• امروز : شنبه - ۳۱ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 21 September - 2024
2
علیرضا عباسی؛

اقدامات صورت گرفته در مسیر مبارزه با قاچاق کالا چه تأثیراتی داشته است؟

  • کد خبر : 30001
  • 12 مرداد 1403 - 12:44
اقدامات صورت گرفته در مسیر مبارزه با قاچاق کالا چه تأثیراتی داشته است؟
نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که وقتی از ۲۰ سال پیش ۲۰ میلیارد دلار قاچاق کالا وجود داشته و این رقم همچنان به قوت خود باقی است، پس اقدامات صورت گرفته در مسیر مبارزه با این پدیده چه تأثیراتی داشته است؟

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، علیرضا عباسی، نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی در جلسه کمیسیون هماهنگی، برنامه ریزی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان البرز گفت: همه ما باید بدانیم که قانون مذکور در کشور وجود دارد و ستاد مرتبط با آن نیز در تمامی استان‌ها تشکیل شده و وظایفی بر عهده دارد. این قانون در سال ۱۳۹۲ مصوب و طی سال‌های بعد اصلاحاتی روی آن انجام شد.

وی قاچاق ۱۹٫۸ میلیاردی کالا در حال حاضر را دلیلی بر وجود ایراد کار دانست و بیان کرد: از این آمار ۱۴ میلیارد دلار ورودی کالای قاچاق و ۵.۸ میلیارد دلار خروجی کالای قاچاق از کشور است که ضمن قدردانی از همه تلاش‌های صورت گرفته باید راهکارهای لازم را به منظور کاهش این آمار ارائه داد زیرا قاچاق، خانمان‌برانداز است و تولید را نابود می‌کند.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که وقتی از ۲۰ سال پیش ۲۰ میلیارد دلار قاچاق کالا وجود داشته و این رقم همچنان به قوت خود باقی است، پس اقدامات صورت گرفته در مسیر مبارزه با این پدیده چه تأثیراتی داشته است؟ عنوان کرد: یا عدد اعلامی صحیح نیستند یا فعالیت‌ های مجموعه‌های مرتبط جهت کاهش این رقم موثر نبوده اند. لذا باید شاهد اقدامات موثر این ستاد با خروجی مثبت برای تحقق کاهش این آمار باشیم.

عباسی با اشاره به لزوم شناسایی ایرادهای قانونی برای جلوگیری از قاچاق کالا و ارز و اعلام آن به نمایندگان مجلس به منظور اصلاح قوانین موجود در این زمینه تصریح کرد: بر اساس گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی حدود هفت نوع ارز در کشور داریم؛ از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی که تا چند ماه قبل برای دارو اختصاص می‌دادیم تا ارزهای تلگرامی.

وی یادآور شد: شاهدیم در کشور روزانه حدود چندین میلیون لیتر قاچاق سوخت انجام می‌شود؛ از طرفی نیز سه میلیارد دلار واردات بنزین داریم که هم موجب ناترازی سوخت می شود و هم ناترازی ارز در کشور را ایجاد می کند، مردم هم که این وضعیت را مشاهده می‌کنند، می‌گویند متولیان قاچاق سوخت چه اقداماتی انجام می‌دهند؟

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تشریح کرد: در بودجه ۱۴۰۲ برای دخانیات یک مالیات تنظیم‌کنندگی مشخص کردیم تا برای حفظ سلامت شهروندان مصرف آن کاهش و مالیات دریافتی نیز در حوزه های تربیت‌بدنی، سلامت، آموزش و پرورش، فرهنگ و دیگر بخش‌ها هزینه شود. با توجه به اینکه رقم مالیات تعیینی برای دخانیات حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان می‌شد، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا در مجلس حاضر شد و اعلام کرد اگر این کار انجام شود، قاچاق افزایش پیدا می‌کند.

عباسی این اقدام را عجیب خواند و سوال کرد: پس کار این ستاد چیست؟ یعنی نباید هیچ کاری انجام داد تا قاچاق صورت نگیرد؟ ضمن تشکر از تلاش همه دستگاه های مرتبط، صحبت های رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا درست نبود، همه باید مقابل حتی یک ریال قاچاق صورت گرفته در این کشور نیز پاسخگو باشیم؛ یکی از نگرانی های ما در تغیین نرخ گندم، همین قاچاق است.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: برای تعیین قیمت اقلام و کالاهای مختلف از سویی باید به تورم و از سوی دیگر به موضوع قاچاق توجه داشته باشیم؛ نمی‌توان کل طرح ها و کارهای کشور را برای بنزین، دارو، گندم، دخانیات، گازوئیل و غیره تعطیل کرد که مبادا قاچاق صورت بگیرد. در چنین شرایطی ما نمایندگان نیز مسئول هستیم که در مقابل بازدارندگی قاچاق، یک قانون درستی تدوین نکرده‌ایم.

عباسی علاوه بر نمایندگان، مسئولان اجرایی که وظایف اجرای قوانین را بر عهده دارند و آنرا درست انجام نمی دهند را نیز مسئول خطاب و مطرح کرد: هر دستگاهی باید به وظایف خود عمل کرده و در عین تلاش برای به حداقل رسیدن قاچاق کالا و ارز، همه باید در کنار یکدیگر پیشرفت کشور را نیز رقم بزنیم. فکر ۲۰ میلیارد دلار قاچاق در زمینه پوشاک، دارو، مواد غذایی و … ذهن هر فردی را به چالش می‌کشاند.

وی عنوان کرد: همه نمایندگان در مجلس وظیفه داریم که بازخورد لازم برای اصلاح قوانین را دریافت کنیم؛ هرچند سال ۱۴۰۰ اصلاحیه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز صورت گرفته ولی باز برای موارد موردنیاز آمادگی دریافت پیشنهادات را داریم و باید اصلاحات لازم را انجام دهیم بنابراین هرگونه انتقاد و پیشنهاد این ستاد برای اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و یا حتی قوانین دیگر را پذیرا هستیم تا اعضای ستاد بهتر و دقیق‌تر به وظایف خود عمل کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=30001

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.