• امروز : یکشنبه - ۱ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 22 September - 2024
10
وزیر ارتباطات:

امسال رکورد پرتاب های فضایی کشور را خواهیم زد

  • کد خبر : 24319
  • 17 آذر 1402 - 13:52
امسال رکورد پرتاب های فضایی کشور را خواهیم زد
صنعت فضایی پیشرفته ترین صنعت دنیا بوده و رئيس جمهور در حال راهبری توسعه صنعت فضایی کشور است و امسال رکورد پرتاب های فضایی کشور را خواهیم زد.

به گزارش خبرنگار دیده بان البرز، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز در شورای اداری چهارباغ با اشاره به قدمت سه ساله این شهرستان گفت: در هفته جاری، با کلام مبارک مقام معظم رهبری، دولت سیزدهم، دولت کار و فعالیت لقب گرفت و این مدال افتخار بر دیگر افتخارات دولت مردمی افزوده شد. مسئولین این شهرستان نیز مفتخر به دریافت این مدال هستند زیرا در قالب یک تیم واحد و منسجم، برای حل مشکلات مردم تلاش می کنند.

وی مطرح کرد: کشور ما در مسیر پیشرفت قرار دارد اما دشمنان به صورت شبانه روزی تلاش می کنند تا صحنه را به گونه دیگری جلوه دهند و فضا را به سمتی ببرند که ایران را کشوری عقب مانده، غیرپیشرفته و دارای مشکلات متعدد معرفی کنند که مردم به ویژه نوجوانان و جوانان نسبت به آینده ناامید شوند. طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب، در چنین شرایطی باید برای تقویت امید و ایمان به ویژه در نسل جوان تلاش و از این طریق، نقشه های دشمن را نقش بر آب کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه اکنون کشور بیش از هر زمان دیگری نیازمند، کار، تلاش و مجاهدت شبانه روزی است، بیان کرد: در این راستا باید سر از پا نشناسیم و با کار و تلاش مستمر مشکلات مردم را برطرف کنیم و ضمن امیدآفرینی در جامعه، کشور را در مسیر پیشرفت نگه داریم که در این مسیر،‌ نیاز به تببین، تبلیغ و ترویج مسائل نیز احساس می شود تا جوانان ببینند که اقدامات فناورانه و گره گشایی در کشور انجام می شود، آن هم توسط افرادی که خود را مقی، مومن و انقلابی می دانند.

تبدیل منطقه ویژه اقتصادی پیام به قطب اقتصاد دیجیتال کشور

زارع پور با اشاره به اینکه امروز رسالت سنگینی بر دوش ماست و باید در جهاد تبیین که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نقش آفرین باشیم، خاطرنشان کرد: ما در بین مردم حضور داریم تا مشکلات آن ها را بشنویم و پیگیری کنیم تا مرتفع شوند اما در برخی مواقع ارتباط ما با مردم قطع است که این کار ما را دشوار می کند. اولین و بزرگترین مرکز کنترل ماهواره های سنجشی کشور به عنوان یکی از مهم ترین مراکز فضایی سال گذشته در ماهدشت افتتاح شد که باید شرایط بازدید نسل جوان از آن فراهم شود.

وی با بیان اینکه در تلاش هستیم که منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام را به قطب اقتصاد دیجیتال منطقه تبدیل کنیم، اظهار کرد:‌ بزرگترین پارک فناوری اطلاعات کشور در استان البرز واقع شده که شرکت های بسیاری در آن مشغول تولید فناوری هستند. هر گامی که مسئولین استان البرز و شهرستان چهارباغ در این زمینه بردارند، اثرات آن ها بین المللی است و ضمن قرارگیری در سبد امید ملی، منجر به ایجاد امید در سطح ملی می شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح کرد: پس از رخوت تقریبا هشت ساله ای که در کشور وجود داشت و تعطیلی در برخی زمینه ها، اقدامات بزرگی در دولت سیزدهم صورت گرفته و تلاش های شبانه روزی به منظور جبران عقب ماندگی ها نیز در حال انجام بوده و کشور از دوران رکود در بخش اقتصادی خارج شده است. اکنون اقتصاد مسئله شماره یک کشور محسوب می شود. ما پس از تجربه رشد اقتصادی منفی، به رشد اقتصادی ۶ درصد رسیده ایم.

پیشرفت ۶۴ درصدی شبکه ملی اطلاعات

زارع پور بیان کرد: زمان می برد تا نتیجه این موضوع به سفره مردم برسد و تورم ۶۰ درصدی که تحویل گرفتیم به اعداد قابل قبول برسد که البته میزان تورم اکنون به زیر ۴۰ درصد رسیده است. اقتصاد کشور ما در طول یک دهه گذشته دچار یک بیماری مزمن شده که درمان آن نیازمند اقدامات ویژه و کار جهادی و عالمانه و شبانه روزی بوده و این امر در حال انجام است. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز حوزه گسترده ای بوده که اتفاقات خوبی در آن رقم خورده است.

وی از اتصال جزایر سه گانه به سرزمین اصلی با فیبرکشی زیر دریا برای نخستین بار خبر داد و مطرح کرد: یکی از موضوعات جدی که در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دنبال می شود، شبکه ملی اطلاعات است که به عنوان زیرساخت توسعه و فضای مجازی کشور، ابتدای دولت ۲۳ درصد پیشرفت داشت اما اکنون به ۶۴ درصد رسیده است. زندگی بدون ارتباطات برای مردم بی معنا شده و کسی نمی تواند یک روز زندگی بدون موبایل را تصور کندکه در آینده وابستگی به فضای مجازی بیشتر نیز خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه یکی از دستاوردهای کشور، ساخت ربات جراح است که در آینده در جراحی های راه دور مورد استفاده قرار می گیرد، خاطرنشان کرد: برای اینگونه فعالیت ها نیازمند بستر پرسرعت، باکیفیت و امن هستیم که زیرساخت آن شبکه ملی اطلاعات شامل ابرپروژه ای دارای چندین کلان پروژه و یکی از مهم ترین موضوعات آن فیبر نوری است که به دنبال اتصال تمام ساختمان ها به شبکه از این طریق هستیم.

ماهانه بیش از ۴۰ میلیون نفر از پیام رسان های داخلی استفاده می کنند

زارع پور عنوان کرد: سرعت فیبر نوری نزدیک به یک هزار مگابیت بر ثانیه، یعنی تقریبا ۸۰ تا ۹۰ برابر سرعت فعلی شبکه اینترنت است. این پروژه زیرساخت توسعه کشور در نیم قرن آینده است و نیازی به توسعه فناوری جدیدی نخواهد بود. چهارباغ از اولین شهرستان های کشور است که به این امکان دسترسی پیدا می کند. این زیرساخت با صرف چند ده میلیارد تومان فراهم شده و اکنون مورد استفاده ۱۵ نفر قرار گرفته و در صورت درخواست، ظرف مدت نهایتا یک ماه برای منازل و کسب و کارها فعال می شود.

وی با اشاره به تلاش برای تامین تمام زیرساخت های نرم افزاری موردنیاز مردم اظهار کرد: به دنبال ایجاد محدودیت های ناخواسته در پلفترم های خارجی، برای تقویت پلتفرم های داخلی تلاش کردیم که در نتیجه آن، طی یک سال و نیم اخیر، تعداد کاربران آن ها ۱۰ برابر شده است. در شهریور سال گذشته، تعداد کاربران فعال پیام رسان ایتا در روز، یک و نیم میلیون نفر بود که اکنون به حدود ۱۷ و نیم میلیون نفر رسیده و تعداد کاربران فعال ماهانه آن نیز از حدود سه میلیون به ۲۸ میلیون نفر رسیده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۴۰ میلیون نفر به صورت ماهانه از پیام رسان های داخلی استفاده می کنند، در رابطه با پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اذعان کرد:‌ در تلاش هستیم بتوانیم تا پایان برنامه هفتم توسعه، تمام خدمات دولتی را هوشمند کنیم که دیگر مردم برای دریافت خدمات نیازی به مراجعه حضوری نداشته باشند و بدون درخواست مدارک و اطلاعات و مداخله انسانی در لحظه خدمات لازم را دریافت کنند.

ارائه پنج درصد خدمات در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

زارع پور مطرح کرد: اکنون پنج درصد خدمات در قالب سه هزار خدمت الکترونیکی به این صورت ارائه می شوند که تا پایان سال جاری به ۲۰ درصد خواهد رسید. هفته گذشته شاهد آخرین رویداد صنعت فضایی کشور و نهمین پرتاب فضایی در طول دو سال و اندی اخیر بودیم و تا پایان سال جاری نیز چند پرتاب دیگر خواهیم داشت. صنعت فضایی پیشرفته ترین صنعت دنیا بوده و رئيس جمهور در حال راهبری توسعه صنعت فضایی کشور است و امسال رکورد پرتاب های فضایی کشور را خواهیم زد.

وی افزود: هرچه در این حوزه پیشرفت کنیم، سرریز آن به سمت سایر صنایع می رود و زندگی مردم را متحول می کند. ایران جزو ۱۰ کشوری است که می تواند ماهواره بسازد و آن را با استفاده از پرتابگر بومی در مدار قرار دهد. در زمینه ارتباطات، سکوهای بومی مورد اقبال واقع شده اند که یکی از این سکوها شبکه اجتماعی ویراستی است که شبیه توئیتر بوده و ۳۰ تا ۴۰ درصد تحلیل های صداوسیما برای فضای مجازی از این فضاست. ویراستی اکنون بیش از ۳۰۰ هزار کاربر فعال دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با مشکلات شهرستان چهارباغ که از سوی مسئولین و حاضرین عنوان کرد، با بیان اینکه اراده دولت بر تکمیل پروژه های نیمه تمام است، توضیح داد: چهارباغ شهرستانی نوپاست و زمان می برد به وضعیت شهرستان هایی برسد که قدمت ۴۰ تا ۵۰ ساله دارند که این امر مستلزم صبوری است اما ما هم وظیفه داریم این مشکلات را پیگیری کنیم که برخی از آن ها به صورت کلی در مصوبات این سفر آمده است و پیگیری های لازم برای سایر موارد نیز صورت می گیرد.

خبرنگار: مینا صدیقیان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=24319

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.