چند محور برای انجام برنامه های پیش رو در نظر گرفته شده که اقدامات باید حول آن محورها باشد، اذعان کرد: برنامه هفتم توسعه که برنامه دولت است، به عنوان اولین موضوع مدنظر قرار گرفته شده بوده و ومواردی که در حوزه کشاورزی مربوط به ماست انجام می شود.
رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) با اشاره به شعار سال و تلاش برای تحقق این موضوع، ادامه داد: امنیت غذایی یکی از موضوعات مهمی است که قانون آن مصوب و ابلاغ شده و ما موظف هستیم به آن توجه کنیم. ممکن است برخی وظایف در برنامه هفتم دیده نشده باشد و ما نیز به صورت روتین آنها را انجام می دهیم.
حدود ۲۳ درصد از جامعه بهره بردار ما سواد خواندن و نوشتن ندارند
ربانی نسب، اعلام کرد: اخیرا سرشماری بخش کشاورزی انجام شده و در این راستا چند مولفه مهم برای ما وجود دارد؛ حدود ۲۳ درصد از جامعه بهره بردار ما سواد خواندن و نوشتن ندارند و سن متوسط بهره برداران در بخش کشاورزی ۵۳ سال است که با توجه به تکنولوژی های نوین مانند هوش مصنوعی و … برای ایجاد توسعه، تغییر و تحول، نیاز به افرادی با سنین پایین تر داریم.
وی افزود: در پی اعلام نتایج سرشماری اخیر و تأکید بر اهمیت برنامههای بلندمدت و اساسی کشور در حوزه کشاورزی، مرکز آموزش کشاورزی به عنوان بزرگترین و اصلیترین نهاد آموزشی این بخش، نقش محوری خود را در توانمندسازی نیروی انسانی فعال در این عرصه اعلام کرد.
رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) گفت: این مرکز که ساختار آن به طور کامل حفظ شده است، در حوزههای متنوعی به ایفای نقش میپردازد. آموزش بهرهبرداران، به ویژه کشاورزان پیشرو که نقش کلیدی در توسعه و پیشرفت کشاورزی دارند، از اولویتهای اصلی این مرکز به شمار میرود. همچنین، ارتقای دانش و مهارتهای کارکنان و مدیران وزارت جهاد کشاورزی، به منظور اجرای هرچه بهتر سیاستها و برنامههای توسعهای، از دیگر وظایف اساسی این نهاد آموزشی است.
ربانی نسب، اذعان کرد: آموزش، رکن اساسی توانمندسازی و پیشرفت در هر زمینهای است. برای انجام هر کاری به نحو مطلوب، کسب دانش و آگاهی ضروری است و توسعه این دانایی نیازمند بهرهگیری از اساتید برجسته، شناخت دقیق نیازها، ایجاد آگاهیهای لازم، فراهم آوردن زیرساختهای مناسب و ایجاد فضای آموزشی مطلوب است.
وی با تاکید بر اینکه برای توانایی نیاز به دانایی و برای توسعه دانایی، نیازمند اساتید زبده، شناخت خوب، آگاهی، زیرساخت ها و فضای مناسب هستیم، مطرح کرد: با توجه به شرایط اقلیمی کنونی و ضرورت یافتن راهکارهای سریع و زودبازده برای توسعه بخش کشاورزی، کارشناسان و مسئولین بر نقش حیاتی آموزشهای کوتاهمدت و اثربخش تأکید میکنند.
آموزش، زودبازدهترین و مردممحورترین شیوه ایجاد تحول
رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) بیان کرد: در میان راهکارهای متعدد برای ایجاد تحول در این حوزه، آموزش به عنوان سهلالوصولترین، زودبازدهترین و مردممحورترین شیوه شناخته میشود که میتوان به سرعت آن را به کار گرفت. به اعتقاد متخصصان، هرچه سرمایهگذاری در حوزه آموزش کشاورزی افزایش یابد، به طور مستقیم شاهد ارتقای کیفیت تولید و بهرهوری خواهیم بود.
ربانی نسب خاطرنشان کرد: برای اینکه این آموزشها متناسب با آخرین پیشرفتهای علمی و نیازهای عملی کشاورزان باشند، نیازمند حمایتهای بیشتر و هدفمند هستیم زیرا تقویت دانش در ارکان تولید و توانمندسازی بهرهبرداران و کارشناسان بخش کشاورزی، کلید دستیابی به تحول و اثرگذاری مثبت در این حوزه است.
وی ضمن ابراز امیدواری از اینکه با سرمایهگذاری و توجه ویژه به آموزشهای کاربردی و بهروز، بتوان گامهای مؤثری در راستای توسعه پایدار کشاورزی کشور برداشت، در خصوص موزه ماشین آلات کشوارزی این مرکز نیز توضیح داد: این مجموعه با رویکردی نوین به حفظ و نمایش میراث کشاورزی و دستاوردهای فناورانه، از زمان تأسیس خود توجه ویژهای به موزهها و کلکسیونهای مرتبط داشته است.
ربانی نسب ادامه داد: این مرکز با دارا بودن مجموعهای ارزشمند از وسایل و ابزارهای قدیمی، درهای خود را به روی عموم مردم گشوده است و تأکید دارد که هیچ بخش و فضایی از آن نباید حتی یک روز تعطیل باشد، چرا که هدف، میزبانی روزانه از بازدیدکنندگان و علاقهمندان است. یکی از ویژگیهای برجسته بازدید از موزهها و کلکسیونهای این مرکز، امکان آشنایی نسل جوان، بهویژه دانشآموزان، با سیر تحولات و دستاوردهای صنعت و فناوری کشاورزی است.
رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) با بیان اینکه بازدیدکنندگان میتوانند از نزدیک شاهد تلاشها و مسیرهای طی شده برای ارتقای این حوزه باشند و درک عمیقتری از پیشرفتها و احتمالات آینده به دست آورند، اذعان کرد: این مرکز از بدو فعالیت خود، در حوزه روابط بینالملل نیز گامهای مؤثری برداشته و ارتباطات مهمی را برقرار کرده است.
بهرهگیری از ظرفیت نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور
وی با اشاره به حضور این مجموعه در نمایشگاه اکسپو و با بیان اینکه در این راستا، دیدار با نمایندگان اتاقهای بازرگانی مختلف صورت گرفته و زمینههای همکاریهای آتی را فراهم آورده است، اذعان کرد: رویکرد اصلی این مرکز در حوزه روابط بینالملل، بهرهگیری از ظرفیت نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور است.
ربانی نسب مطرح کرد: با در اختیار داشتن لیستی از این متخصصان برجسته که در حوزههای مرتبط با فعالیتهای مرکز اثربخش هستند، برنامهریزی برای دعوت از آنها به عنوان مدرس و انتقالدهنده تجربیات پیشرفته از کشورهای مختلف در دستور کار قرار دارد. این اقدام، گامی مهم در راستای ارتقای دانش و تبادل تجربیات بینالمللی در بخش کشاورزی و فناوریهای مرتبط محسوب میشود.
وی گفت: این مرکز با شناسایی ظرفیتهای عظیم کشورهای همسایه به ویژه در آسیای میانه و کشورهای عربی، بر اهمیت توسعه ارتباطات اقتصادی قوی و سازنده با این مناطق تأکید دارد. مسئولین این مرکز معتقدند که تقویت روابط اقتصادی نه تنها به نفع تولیدکنندگان داخلی است، بلکه میتواند به کاهش مشکلات امنیتی در منطقه نیز کمک کند.
رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) افزود: در همین راستا، معرفی فرصتهای سرمایهگذاری در کشورهای هدف برای تولیدکنندگان ایرانی از طریق همکاری با وزارت امور خارجه و نیز مدیریت روابط بینالملل سازمان تحقیقات و وزارت جهاد کشاورزی در حال پیگیری است. این تلاشها میتواند فرصتی ارزشمند برای تولیدکنندگان برتر و علاقهمندان فراهم آورد تا از مزایای اقتصادی این تعاملات بهرهمند شده و راهکارهای عملیاتی را فرا بگیرند.
تلاش برای ارتقای جایگاه کشاورزی و تبادل دانش و فناوری
ربانی نسب توضیح داد: این مجموعه در نظر دارد تا کارگاههای آموزشی خود را صرفا از حالت تئوری خارج کرده و رویکردی کاملاً عملیاتی را در پیش گیرد. در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی نیز، برنامههای مدونی در حال اجرا است که از جمله آن می توان به آموزش نیروهای متخصص از کشورهای هدف در زمینههایی مانند احداث گلخانه و نیز سازههای مربوطه و روشهای کشت و کار اشاره کرد.
وی موارد مذکور را زمینهساز ایجاد تقاضا برای خدمات شرکتهای ایرانی در آن کشورها دانست و مطرح کرد: این مرکز با برخورداری از پتانسیلهای قابل توجه در زمینه امکانات سختافزاری و نیروی انسانی مسلط به زبانهای خارجی، امیدوار است در آینده نزدیک شاهد برگزاری دو تا سه رویداد مؤثر در سطح بینالمللی باشد که به ارتقای جایگاه کشاورزی و تبادل دانش و فناوری منجر شود.
رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) گفت: این مرکز با بهرهگیری از بسترهای مناسبی که در سالهای گذشته توسط همکاران فراهم شده، بر ارائه خدمات مؤثر به حوزه وظیفهمندی خود تأکید دارد. در همین راستا و با توجه به پیشینه و ظرفیتهای موجود، چند موضوع کلیدی در اولویت برنامههای آتی این مجموعه قرار گرفته است.
ربانی نسب یکی از مهمترین برنامههای پیش روی مرکز را توسعه و تقویت دورههای آموزشی مهارتی اعلام و هدف از آن را تربیت تکنسینهای ماهر و کارآمد برای پاسخگویی به نیازهای عملی بخش کشاورزی دانست و اظهار کرد: در همین زمینه، علیرضا عباسی، نماینده مردم کرج در مجلس نیز ضمن اعلام آمادگی برای حمایت از آموزشهای مهارتی، بر وجود ظرفیت قانونی برای این امر تأکید کرده است.
وی با تاکید بر توسعه آموزشهای مهارتی را به عنوان گام نخست، مطرح کرد: با توجه به وجود پارک علم و فناوری در این مرکز، تقویت شرکتهای نوآور، فناور، دانشبنیان و کارآفرین از دیگر اولویتهای مهم به شمار میرود و همکاری با این شرکتها، بهویژه آنهایی که در صدد توسعه بازار خود هستند، گسترش خواهد یافت.
هیچ سازمانی نباید خود را از آموزش و ارتقای دانش بینیاز بداند
رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) گفت: این همکاری دو مزیت مهم به همراه خواهد داشت که می توان به ارائه آموزشهای کاربردی توسط این شرکتها و ایجاد فرصتهای بازاریابی برای آنها اشاره کرد. همکاری با مؤسسات تحقیقاتی، به ویژه آنهایی که استان البرز میزبان تعداد قابل توجهی از آنهاست و به نوعی صادرکننده دانش در کشور محسوب میشوند، تقویت خواهد شد.
ربانی نسب خاطرنشان کرد: مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) در تلاش است تا از دانش و تخصص دانشمندان این مؤسسات به نحو احسن بهرهبرداری و یافتههای علمی را به بخش اجرایی منتقل کند. از آن جایی که توانمندسازی پژوهشگران در برخی حوزههای تخصصی نیز در دستور کار قرار دارد، هیچ سازمانی نباید خود را از آموزش و ارتقای دانش بینیاز بداند.
وی با بیان اینکه سرمایهگذاری در توانمندسازی پژوهشگران میتواند منشأ اثرات بسیار مثبتی در پیشبرد اهداف مرکز و توسعه بخش کشاورزی باشد، در خصوص چالش های بخش آموزش کشاورزی نیز یادآور شد: با توجه به میانگین سنی ۵۳ سال برای کشاورزان کشور و آمار قابل توجه ۲۳ درصدی افراد بدون سواد خاواند و نوشتن در این قشر، ضرورت تدوین و اجرای برنامههای آموزشی متوازن و کارآمد بیش از پیش احساس میشود.
رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره)، شکاف موجود میان نیازهای آموزشی در سطح کشور و تعداد کافی آموزشدهندگان را یکی از چالشهای اساسی در این حوزه دانست و عنوان کرد: گستردگی پهنه کشاورزی ایران و نیاز فراگیر فعالان این بخش به آموزش، اهمیت نیازسنجیهای درست و عالمانه را دوچندان میکند.
آمادهسازی زیرساختهای لازم برای ارائه آموزشهای هدفمند و اثربخش
ربانی نسب با تاکید بر اینکه در حال حاضر کمبود چنین رویکردی در برنامهریزیهای آموزشی به چشم میخورد اذعان کرد: برای ارائه آموزشهای دقیق و مؤثر، دریافت اطلاعات و نیازهای واقعی از سوی بخش اجرا ضروری است و این مرکز با درک این چالش، در حال آمادهسازی زیرساختهای لازم برای ارائه آموزشهای هدفمند و اثربخش است.
وی گفت: در شرایط کنونی، صرف زمان و سرمایه برای کلاسهایی که ممکن است بازدهی مطلوبی نداشته باشند، منطقی نیست. لذا، تمرکز اصلی بر حوزه اثربخشی آموزشها معطوف شده است. این مجموعه با برگزاری روزانه دورههای مجازی با حضور مدرسانی از سراسر کشور، در تلاش است تا دسترسی به آموزش را تسهیل و اثربخشی آن را ارتقا بخشد.
ربانی نسب ادامه داد: همچنین، تالار ترویج دانش این مرکز به عنوان بستری برای بارگذاری آخرین یافتههای علمی، تحقیقاتی و کاربردی فراهم شده است. با این حال، ترغیب مخاطبان به مراجعه و استفاده از این منابع، از اولویتهای آتی محسوب میشود. در نهایت، این مرکز مصمم است با بهرهگیری از همین برنامههای آموزشی و تلاش مضاعف، در راستای رفع چالشهای موجود در حوزه آموزش کشاورزی گامهای مؤثری بردارد.
وی با بیان اینکه در مسیر تحقق شعار سال و دستیابی به سرمایهگذاریهای مؤثر، توجه به چند مولفه اساسی از اهمیت ویژهای برخوردار است، تشریح کرد: وجود بستر مناسب و سرمایهگذار شایسته، دو رکن اصلی در این راستا محسوب میشوند. تجربه نشان داده است که بسیاری از سرمایهگذاریها یا واگذاریها به بخش خصوصی که با هدف فعالسازی ظرفیتها انجام شدهاند، به دلیل عدم اهلیت سرمایهگذاران با چالش مواجه شدهاند.
رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) گفت: نخستین گام برای داشتن سرمایهگذاریهای موفق، تقویت سرمایه انسانی، ارتقای مهارتهای فنی و ایجاد اهلیت در افراد است. آموزش صحیح و هدفمند میتواند دانش لازم برای انجام سرمایهگذاریهای آگاهانه و کارآمد را در افراد ایجاد کند. یکی دیگر از نقشهای مهم آموزش، تسهیل پذیرش نوآوریها و فناوریهای جدید است.
کاهش احتمال بروز اشتباهات با آگاهی سرمایه گذاران
ربانی نسب مطرح کرد: عدم اعتماد به این دستاوردها در بسیاری از موارد ناشی از ناآشنایی و عدم انطباق آنها با روشهای سنتی کار است. آموزشهای مؤثر میتواند با معرفی مزایا و کاربردهای نوآوریها، اعتماد به آنها را افزایش داده و زمینه را برای بهرهگیری بیشتر از آنها فراهم کند. همچنین آموزش صحیح و جامع در خصوص ابعاد مختلف سرمایهگذاری، به طور قابل توجهی ریسکهای احتمالی را کاهش میدهد.
وی افزود: وقتی سرمایهگذاران با آگاهی کامل از جوانب کار اقدام کنند، احتمال بروز اشتباهات و ضررهای مالی به مراتب کمتر خواهد بود. بنابراین، برای تحقق شعار سال و دستیابی به سرمایهگذاریهای پربازده و پایدار، لازم است بر تقویت سرمایه انسانی از طریق آموزشهای تخصصی، ایجاد اهلیت در سرمایهگذاران و تسهیل پذیرش نوآوریها با اطلاعرسانی مؤثر تمرکز شود.
رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) با تاکید بر اهمیت ارتقای توان مدیریتی فعالان اقتصادی، به ویژه در کسب و کارهای نوپا، اذعان کرد: بسیاری از متخصصان فنی که وارد عرصه کارآفرینی میشوند، نیازمند دانش و آگاهی در زمینههای مدیریتی و مسائل مرتبط با سرمایهگذاری هستند تا بتوانند با چالشهای این حوزه به طور مؤثر مقابله کنند.
ربانی نسب با اشاره به اینکه آموزشهای تخصصی میتواند توان مدیریتی این افراد را به طور چشمگیری افزایش دهد مطرح کرد: در راستای تحقق شعار سال، همسویی با سیاستهای کلان کشور باید در اولویت برنامهها قرار گیرد. آموزشها میتوانند با تبیین این سیاستها و تشویق به همکاریهای جمعی، زمینه را برای مشارکت مؤثرتر فعالان اقتصادی فراهم آورند و اعتماد سرمایهگذاران را جلب کنند.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه یکی از چالشهای مهم در بخش کشاورزی، میزان پایین سرمایهگذاری در این حوزه با وجود فرصتهای فراوان است، ارتقای اعتبار کشاورزان، کلید جذب سرمایه به این بخش محسوب میشود و سرمایهگذاران زمانی به حوزه کشاورزی و کشاورزان اعتماد خواهند کرد که فعالان این عرصه از آموزشهای لازم، گواهینامهها و استانداردهای مورد نیاز برای پذیرش سرمایه برخوردار باشند.
ضرورت افزایش اعتبار کشاورزان از طریق آموزش و کسب استانداردها
رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) گفت: ارائه این مدارک و شواهد، اطمینان خاطر را برای سرمایهگذاران به ارمغان خواهد آورد و ریسک سرمایهگذاری را کاهش میدهد بنابراین، برای رونق سرمایهگذاری در بخش کشاورزی، توجه به ارتقای توان مدیریتی فعالان، همسویی با سیاستهای کلان، تقویت همکاریهای جمعی و مهمتر از همه، افزایش اعتبار کشاورزان از طریق آموزش و کسب استانداردها ضروری است.
ربانی نسب ادامه داد: این مجموعه با رویکردی جامع و آیندهنگر علاوه بر اینکه در تلاش است تا با بهرهگیری از ظرفیتهای داخلی و بینالمللی، نقش محوری در توسعه و تحول بخش کشاورزی کشور ایفا کند، با تأکید بر آموزشهای مهارتی، حمایت از شرکتهای دانشبنیان و توسعه همکاریهای منطقهای نیز گامهای مؤثری در راستای ارتقای بهرهوری، جذب سرمایهگذاری و توانمندسازی فعالان این حوزه برداشته است.
وی اظهار کرد: با توجه به چالشهای موجود در ساختار سنی و سطح سواد فعالان بخش کشاورزی، مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) توسعه آموزشهای مهارتی و کاربردی را در اولویت قرار داده و هدف از این رویکرد، تربیت تکنسینهای ماهر و ارتقای دانش و مهارتهای بهرهبرداران و کارشناسان برای مواجهه با نیازهای روز و پذیرش نوآوریها است.
رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) ادامه داد: این مرکز با میزبانی دهها شرکت دانشبنیان، خلاق و فناور، به عنوان بستری برای رشد و شکوفایی ایدههای نوآورانه در حوزه کشاورزی عمل میکند. تسهیل همکاری بین این شرکتها و ارائه آموزشهای تخصصی با مشارکت آنها، به تجاریسازی دستاوردها و ایجاد اشتغال پایدار در این بخش کمک میکند.
ربانی نسب گفت: این مرکز با شناسایی ظرفیتهای عظیم کشورهای همسایه، به ویژه در آسیای میانه و کشورهای عربی، بر توسعه همکاریهای اقتصادی و تبادل تجربیات تأکید دارد. معرفی فرصتهای سرمایهگذاری متقابل و بهرهگیری از دانش و تخصص نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور، از جمله برنامههای این مرکز در راستای گسترش تعاملات بینالمللی است.
وی تاکید کرد: برای تشویق سرمایهگذاری در بخش کشاورزی، مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره)، برنامههای ویژهای برای معرفی کشاورزان نمونه و شرکتهای موفق در این حوزه در دستور کار دارد که نمایش دستاوردها و توانمندیهای فعالان این بخش، گامی مهم در راستای جلب اعتماد سرمایهگذاران و رونق اقتصادی کشاورزی خواهد بود.
خرد بودن برخی اراضی، مانعی برای سرمایهگذاری
رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) در ادامه اظهار کرد: با تکیه بر این رویکردهای اساسی، این مجموعه امیدوار است نقش مؤثری در ارتقای سطح دانش، نوآوری و توسعه پایدار بخش کشاورزی کشور ایفا کند و به عنوان یک قطب فعال در این حوزه در سطح ملی و منطقهای شناخته شود.
ربانی نسب توضیح داد: این مرکز با توجه به احکام برنامه هفتم توسعه، به ویژه در زمینه کاهش مصرف آب در اراضی بالای ۱۰ هکتار و حفاظت از منابع آبی و خاک، برنامههای آموزشی جامعی را در دستور کار قرار داده است که با رویکردی کوتاهمدت و اثربخش، به تسهیل سرمایهگذاریها و ارتقای بهرهوری در بخش کشاورزی کمک خواهند کرد.
وی خاطرنشان کرد: این مرکز در زمینه اجرای الگوی کشت بهینه و مدیریت منابع انسانی در بخش کشاورزی، دورههای آموزشی تخصصی ارائه خواهد داد. همچنین، تبیین اهمیت و جایگاه سیستمهای نوین آبیاری، به ویژه آبیاری زیرسطحی با توجه به تغییرات اقلیمی و خشکسالیهای فزاینده، از دیگر اولویتهای آموزشی این مجموعه هستند.
ربانی نسب گفت: با وجود فعالیت شرکتهای دانشبنیان در زمینه هوشمندسازی سیستمهای آبیاری، همچنان شاهد استفاده از روشهای سنتی در بسیاری از اراضی کشاورزی هستیم. خرد بودن برخی اراضی، مانعی برای سرمایهگذاری در این حوزه محسوب میشود. این مرکز در تلاش است با ارائه آموزشهای تخصصی، زمینه را برای پذیرش فناوریهای نوین و مدیریت بهینه منابع آبی فراهم کند.
رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) عنوان کرد: توسعه کشتهای فناورانه مانند کشت عمودی و گلخانهای، گسترش کشت گیاهان دارویی در اراضی خرد و حمایت از پژوهشها و تولید بذور کمآببر و مقاوم به خشکسالی و شوری، از دیگر راهکارهای آموزشی این مرکز برای کمک به مدیریت منابع آبی کشور است.
حفاظت از منابع طبیعی نیازمند مشارکت جوامع محلی است
وی با بیان اینکه حفاظت از خاک و منابع طبیعی نیازمند مشارکت فعال جوامع محلی است اعلام کرد: در همین راستا، این مرکز برنامههای آموزشی ویژهای برای جلب مشارکت این جوامع در پروژههای آبخیزداری تدوین کرده است. ترویج فرهنگ آبخیزداری و آموزش روشهای کشاورزی حفاظتی، به ویژه در استان البرز، از مهمترین برنامههای ما در زمینه مدیریت پایدار منابع آبی به شمار میرود.
رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) با بیان اینکه تربیت مربیان متخصص در زمینه کشاورزی حفاظتی برای توسعه این روش در سراسر کشور نیز در دستور کار قرار دارد، اذعان کرد: نظام مهندسی کشاورزی و فارغالتحصیلان این حوزه، از نقاط هدف مهم برنامههای آموزشی این مرکز هستند. به همین منظور، تفاهمنامهای با سازمان نظام مهندسی کشاورزی به منظور توسعه آموزشهای مهارتی مورد نیاز این قشر به امضا رسیده است.
ربانی نسب گفت: تبادل ظرفیتهای آموزشی بین دو نهاد، به ارتقای سطح خدماترسانی به کشاورزان و راهاندازی کسب و کارهای نوپا کمک خواهد کرد. تعاونیهای روستایی به دلیل ارتباط نزدیک با بهرهبرداران، جایگاه ویژهای در برنامههای آموزشی این مرکز دارند. در همین راستا، جلساتی با سازمان مرکزی تعاون روستایی برگزار شده و نیازهای آموزشی مدیران این تعاونیها در زمینه بازاریابی و توسعه صادرات مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
وی افزود: از ظرفیت کشت و صنعتها و شرکتهای سهامی زراعی پیشرو نیز به عنوان منابع آموزشی برای سایر بهرهبرداران استفاده خواهد شد. برگزاری دورههای آموزشی و بازدیدهای تخصصی برای تبادل تجربیات و آشنایی با روشهای نوین کشاورزی از دیگر برنامههای این مرکز است که با این برنامههای جامع و هدفمند، تلاش میکند با ارتقای دانش و مهارت فعالان بخش کشاورزی، گامی مؤثر در راستای مدیریت پایدار منابع آب و توسعه کشاورزی نوین در کشور بردارد.
خبرنگار: صدیقه صباغیان
انتهای پیام/










