• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4

امروز کسی که سواد رسانه نداشته باشد بیسواد است

  • کد خبر : 10857
  • 05 آبان 1401 - 15:49
امروز کسی که سواد رسانه نداشته باشد بیسواد است
جانشین وزیر کشور گفت: امروزه در معیارهای بین المللی دنیا، سواد به معنای خواندن و نوشتن نیست بلکه عنوان تغییر خود و محیط است. این روزها کسی که سواد رسانه ای، دیجیتالی، علمی و ... نداشته باشد بیسواد و ناتوان است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز، اولین همایش توانمندسازی مدیران ‌محلات کم برخوردار قرارگاه اجتماعی استان البرز امروز با حضور جانشین وزیر کشور و رئیس ستاد توانمند سازی محلات کم برخوردار ۲۰۲۰، استاندار البرز و رئیس قرارگاه اجتماعی استان، مدیران استانی، نمایندگان گروه های جهادی شهرستان های استان و مسئولین خانه های محلات و بانویاران در مجتمع فرهنگی ورزشی میلاد کرج برگزار شد.

علی آقامحمدی، جانشین وزیر کشور در این ‌همایش، ضمن عرض تسلیت شهادت تعدادی از هموطنان عزیز در پی حادثه تروریستی حرم شاهچراغ، آرزوی سلامتی برای مجروحین و صبر و اجر برای بازماندگان این حادثه گفت: خانواده های این عزیزان، چشم انتطار بازگشت اعضای خانواده خود بودند اما با پیکرهای خون آلود آن ها مواجه شدند، این حادثه تروریستی داغی بر دل ملت ایران نهاد که هرگز فراموش نخواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: سوادی که پیش از این به عنوان نهضت سوادآموزی از آن نام‌ می بردیم فقط خواندن و نوشتن‌ بود در حالی که امروزه در معیارهای بین المللی دنیا، سواد به عنوان تغییر خود و محیط است. این واژه به چندین بخش از جمله سواد رسانه ای، دیجیتالی، مالی، عاطفی، ارتباطی، تربیتی، سلامتی و علمی تقسیم ‌می شود و اگر کسی این موارد را به درستی نداند، بیسواد و ناتوان از این است که بتواند در شرایط مختلف، خود را با شرایط، انطباق و محیط پیرامون خود را تغییر دهد.

جانشین وزیر کشور خطاب به مدیران‌ جهادی محلات بیان کرد: کار شما نیز تغییر محیط است. اگر پیش از این در اطراف خود، یک مسئله و مشکل را می دیدید، اکنون با صدها مشکل مواجه هستید و گاهی عصبانی و حتی ممکن است نا امید شوید، در حالی که این موارد، توانایی و ظرفیت شما را افزایش می دهد اما باید به خوبی بدانید که چگونه مشکلات را احصا، پیگیری و رفع کنید که لازمه این امر، گذراندن دوره های آموزشی مرتبط است زیرا در صورت عدم ‌آموزش های لازم، آسیب خواهید دید.

آقامحمدی عنوان کرد: گاهی ممکن است در منطقه ای با متکدیانی مواجه شوید که تکدی گری برای آن ها فقط یک منبع درآمد نیست بلکه فرهنگ تلقی می شود که شما باید با فرهنگ ساختگی آن ها آشنا باشید و راه های مقابله با آن را بدانید وگر نه با دستگیری و جمع آوری این افراد اتفاقی نمی افتد زیرا بازگشت متکدیان، معتادان و … از شرایط فعلی به زندگی عادی و اصولی، نیاز به کار عمیق و مبنایی دارد.

وی اظهار کرد: وقتی وارد کار می شوید تازه می فهمید که هنوز برخی موارد را نمی دانید و همین حس، سرآغاز نیاز به کسب علم خواهد بود، باید مطالعاتی در این زمینه داشته باشید اما ابزار و لوازم مورد نیاز را کسانی باید برای شما فراهم‌کنند که پیشنهاد رفتن ‌به محلات کم برخوردار و خدمت به اهالی مناطق را به شما داده اند به هر حال، گام اول، شرکت در کلاس های آموزشی است.

رئیس ستاد توانمند سازی محلات کم برخوردار با اشاره به اهمیت آموزش مدیریت صنعتی برای مدیران محلات که با افراد زیادی سرو کار دارند و باید بتوانند موانع بسیاری را از سر راه خود و مردم بردارند، مطرح کرد: در راستای گام اول توانمندسازی مدیران، تفاهم نامه های مورد نیاز در این رابطه منعقد و در تهران اجرایی شده و نتیجه بخش بوده است. در این دوره ها نحوه مکاتبات، تیم سازی و … را می آموزید.

۳۰۰ هزار واحد مسکونی توسط مردم با مشارکت تعاونی ها ساخته می شود

آقامحمدی توضیح داد: گام بعدی افزایش سواد رسانه است. این روزها بزرگنمایی و تبدیل اتفاقات کوچک به حوادث بزرگ کار رسانه ای است و برای مقابله با آن، لازم است دوره های آموزشی لازم را سپری کرده باشید. هر کاری قاعده و قانونی دارد و نمی شود بدون علم و دانش در راهی گام برداشت اما قواعد و قوانین رسانه، صدها برابر بیشتر است و تا زمانی که آن را ندانید و نشناسید، ممکن است تحت تاثیر هر گونه جو رسانه ای قرار گیرید.

وی گام بعدی را شرکت در دوره مدیریت صنعتی دانست و با تاکید بر اهمیت موضوع مسکن، افزود: طی توافقی که با وزارت مسکن، بانک مسکن و اتاق تعاون صورت گرفت، مقرر شد ۳۰۰ هزار واحد مسکونی توسط مردم با مشارکت تعاونی ها ساخته شود. لازمه این کار این است کسانی که در محلات کم برخوردار مستاجر هستند، توان مالی خود را ابراز کنند و بر اساس آن، دولت نیز وام پرداخت کند و تعاونی ها شکل بگیرند و در مورد سایر موارد به توافق برسند.

جانشین وزیر کشور گفت: این مهم می تواند مبنای ساخت واحدهای مسکونی برای اقشار کم درآمد محلات کم برخوردار باشد با این تفاوت که در مسکن مهر ساختمان آماده و تحویل مالک می شد اما در این روش، مالک انتخاب می کند که با در نظر گرفتن شرایط کار و زندگی و احتساب داشته های خود، در کدام منطقه با چه هزینه ای و چه متراژی منزل خود را تامین کند. در واقع توان مالک ملاک اقدام خواهد بود.

آقا محمدی اعلام کرد: سامانه مسکن را از شنبه به مدت یک ماه باز می کنیم و از اتاق تعاون نیز خواهش می کنیم مردم را در این زمینه توجیه کند تا هر چه در توان دارند اعلام کنند، مردم نیز با مراجعه به سامانه شرایط خود را در نظر می گیرند و ثبت نام می کنند. استقبال از این موضوع بستگی به اطلاع رسانی مدیران محلات دارد.

وی با اشاره به همگانی شدن بیمه سلامت در کشور بیان کرد: لازم است در این زمینه نیز اطلاع رسانی های لازم صورت گیرد تا اگر هنوز کسی از مزایای این بیمه برخوردار نیست بتواند هر چه سریع تر به سایت https://totapp.ir/ مراجعه و برای بیمه دار شدن خود و خانواده اقدام کند و از بیمه سلامت بهره مند شود. با پیگیری ها و تفاهم نامه ای که با وزارت کار صورت گرفته، در مورد اشتغال نیز سامانه ای طراحی شده است.

ثبت ۲۰ هزار فرصت شغلی در سامانه «توت»

جانشین وزیر کشور خبر داد: افراد بیکار و جویای کار به راحتی می توانند در این سامانه ثبت نام و اطلاعات کامل خود را بارگذاری کنند. یکی از محاسن اقدام مذکور این است که وزارت کار، سازمان صمت و شرکت شهرک های صنعتی از این طریق، اطلاعات افراد جویای کار را ارزیابی و با توجه به شرایط، سابقه، تخصص و محل زندگی فرد جویای کار، شغل مناسبی را به او معرفی می کنند.

آقامحمدی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰ هزار فرصت شغلی در سامانه مورد نظر ثبت شده است یادآور شد: مدیران محلات این موضوع را به سمع و نظر افراد بیکار مناطق برسانند تا آن ها نیز بتوانند از این شرایط نهایت استفاده را ببرند. طبق بررسی های انجام شده توسط وزارت آموزش و پرورش، ۷۷۴ هزار نفر از سن ۶ تا ۱۷ سال از تحصیل باز مانده اند. در البرز نیز قرارگاه عدالت اجتماعی در حال فعالیت است و وظیفه دارد با این افراد مذاکره و آن ها را به تحصیل تشویق کند.

وی با اشاره به شناسایی چهار هزار و ۸۰۰ نفر بازمانده از تحصیل در استان البرز، به تحصیل حضوری یا از راه دور و شرکت در دوره های شبانه روزی در این زمینه تاکید و اضافه کرد: افراد خواهان ادامه تحصیل می توانند در این زمینه تصمیم بگیرند که به چه صورت می توانند به این مهم مشغول شوند. لازم است در این زمینه نیز اطلاع رسانی گسترده ای صورت گیرد تا کودکی از تحصیل باز نماند.

جانشین وزیر کشور با تاکید بر جبران عقب ماندگی های استان البرز، اذعان کرد: دوره ۱۵ ماهه آموزش مدیریت کسب و کار در دانشگاه شریف راه اندازی می شود که این طرح برای اولین بار در البرز به صورت پایلوت و به دو صورت حضوری در دانشگاه های محل و غیرحضوری از طریق ارتباط سیستمی اجرا خواهد شد. دو گروه سنی ۱۳ تا ۱۷ سال و ۱۸ تا ۲۵ سال می توانند برای شرکت در این دوره ها ثبت نام کنند.

آقامحمدی خاطرنشان کرد: پیش تر این دوره ها با هزینه بالا و مدت طولانی برگزار می شد اما این بار همان دوره ها با همان کیفیت قبل ولی رایگان برگزار می شود. با همت و تلاش مدیران محلات کم برخوردار این موارد انجام شدنی و در واقع رزقی است که برای شما مدیران جهادی در نظر گرفته شده پس به خوبی از آن استقبال کنید و به درستی به کار خود ادامه دهید ما نیز در کنار شما هستیم.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=10857

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.