• امروز : شنبه - ۱۴ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 5 October - 2024
0
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی البرز:

تاثیر منفی باقی ماندن سموم در تولیدات کشاورزی یک چالش جدی است

  • کد خبر : 32659
  • 13 مهر 1403 - 18:58
تاثیر منفی باقی ماندن سموم در تولیدات کشاورزی یک چالش جدی است
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی البرز به بروز برخی مشکلات در مسیر صادرات محصولات کشاورزی به دلیل باقی ماندن سموم در این تولیدات اشاره و بیان کرد: این موضوع یکی از چالش‌های جدی است که می‌تواند تاثیر منفی بر اعتبار و بازار محصولات کشاورزی کشور داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، نبی‌اله نوری‌نسب، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی البرز در هشتمین نشست این کمیسیون با اشاره به دستور جلسه مبنی بر بررسی موانع و مشکلات کشت پاییزه و ارائه راهکارهای اجرایی جهت تامین نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان استان البرز گفت: سال گذشته سهمیه تخصیصی نهاده‌ها از جمله انواع کودها با میزان مصرف کشاورزان در بخش‌های مختلف یکسان نبود و چالش‌هایی را برای آنها به همراه داشت.

وی ضمن ابراز امیدواری از اینکه در سال جاری برای رفع این کاستی‌ها از سوی دولت اقدامات لازم انجام شود عنوان کرد: توجه به تامین ذخایر کودی برای کشت محصولات اساسی در پاییز، موجب افزایش تولید و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی بوده و نیاز است با برنامه‌ریزی دقیق و تخصیص منابع لازم از سوی دولت، شرایطی فراهم شود تا کشاورزان بتوانند به راحتی به کودهای با کیفیت دسترسی پیدا کنند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی البرز به بروز برخی مشکلات در مسیر صادرات محصولات کشاورزی به دلیل باقی ماندن سموم در این تولیدات نیز اشاره و بیان کرد: این موضوع یکی از چالش‌های جدی است که می‌تواند تاثیر منفی بر اعتبار و بازار محصولات کشاورزی کشور داشته باشد بنابراین در این مورد نظارت دقیق‌ دولت بر تمامی مراحل تولید تا برداشت محصول ضرورت دارد زیرا باید اطمینان حاصل شود که محصولات صادراتی از استانداردهای لازم برخوردار است.

نوری‌نسب همچنین بر ضرورت رعایت الگوی کشت در بخش‌های دولتی حوزه کشاورزی از جمله مراکز تحقیقاتی و به موازات آن در بخش‌ خصوصی تاکید کرد و گفت: به تبع در نظر گرفتن مشوق‌هایی در قالب ارائه خدمات خاص می‌تواند موجب ترغیب هر چه بیشتر کشاورزان به رعایت این الگوی تاثیرگذار باشد.

وی در بحث ضرورت افزایش سهمیه کود استان براساس میزان مصرف میز خاطرنشان کرد: سال گذشته سهمیه کود تخصیصی البرز کمتر از نیاز مصرف کشاورزان بود بنابراین برای افزایش سهمیه مذکور این مورد را از طریق طرح در جلسه شورای گفت‌وگوی استان و در نهایت نشست ملی این شورا و در حضور وزیر جهاد کشاورزی پیگیری خواهیم کرد.

اکبر یونسی، معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز نیز در این نشست با بیان اینکه در تامین بذر با کیفیت مورد نیاز استان مشکل نداریم، گفت: در تامین کودهای مورد نیاز بخش کشاورزی از جمله کود پتاسه با مشکل مواجه هستیم به نحوی که با احتساب میزان مصرف در سال گذشته تنها ۵۰ درصد آن تامین شده است.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ مصرف کود پتاسه در فعالیت‌های زراعی یک‌هزار و ۲۰۰ تن بود اما امسال تاکنون ۵۲۳ تن از این کود تامین  شده است مطرح کرد: یکی از خواسته‌های مهم کشاورزان استان البرز در بحث کشت پاییزه، تامین آب سطحی برای جوانه‌زنی محصولات زراعی بوده و از دیگر مطالبات آنها کاهش ساعات قطعی برق ژنراتور چاه‌های آب کشاورزی است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در پایان با اشاره به تولید ۴۵ هزار تن گندم در استان البرز طی سال گذشته عنوان کرد: از این میزان، بالغ بر۳۰ هزار تن گندم به مراکز خرید تحویل داده شد و مابقی برای استفاده به عنوان بذر گندم و دیگر مصارف در اختیار خود کشاورزان است.

رحمت‌اله شفاهی، مدیر شرکت خدمات حمایتی و کشاورزی استان البرز نیز بیان کرد: سال گذشته در تامین نیازهای حوزه کشاورزی استان رکورد خوبی را به ثبت رسانده و به خودکفایی لازم دست یافتیم، در سال جاری نیز اقدامات اولیه برای تامین کودهای مورد نیاز بخش کشاورزی از جمله کود اوره و فسفات انجام شده اما سهمیه تخصیصی برای کود پتاسه تاکنون به میزان ۵۰ درصد سال گذشته بوده که تلاش می‌شود پیگیری لازم برای تامین باقیمانده این کود از طریق شرکت مرکزی خدمات حمایتی و کشاورزی صورت گیرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=32659

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.