• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
3

اختلافات حاد خانوادگی، علت بیشترین تماس با اورژانس اجتماعی البرز

  • کد خبر : 4230
  • 24 اسفند 1399 - 23:00
اختلافات حاد خانوادگی، علت بیشترین تماس با اورژانس اجتماعی البرز
مدیرکل بهزیستی استان البرز گفت: براساس آمار دریافتی، اختلافات حاد خانوادگی 21.5 درصد از کل تماس های برقرار شده با خط 123 را به خود اختصاص داده است.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، آیین تقدیر از ۱۲۳ نفر از کارشناسان اورژانس اجتماعی امروز به صورت ویدئوکنفرانس با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور و مدیران کل بهزیستی سراسر کشور برگزار شد.

این مراسم در استان البرز نیز با حضور دکتر اسماعیلی فر مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری البرز، مدیرکل بهزیستی استان، معاون اجتماعی البرز و کارشناسان منتخب اورژانس اجتماعی در دفتر مدیریت این استان برگزار شد.

اسدالله حیدری، مدیرکل بهزیستی استان البرز در حاشیه این آئین ضمن تقدیر از زحمات شبانه روزی کارشناسان، مددکاران و پرسنل خدوم مرکز فوریت های اجتماعی بهزیستی البرز گفت: خدمات مرکز اورژانس اجتماعی در سطوح سه گانه در شهرستان کرج از سال ۱۳۸۶، ساوجبلاغ از سال ۱۳۹۲، نظرآباد از سال ۱۳۹۳ و شهرستان فردیس از سال ۱۳۹۶ ارائه می شود.

وی مطرح کرد: همچنین واحدهای اورژانس اجتماعی محمدشهر در فرهنگسرای امام رضا (ع) و واحد کمالشهر در جوار مرکز کودکان خیابانی اواخر سال ۹۶ راه اندازی شده و تحت نظر مرکز اورژانس اجتماعی شهرستان کرج به افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی خدمات ارائه می دهد.

به گفته مدیرکل بهزیستی استان البرز، ساختمان جدید و مستقل اورژانس اجتماعی ولد آباد محمدشهر نیز در تاریخ ۲۱ بهمن ماه ۹۸ افتتاح شده است و ازآن تاریخ تاکنون فعالیت خود را در محل جدید به جامعه هدف ارائه می کند.

حیدری بیان کرد: در سال ۹۹، در مجموع ۶ مرکز فوریت های اجتماعی به علاوه سه پایگاه خدمات اجتماعی در سراسر استان البرز ارائه خدمات روانشناسی، مددکاری، حقوقی، درمانی، نگهداری (دختران و زنان) و حمایت های مادی و معنوی خود را به افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی آغاز کرده است.

وی عنوان کرد: جامعه هدف مراکز فوریت های اجتماعی شامل کودکان و همسران آزار دیده، اختلاف خانوادگی حاد، زنان و دختران در معرض آسیب اجتماعی یا آسیب دیده اجتماعی، افرادی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده اند، کودکان کار و خیابان، سالمندان و معلولان آزار دیده، مبتلایان به اختلال هویت جنسی  و فرارکنندگان از منزل هستند.

به گفته مدیرکل بهزیستی استان البرز، خط تلفن ۱۲۳ اورژانس اجتماعی نجات شهرستان کرج، پاسخگویی به تمام تماس گیرندگان در خصوص افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی را برعهده دارد و ارجاعات مربوط به هر شهرستان را به واحدهای خدمات سیار و مداخله در بحران آن مراکز اعلام می کند.

حیدری خاطرنشان کرد: شهرستان کرج به عنوان مرکز سطح یک در استان البرز با ظرفیت پذیرش و نگهداری ۱۲ مددجو و ساوجبلاغ به عنوان مرکز سطح دو با ظرفیت پذیرش و نگهداری چهار مددجو، به دختران و زنان در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی فاقد سرپناه امن به صورت شبانه روزی ارائه خدمت می کند.

وی اعلام کرد: در سال ۹۹ در مجموع حدود ۲۹ هزار و ۴۳۲ تماس با خط ۱۲۳ برقرار شده است که حدود ۵۵ درصد تماس ها یعنی ۱۶ هزار و ۱۳۶ تماس مرتبط با اورژانس اجتماعی و ۴۵ درصد موارد یعنی ۱۳ هزار و ۲۹۶ تماس نیز غیرمرتبط بوده است.

حیدری ادامه داد: براساس آمار دریافتی، اختلافات حاد خانوادگی ۲۱٫۵ درصد، همسرآزاری حدود ۶٫۵ درصد، کودک آزاری پنج درصد و خودکشی شامل افکار و اقدام به خودکشی دو درصد از کل تماس های برقرار شده با خط ۱۲۳ را به خود اختصاص داده که این آمار نشان می دهد بیشترین فراوانی تماس ها مربوط به همسرآزاری و اختلافات حاد خانوادگی بوده است.

مدیرکل بهزیستی استان البرز گفت: با توجه به تنوع مشکلات مددجویان و علل نیاز آن ها به دریافت حمایت های روانی ـ اجتماعی و …، افراد نیازمند به منابع حمایت درون سازمانی (۲۸ درصد) و برون سازمانی (۵/۳۳ درصد)، بیشترین تماس های برقرار شده را به خود اختصاص داده اند.

وی اضافه کرد: آمار قابل ملاحظه در موارد مرتبط با نیاز به ارجاع به مراکز درمانی و نیازمند راهنمایی و ارجاع به مراکز برون سازمانی می تواند ناشی از عدم آگاهی تماس گیرندگان به وظایف اصلی این مجموعه باشد.

حیدری مطرح کرد: در شیوع کرونا، فعالیت اورژانس اجتماعی مانند قبل ادامه دارد و این مرکز متناسب با ضرورت و نیاز هموطنان و افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی در سطح جامعه، علاوه بر فعالیت های معمول خود، به آگاه سازی عمومی در خصوص پیشگیری از ابتلا به این بیماری و توزیع اقلام بهداشتی در بین افراد مذکور به ویژه کودکان کار و خیابان پرداخته است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=4230

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.