به گزارش دیده بان البرز و به نقل از خبرنگار مهر، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز در دیدار با اساتید دانشگاههای استان البرز در حوزه علم و فناوری که در پژوهشگاه مواد و انرژی برگزار شد، گفت: شاید در گذشته نگاه این بوده که شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه علم و فناوری اسنادی را بنویسد و دانشگاهها و پژوهشگاهها به آنها عمل کنند . در آن نگاه دانشگاهها و پژوهشگاهها بیشتر نقش تصدی گری داشتند.
وی سیاستگذاری، تنظیم گری و تصدی گری را ارکان حکمرانی دانست و بیان کرد: بنای ما در دوره جدید این است که از اساتید دانشگاهها و پژوهشگاههای کشور در ساحت سیاستگذاری و تنظیم گری هم استفاده کنیم. این بدان معناست که وقتی قرار است شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه علم و فناوری تصمیمی را اتخاذ و سندی را مدون و مصوب کند، با مشارکت حداکثری اعضای هیأت علمی و دانشگاهیان باشد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شاید برخی اساتید علاقه به مشارکت در این زمینه نداشته باشند اما ما باید این زمینه و بستر را فراهم کنیم لذا الزامی به این کار نیست. تحقق رویکرد مشارکت حداکثری اعضای هیأت علمی دانشگاهها و پژوهشگاهها در سیاستگذاری و راهبری، مستلزم تعریف یک ساختار برای آن است که در این راستا مقرر شده در هر استانی رؤسای دانشگاهها و پژوهشگاهها هیأت اندیشه ورز علم و فناوری تشکیل دهند.
خسروپناه با اشاره به تشکیل این هیات و صدور احکام اعضای آن، هدف از تشکیل هیأت اندیشه ورز را بکارگیری و مشورت با دیگر اساتید در موضوعات مطروحه دانست و اذعان کرد: با توجه به اعتقاد ما به حکمرانی نخبگانی، این بستر در حوزه علم و فناوری فراهم شده و اکنون این هیأت باید فعال شود. از سوی دیگر بازنگری نقشه جامع علمی کشور پس از ۱۳ سال در حال انجام است.
وی با اشاره به اینکه در فناوریهای نوین، علم لحظه به لحظه در حال تحول است، اظهار کرد: این تغییر و تحول باید در نقشه جامع علمی کشور لحاظ شود لذا بازنگری این نقشه به فرهنگستان علوم سپرده شده و از نظرات و پیشنهادات هیأتهای اندیشه ورز استانی نیز استفاده میشود و ستاد علم و فناوری نیز میزان اعمال آنها را کنترل میکند.
خسروپناه تصریح کرد: نقشه جامع علمی کشور باید حداقل هر پنج سال بازنگری شود اما ما اکنون هشت سال در این زمینه عقب هستیم. در حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی نیز بسیار عقب بوده اما در حوزه کارآمدی و نظریه پردازی در حوزه پزشکی و علوم پایه از علوم انسانی جلوتر هستیم؛ تعادل در این زمینه شکل نگرفته و در حوزههای علوم انسانی و علوم اجتماعی جدی تر باید فعالیت شود.
وی عنوان کرد: اکنون که الگوی حکمرانی نخبگانی در حوزه علم و فناوری در شورای عالی انقلاب فرهنگی پذیرفته و برای آن بسترسازی شده، آئین نامه ارتقا به همت وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد در حال نگارش و تصویب است. البته قبل از آن باید اصول حاکم بر این آئین نامه تعریف میشد که ۱۰ اصل مهم تعریف شد که یکی از آنها موضوع خانواده محوری است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مشارکت بانوان نخبه فرهیخته در تدوین اصول حاکم بر آئین نامه ارتقا بیان کرد: رئیس دانشگاه مرکزی و مادر در استان البرز هیأت اندیشه ورز را جدی بگیرد و جلسات آنها را به صورت مرتب تشکیل دهد و از تمام نخبگان دانشگاهی و پژوهشگاهی نیز در این زمینه استفاده کند.
خسروپناه گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در ساحتهای شناخت اولویتهای علم و فناوری، مشارکت نخبگان در تدوین یا بازنگری سندهای راهبردی، راهبری تحقق این سندها با مشارکت اساتید دانشگاهها و پژوهشگاهها و نظارت و اثرسنجی دست خود را به سمت اساتید دراز میکند. همچنین میتوانیم در استانها برش نقشه جامع علمی را در دانشگاهها و پژوهشگاهها داشته باشیم.
وی با اشاره به ایجاد مرکز رصد در شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: اتاق وضعیت علم و فناوری نیز راه اندازی و گزارشها و دستاوردهای همه دانشگاهها و پژوهشگاهها به صورت روزانه و هوشمند در سامانه قرار میگیرد و تحلیل میشود و یکی از شاخصهای ارزیابی دانشگاهها و پژوهشگاهها میتواند همین اتاق وضعیت باشد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه مباحث فرهنگی دانشگاهها و پژوهشگاهها فراموش نشود، عنوان کرد: سند دانشگاه اسلامی مصوب و ابلاغ شده است و ما وظیفه داریم در آن مشارکت کنیم. یکی از مهمترین وظایف ما در اسلام مسئولیت پذیری و امانتداری در حوزه علم و فناوری است. تلاش کنید دانشجو با فرهنگ ایرانی اسلامی تربیت شود.
خبرنگار: مینا صدیقیان
انتهای پیام/