• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
1
رئیس شورای اسلامی شهرستان کرج مطرح کرد؛

آبرفت اتوبوس های کرج از ۵۰۰ به ۱۵۰ دستگاه/ شهرداری حق خط کشی رسانه ها با ابزار پول را ندارد

  • کد خبر : 23798
  • 17 آبان 1402 - 14:11
آبرفت اتوبوس های کرج از ۵۰۰ به ۱۵۰ دستگاه/ شهرداری حق خط کشی رسانه ها با ابزار پول را ندارد
رئیس شورای اسلامی شهرستان کرج گفت: شهرداری حق الگوکشی و خط کشی و تفکیک رسانه منتقد و رسانه همراه با ابزار پول را ندارد و حمایت از رسانه ها باید بر مبنای عدالت و توان حرفه ای باشد.

به گزارش خبرنگار دیده بان البرز، علی قاسم پور، رئیس شورای اسلامی شهرستان کرج امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه عنوان کرد: شورای شهرستان کرج از شوراهای شهرهای محمدشهر، کمالشهر، کرج، ماهدشت، گرمدره و آسارا و بخش های مرکزی و آسارا تشکیل شده است. شهرستان کرج بخش عمده ای از جمعیت و وسعت استان البرز را به خود اختصاص داده و طبیعتا قسمت عمده ای از موضوعات و مشکلات استان نیز مربوط به این شهرستان است.

وی با اشاره به قرارگیری کلانشهر کرج به عنوان مرکز استان البرز که شهرهای پرجمعیتی از جمله محمدشهر و کمالشهر را نیز در بر گرفته است، مطرح کرد: شوراهای شهرهای ماهدشت و گرمدره به موجبات قانونی منحل شده اند و به صورت قائم مقامی اداره می شوند. بر اساس قانون، قائم مقام شوراهای شهرها استاندار و وظایفی که بر شوراها مترتب بوده، بر عهده اوست اما با توجه به دشواری دسترسی به وی، شورای اسلامی شهرستان کرج آمادگی شنیدن مطالبات و مشکلات مردم این دو شهر را دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر کرج افزود: همچنین به عنوان شورای فرادست، آمادگی داریم این موضوعات و مشکلات را در شورای اسلامی شهرستان کرج بررسی و پیگیری و از ظرفیت شورای اسلامی استان البرز نیز استفاده کنیم اما در شهرها و بخش های دیگر این شهرستان که شورای شهر مستقر است، مردم ضمن مراجعه به آن ها می توانند مشکلات و مطالبات خود را مطرح کنند. در صورتیکه مشکل و خواسته به حقی مطرح شود اما رفع نشود، شورای شهرستان آن را پیگیری می کند.

شهرداری ها باید به نهاد اجتماعی تبدیل شوند

قاسم پور با تاکید بر اینکه شهرداری ها باید از دستگاه های صرفا خدماتی بودن خارج شوند و نقش و وظیفه خود را به عنوان یک نهاد اجتماعی ایفا کنند و به همه ابعاد زندگی مردم بپردازند زیرا زندگی مردم در خدمات شهری و عمران شهری خلاصه نمی شود و شهرداری ها باید در فرهنگ، موضوعات اجتماعی، نگاه به جامعه و … نیز نقش آفرینی کنند. همچنین شهرداری حق الگوکشی و خط کشی و تفکیک رسانه منتقد و رسانه همراه با ابزار پول را ندارد و حمایت از رسانه ها باید بر مبنای عدالت و توان حرفه ای باشد.

وی در خصوص انتزاع شهرهای اقماری به ویژه با کرج توضیح داد: یک موضوع، بحث شهرستان شدن کمالشهر و محمدشهر است که بعدا دارای نقاط مشترکی با کرج می شوند و موضوعات دیگر، انتزاع فردیس و کرج، حریم شهرها و بحث همپوشانی بین شهرهاست. این اقدام را در برنامه های خود داریم که در هر جا که کرج با شهرهای اقماری دارای نقطه مشترکی است که می توانیم به آن وارد شویم و مشکلی را به نفع مردم حل کنیم، ورود و به سمت حق گرایش پیدا کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهرستان کرج در رابطه با تعیین تکلیف سهم شهرداری ها از مالیات بر ارزش افزوده بیان کرد: طبق قانون، سهم شهرداری ها از مالیات بر ارزش افزوده، سه درصد است که بر اساس وصولی استان در اداره کل مالیاتی، محاسبه و به صورت ماهانه به عنوان درآمد پایدار به حساب شهرداری ها واریز می شود و برابر قانون، شهرداری ها برای هزینه کرد و جذب بودجه های خود مکلف به ارائه گزارش به شورای اسلامی شهر هستند اما تمام مصوبات شوراهای شهرها باید برای شورای اسلامی شهرستان ارسال شود.

۶۰ درصد درآمد شهرداری بر ارزش افزوده و جرائم کمیسیون ماده صد استوار است

قاسم پور اذعان کرد: شورای اسلامی شهرستان ناظر بر شوراهای شهرها از باب تطبیقی نیست، ناظر از باب اطلاعی است و در مواقعی که نیاز به کمک ما باشد، در صورت تشخیص مغایرت یا تداخل مصوبات شهرها، در قالب هشدار و تذکر وارد می شویم اما تطبیق بر عهده کمیته تطبیق است. با توجه به اینکه شهرداری یک نهاد درآمد – هزینه است، شهرداری ها باید به سمت کسب درآمد پایدار حرکت و تمام پل های درآمدی خود را فعال و از آن ها به نفع مردم استفاده کنند.

وی با بیان اینکه این درآمدها باید در حوزه های عمران، خدمات شهری، مسائل اجتماعی و … برای مردم هزینه و شهر به جای دیگری برای زندگی تبدیل شود، از جذب ۹۲ درصدی درآمد شهرداری کرج در ۶ ماهه نخست سال جاری خبر داد و افزود: اما آنچه که موجب نگرانی ما شده این است که ۶۰ درصد این رقم بر دو کد درآمدی ارزش افزوده و جرائم کمیسیون ماده صد استوار بوده و شهرداری خود را به جرائم این کمیسیون وابسته کرده که باید برنامه ریزی مناسب برای رفع این مشکل صورت گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان کرج با اشاره به ابلاغ استاندار البرز به شهرداری ها مبنی بر ضرورت هزینه کرد درآمد شهرداری ها فقط در حوزه عمرانی و با بیان اینکه امیدوارم شهرداری کرج این دستور را روی زمین نگذاشته باشد، اذعان کرد: امروز ترافیک در شهرهای بزرگ با زندگی مردم عجین شده و دلایل متعددی نیز دارد که عدم وجود حمل و نقل عمومی به میزان کافی، بیشتر بودن تعداد خودروها از ظرفیت خیابان های شهر و تبدیل سبک زندگی انسان محور به خودرو محور از جمله آن هاست.

پیشرفت ۷۰ درصدی ایستگاه متروی شهید سلطانی

قاسم پور مطرح کرد: در شهر کرج، به دلیل میزان فزاینده رشد مهاجرت و جمعیت پذیری، زیرساخت ها متناسب با جمعیت رشد نکرده و همین موضوع موجب بروز مشکلاتی شده است. دو نقطه مغفوله در کرج وجود دارد که یکی از آن ها حس تعلق است؛ همه ما باید به میزانی که به زادگاه خود حس تعلق داریم، به شهر کرج هم داشته باشیم. از سوی دیگر، به واسطه نزدیکی به پایتخت، بار زیادی از مشکلات به سمت کرج سرازیر شده و مردم این کلانشهر را با چالش هایی مواجه کرده است.

وی اظهار کرد: اما قطعا یکی از بزرگترین دلایل مشکلات ترافیکی، عدم وجود زیرساخت های مکفی و مناسب حمل و نقل عمومی است که در راستای رفع این مشکل، پس از چندین سال انتظار، خطار در خطوط مترو به راه افتاد و تلاش می کنیم تا پایان این دوره شورا، متروی کرج را به ایستگاه شهید سلطانی برسانیم. این ایستگاه بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اگر پروژه به همین روال پیش برود، امیدواریم ظرف چند ماه آینده بتوانیم خط متروی تهران را به خط داخلی کرج وصل کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته برای اجرای پروژه خط BRT از حصارک تا میدان شهید سلطانی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه فلکه اول گوهردشت، یکی از گره های ترافیکی شهر است، پروژه زیرگذر آن مصوب، به نام شهید سید روح الله عجمیان مزین و پیمانکار نیز اخذ شده است و ظرف ۱۸ ماه باید به بهره برداری برسد. مناقصه پروژه میدان جمهوری نیز یک بار برگزار و تجدید شد. روگذر شهدای غزه نیز به سمت دانشگاه آزاد کرج در حال تکمیل است.

کلانشهر کرج به بیش از ۵۰۰ دستگاه اتوبوس فعال نیاز دارد

قاسم پور عنوان کرد: همه این ها، اقدامات فیزیکی برای انتقال ترافیک از نقطه ای به نقطه دیگر است اما چاره حل معضل نیست و ما مجبوریم به این اقدامات به عنوان مسکن و درمان مقطعی نگاه کنیم. راهکار اصلی برای کاهش ترافیک، تغییر فرهنگ مردم برای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، پاک کردن هوای شهرها و توسعه زیرساختی و ناوگانی حمل و نقل عمومی است که امیدوارم این اتفاق رقم بخورد. روزی شهر کرج حدود ۵۰۰ دستگاه اتوبوس فعال داشت اما امروز تعداد آن ها بیش از ۱۵۰ دستگاه نیست.

وی با اشاره به نیاز کلانشهر کرج به بیش از ۵۰۰ دستگاه اتوبوس فعال بیان کرد: چند دستگاه اتوبوس برقی به مبلغ حدود ۶۰۰ میلیارد تومان خریداری شده است، اگرچه به شدت نسبت به آن انتقاد دارم و نمی دانم که در این شهر جواب می دهد یا خیر چون قبلا جواب نداده و زیرساخت های لازم برای اتوبوس های برقی نیز فراهم نشده است، به عنوان یک متخصص شهری باید از اتوبوس برقی استقبال کنم اما به شرطی که زیرساخت های لازم فراهم باشد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان کرج با تاکید بر اینکه نباید پشت حرف های قشنگ محیط زیستی پنهان شویم، مطرح کرد: با توجه به توپوگرافی کرج، ممکن است این اتوبوس های برقی به سرنوشت اتوبوس هایی که قبلا خریداری شده اند و هنوز در پارکینگ سازمان اتوبوسرانی هستند، دچار شوند، در صورتیکه می توانستیم با همین هزینه اتوبوس های غیربرقی بیشتری خریداری کنیم. ما مجبور نیستیم در همه حوزه ها خود را پایلوت قرار دهیم، اگر خوب است چرا بقیه پایلوت نمی شوند؟

خبرنگار: مینا صدیقیان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=23798

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.