• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
3

اجرای فاز اول طرح هادی در بیش از ۲۰۰ روستای البرز

  • کد خبر : 27423
  • 30 فروردین 1403 - 19:04
اجرای فاز اول طرح هادی در بیش از ۲۰۰ روستای البرز
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان البرز از اجرای حداقل یک فاز از طرح هادی در بالغ بر ۲۱۱ روستای استان خبر داد و گفت: عملیات اجرایی حدود ۶۱۹ پروژه در سطح روستاهای استان انجام شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز، همزمان با دهه حساب ۱۰۰ امام (ره) امروز اردوی خبری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان البرز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد و خبرنگاران پس از بازدید از روستاهای بخش آسارا از نزدیک در جریان اقدامات و پروژه های انجام شده توسط بنیاد مسکن در این روستاها قرار گرفتند.

علی محمدی، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان البرز بعد از انجام این بازدیدها در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد گفت: بنیاد مسکن ۹ روز پس از روی کار آمدن نظام جمهوری اسلامی ایران نخستین نهادی بود که به فرمان تاریخی امام خمینی (ره) تأسیس شد و عمده کار آن در خصوص مسکن محرومان و حساب ۱۰۰ امام بود.

وی با اشاره به اقدامات و فعالیت های انجام شده توسط این مجموعه از جمله بازسازی و مقاوم سازی واحدهای آسیب دیده بر اثر حوادث مختلف در طی این سالها بیان کرد: حدود پنج هزار و ۸۰۰ واحد مسکن روستایی در کشور وجود دارد که بنیاد مسکن ۶۰ درصد آنها را مقاوم سازی کرده است و برنامه ریزی های لازم انجام شده که تا افق ۱۴۰۷ این آمار به ۷۵ درصد برسد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان البرز با اشاره به تهیه و تدوین سند توسعه یا مطالعه طرح هادی در حدود ۹۷ درصد روستاهای کشور افزود: بیش از ۵۷ هزار روستا در سطح کشور وجود دارد که حدود ۳۸ هزار روستا دارای بیش از ۲۰ خانوار هستند. طرح هادی یک سند توسعه برای افق ۱۰ ساله است که هرگونه بارگذاری ساخت و ساز، توسعه و فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی متناسب با شرایط کالبد و بافت روستاها با توجه به نرخ رشد جمعیت در آن تدوین شده است.

محمدی عنوان کرد: حدود ۲۶۲ روستای بالای ۲۰ خانوار در سطح استان البرز وجود دارد که در این میان رسماً ۲۵۰ نقطه آبادی داریم که قابلیت تهیه طرح هادی داشتند. از این تعداد طرح هادی در ۲۴۷ روستا اجرا و در حدود ۱۸۹ روستا بازنگری شده است؛ در این راستا ۱۴۵ روستا حداقل یک بار بازنگری شده و ۳۸ روستا در مرحله دوم و ۶ روستا نیز در دوره سوم قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه امسال ۴۹ روستا در البرز نیاز به بازنگری دارند که تامین اعتبار برای ۳۲ روستا صورت گرفته است، اذعان کرد: یکی از الزامات و نیازهای بازنگری طرح هادی، تأمین فضاهای خدماتی، سرانه‌ها و نیازهای توسعه آتی روستاهاست. بخشی از تقاضاهای مردم برای الحاق، تغییر کاربری، اصلاح معابر و ضوابط ساخت و ساز و … نیز مانده بود که به روز شدند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان البرز از اجرای حداقل یک فاز از طرح هادی در بالغ بر ۲۱۱ روستای استان یعنی ۸۹ درصد روستاهای البرز خبر داد و عنوان کرد: در این راستا عملیات اجرایی حدود ۶۱۹ پروژه در سطح روستاهای استان انجام شده است. سال گذشته منابع اعتباری اختصاص یافته به روستاها حدود ۲۸۹ میلیارد تومان بود که عملیاتی شد.

وی نهضت ملی مسکن و مسکن مهر را دیگر فعالیت‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان البرز دانست و اظهار کرد: البرز ۱۰۰ درصد تکالیف این مجموعه را در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر در زمینه مسکن مهر از جمله آماده سازی، فروش اقساطی و بهره برداری از پروژه‌ها انجام داده است. حدود ۶۰ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در البرز داریم که تاکنون ۳۲ هزار واحد مقاوم سازی شده‌اند.

محمدی از راه اندازی سامانه نظام فنی روستایی خبر داد و بیان کرد: هرگونه ساخت و ساز و صدور جواز واحدهای مسکونی روستایی از مراحل تهیه نقشه و استعلام تا زمان ساخت و بهره برداری با نظارت ناظران این حوزه انجام می‌شود. در سطح روستاهای البرز زمین موردنیاز برای احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی احصا شده که پس از تأیید شورای برنامه ریزی استان عملیات اجرایی آغاز می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان البرز با بیان اینکه پروژه متمرکزی در قالب طرح نهضت ملی مسکن با ظرفیت ۱۶۰ واحد در چهارباغ آغاز شده است، عنوان کرد: برنامه ریزی های لازم در حال انجام است تا بر اساس تفاهم نامه فی مابین بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی، حدود یک هزار و ۸۰۰ واحد مسکن محرومان در سطح شهرها و روستاهای البرز پس از تأمین زمین احداث شود.

خبرنگار: صدیقه صباغیان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=27423

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.