• امروز : دوشنبه - ۹ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 30 September - 2024
2

چرا داروهای سقط جنین به سادگی در دسترس هستند؟/ ضرورت برخورد با سقط عمدی جنین

  • کد خبر : 32149
  • 04 مهر 1403 - 12:00
چرا داروهای سقط جنین به سادگی در دسترس هستند؟/ ضرورت برخورد با سقط عمدی جنین
مسئول اندیشکده مردمی حریم حیات جنین برخورد با سقط عمدی جنین را امری ضروری دانست و گفت: گاها داروهای سقط عمدی جنین به حدی در دسترس هستند که خانم باردار قبل از خوب فکر کردن آن را به دست می آورد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز، حجت حاجی کاظم، مسئول اندیشکده مردمی حریم حیات جنین در دوره توجیه و تبیین مسئله جمعیت با موضوع ماجرا و مسیر حمایت از حیات جنین که در سالن اجتماعات باشگاه میلاد کرج برگزار شد، از نجات حدود ۳۰ هزار جنین توسط مجموعه های منصرف از سقط عمدی طی چهار سال گذشته خبر داد و گفت: شاید این رقم کمی باشد اما جای امیدواری هست.

وی با تاکید بر اینکه حق جویی و انصاف باید محور حرکت ما در مباحث مختلف باشد عنوان کرد: بر این اساس در خصوص موضوع حیات جنین نیز ما حق نداریم خلاف واقع سخن بگوییم و به نوعی عینیت های جامعه را نادیده بگیریم و یا در مورد موضوعات مختلف سخنی بگوییم که منبعی ندارد.

مسئول اندیشکده مردمی حریم حیات جنین با اشاره به اعمال برخی سیاست های جمعیتی که موجب کاهش فرزندآوری شده است، مطرح کرد: پژوهش ها حاکی از آن است که هر چه در جامعه، نخواستن فرزند افزایش یابد، سقط عمدی جنین نیز افزایش پیدا می کند. در حال حاضر بخش اصلی جمعیت کشور ما در سن پختگی قرار دارند و پس از دهه ۶۰ که جمعیت بالایی را شامل می شود، دهه های ۷۰ و ۸۰ جمعیت کمتری دارند.

اگر سونولوژیست موفق به یافتن قلب جنین نشد، به معنای عدم وجود قلب نیست

حاجی کاظم بهم خوردن تعادل وضعیت سنی در جامعه را حاصل کاهش جمعیت دانست و گفت: با وجود چنین شرایطی در آینده احتمالا بسیاری از مدارس و هتل ها به دلیل نداشتن مراجعه کننده و نیز افزایش قیمت نیروی کار تعطیل خواهند شد و وضعیت مشاغل تغییر خواهند کرد؛ حتی ممکن است کشور شرایطی شبیه دوران کرونا را در آینده با سرعت کمتری تجربه کند.

وی اذعان کرد: رسانه ها باید دو موضوع جمعیت و سقط عمدی جنین را از یکدیگر جدا کنند، زیرا وقتی می گوییم با بحران جمعیت مواجهیم و نیاز به فرزند آوری داریم و سپس در خصوص منزلت جنین و جلوگیری از سقط آن صحبت می کنیم، بسیاری از افراد تصور می کنند هدف افزایش جمعیت است و باور نمی کنند که آنچه مورد توجه قرار دارد، خود جنین است.

مسئول اندیشکده مردمی حریم حیات جنین نقش آقایان را در مسئله جلوگیری از سقط عمدی جنین و نیز حفظ حیات آن جدی عنوان و خاطرنشان کرد: تشکیل جوانه قلب جنین در هفته سوم بارداری اتفاق می افتد و نبض او در هر دقیقه بیش از ۱۱۰ بار می زند اما به دلیل ریز بودن جنین این صدا شنیده نمی شود بنابراین اگر سونولوژیست موفق به یافتن قلب نشد، این به معنای عدم وجود قلب نیست و مهارت سونولوژیست و برخی ویژگی های آناتومیک در این زمینه تاثیرگذار است.

سقط عمدی جنین از همان روزهای اول بارداری بدون هیچ اختلافی بین مراجع، حرام است

حاجی کاظم با بیان اینکه حرکات کلی جنین یک ماه و نیم پس از عمر وی آغاز می شود اما مادر این حرکات را از سه یا چهار ماهگی احساس می کنند توضیح داد: چرخاندن جزئی سر در جنین نیز از دو ماهگی مشاهده شده است بنابراین جنین یک موجود زنده است و حرمت سقط عمدی جنین بدون هیچ اختلافی بین مراجع از همان روزهای اول بارداری آغاز می شود و این امر حرام است.

وی افزود: این در حالی است که برخی افراد با توجیه دینی مبنی بر اینکه جنین تا چهار ماهگی روح ندارد، بنابراین سقط عمدی وی حرام نیست، دست به این اقدام وحشتناک می زنند، در صورتی که سقط عمدی از زمان دمیده شدن روح کامل در جنین که بین دو تا چهار ماهگی است، مشمول پرداخت دیه می شود. برخی از فقها نیز معتقدند در صورت سقط در همین سن اولیای دم می توانند قاتل جنین را قصاص کنند.

مسئول اندیشکده مردمی حریم حیات جنین با بیان اینکه گاهی برخی افراد برای سقط عمدی جنین بهانه های دینی می تراشند، اذعان کرد: به دلیل اختلاف نظر در این زمینه، حق قصاص در قانون مجازات اسلامی برداشته شده اما ممکن است این حق شرعا نزد خداوند وجود داشته باشد، اما قانون آن را استیفا نمی کند بنابراین فهم و اصلاح نگرش دینی در این زمینه مهم است.

سقط عمدی جنین حق الناس است

حاجی کاظم بیان کرد: بر اساس یکی از پژوهش های صورت گرفته، مهمترین عاملی که با ارتکاب سقط نسبت عکس داشته، دینداری بوده اما گاها بین انسان های دیندار هم این اتفاق می افتد. سقط جنین از زمان شکل گیری و آغاز حرکت او مشمول پرداخت دیه می شود که باید پرداخت آن توسط عامل انجام اقدام کشنده صورت گیرد.

وی با بیان اینکه این دیه به وارثان جنین به جز قاتلان او می رسد اما اگر قاتل جنین بخشیده شود، قضیه منتفی است، اظهار کرد: دیه حق الناس بوده و این مهم جزو ظرفیت های احکام دینی ماست که نباید مغفول واقع شود تا مردم به یکدیگر بدهکار نباشند. تمام اعداد و ارقام مربوط به سقط جنین بر اساس پژوهش صورت گرفته در سال ۹۸ است که مقاله آن به تصمیم وزارت بهداشت منتشر نشد.

مسئول اندیشکده مردمی حریم حیات جنین افزود: در این پژوهش سه عدد ۵۰۰ هزار سقط، ۳۳۰ هزار سقط و ۱۲۰ هزار سقط آمده که اولین آمار قابل اعتمادتر است. این پژوهش ها هر پنج تا ۱۰ سال یکبار انجام می شوند زیرا پرهزینه هستند و از کف جامعه باید صورت گیرند. در همین پژوهش آمار سقط های خود به خودی در کشور ۳۶۰ هزار مورد برآورد شده است.

حاجی کاظم مطرح کرد: بر این اساس در سال ۹۸، دو میلیون و ۲۰۰ هزار بارداری قابل شناسایی اتفاق افتاده که حدود یک چهارم این آمار به سقط عمدی منجر شده که عدد قابل توجهی بوده و یک هزار و ۲۰۰ مورد نیز تولد رخ داده است. بر اساس ارزیابی ها، عوامل موثر در سقط عمدی جنین به ترتیب، نخواستن بچه بیشتر، مشکلات مالی، بدموقع بودن بارداری، نقص جنین و مشکلات جسمی مادر بوده است.

حامی جنین باید ویترین مشاوره تخصصی داشته باشد

وی با اشاره به اینکه بر همین اساس نقص جنین پنج درصد در سقط نقش داشته و ترس از این موضوع گاها منجر به سقط می شود، بیان کرد: مهمترین زمینه ذهنی که موجب سقط جنین می شود، غیر انسان، بدون روح و بدون جان دانستن جنین و مابقی نیز شامل توقع کنترل کامل بارداری، ترس از آینده، نگاه منفی نسبت به فرزند انسان، ترس اقتصادی و … می شود.

مسئول اندیشکده مردمی حریم حیات جنین با تاکید بر اینکه ۱۵ درصد اقدامات در حوزه پیشگیری از سقط عمدی جنین باید انصراف مشاوره محور و پنج درصد برخورد با تخلف باشد، برخورد با تخلف را امری ضروری دانست و بیان کرد: گاها قرص سقط عمدی جنین به حدی در دسترس است که خانم باردار قبل از خوب فکر کردن آن را به دست می آورد در حالیکه ممکن است پس از مصرف قرص پشیمان شود. فاصله دستیابی به قرص نباید انقدر کم باشد.

مسئول اندیشکده مردمی حریم حیات جنین در پایان گفت: بنابراین ممکن است افراد به مجموعه های فعال در حوزه حمایت از مادر باردار ارجاع داده شوند. حامی جنین نباید ویترین خیریه ای داشته باشد بلکه باید ویترین مشاوره تخصصی داشته باشد. باید به سمت استفاده از ظرفیت های اطراف افراد برای حل مشکلات آنها حرکت کنیم تا بتوانیم گاهی در جهت کاهش آمار سقط عمدی جنین برداریم.

شایان ذکر است این دوره به همت اداره کل تبلیغات اسلامی، حوزه هنری و سازمان بسیج رسانه استان البرز برگزار شد. 

خبرنگار: صدیقه صباغیان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=32149

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.