• امروز : سه شنبه - ۱۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 8 October - 2024
9
رئیس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت:

مردم به شایعات توجه نکنند؛ تب دنگی مانند کرونا همه‌گیر نمی‌شود

  • کد خبر : 29573
  • 24 تیر 1403 - 12:16
مردم به شایعات توجه نکنند؛ تب دنگی مانند کرونا همه‌گیر نمی‌شود
رئیس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: بر خلاف بسیاری از بیماری‌های عفونی، تب دنگی نمی‌تواند به‌صورت مستقیم از یک فرد به فرد دیگر منتقل شود و راه انتقال آن گزش پشه آلوده و ناقل است.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز و به نقل از خبرگزاری تسنیم، فرشید رضایی رئیس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در واکنش به شایعاتی که پیرامون موضوع تب دنگی در فضای مجازی ایجاد شده است، گفت: این روزها در حالی برخی از هموطنان به بیماری ویروسی دانگ (تب دنگی) مبتلا شده‌اند که عمده آنها به کشور امارات متحده عربی سفر داشته و به کشور بازگشته اند.

وی ادامه داد: جای تأسف است که برخی افراد در لباس همه‌چیزدان، از این موضوع برای منفعت اقتصادی و شخصی سوءاستفاده می‌کنند و با ساخت شایعات رنگارنگ و متنوع، به‌منظور جلب توجه و به دام انداختن طرفداران مجازی بیشتر و فروش دارو و کالاهای بی‌اثر خود اقدام می‌کنند.

رئیس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت افزود: برخی از این سودجویان پا را از این نیز فراتر می‌گذارند و به‌قصد آسیب به امنیت روانی جامعه اقدام به تهیه و تولید محتواهای ترسناک یا ناراحت‌کننده دروغین می‌کنند. عجیب تر آن است که این موضوعات با استقبال گسترده در محافل مجازی نیز روبه‌رو می‌شود.

رضایی دانش عمومی ناکافی برخی افراد در خصوص انتقال بیماری تب دنگی از پشه ناقل را یکی از دلایل مهم باور شایعات دانست و بیان کرد: سال گذشته به‌دلیل بارندگی های فراوان در جهان ۶٫۵ میلیون مورد ابتلا به تب دنگی در دنیا رخ داد و بیشترین مورد نیز در آمریکای جنوبی و برزیل و سپس در هندوستان، آسیای جنوبی، پاکستان و برخی کشورهای اروپایی مشاهده شد.

تب دنگی مانند کرونا همه‌گیر نمی‌شود

وی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان بروز یک همه‌گیری مانند آن‌چه در کرونا شاهد بودیم وجود دارد؟ گفت: خوشبختانه بر خلاف بسیاری از بیماری‌های عفونی دیگر، تب دنگی نمی‌تواند به‌صورت مستقیم از یک فرد به فرد دیگر منتقل شود و راه انتقال آن گزش پشه آلوده و ناقل است.

رئیس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت اذعان کرد: بنابراین اگر ۱۰ بیمار از سفر امارات به کشور بازگردند و به شهر خود بروند این ۱۰ نفر به ۱۱ نفر تبدیل نخواهند شد و هیچ‌کس را بیمار نمی‌کنند زیرا در این شهرها پشه ناقل آئدس برای انتقال بیماری به دیگران وجود ندارد پس امکان همه‌گیری بزرگی مانند کرونا به‌هیچ‌وجه در مورد دانگ صدق نمی کند.

پشه آئدس آلوده در کدام استان‌ها وجود دارد؟

رضایی اظهار کرد: پشه آئدس، ناقل بیماری دانگ است که ورود و استقرار آن در بندر چابهار و چند شهر دیگر در استان‌های گیلان، هرمزگان و بوشهر تأیید شده است اما هنوز ناقل بیماری نبوده‌اند، به‌جز در بندرلنگه که چند بیمار بدون سابقه سفر به خارج از کشور شناسایی شده‌اند که نشانه آلوده شدن «پشه‌های آئدس اجیپتی» به ویروس دانگ در برخی محله‌های بندرلنگه است.

وی توضیح داد: این ویروس از طریق خون بیمار وارد بدن پشه‌ها شده است، پس از ۷ روز از خونخواری، پشه‌ها می‌توانند ویروس خورده‌شده را با نیش زدن به افراد سالم منتقل کنند، پس این نکته مهم است که تا زمانی که پشه‌ها آلوده به ویروس نشده‌اند ناقل بیماری محسوب نمی‌شوند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=29573

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.