• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
2
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان البرز:

استان البرز میزبان فقر و محرومیت سایر استان های کشور است/ خرید ۶۰ واحد مسکونی برای ایتام در البرز

  • کد خبر : 11964
  • 08 آذر 1401 - 14:27
استان البرز میزبان فقر و محرومیت سایر استان های کشور است/ خرید ۶۰ واحد مسکونی برای ایتام در البرز
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان البرز با اشاره به مهاجرپذیری و تنوع قومیتی در استان البرز گفت: در واقع این استان میزبان فقر و محرومیت سایر استان ها نیز هست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز، محمد محمدی فرد، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان البرز در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز در سالن الغدیر این اداره کل برگزار شد، صمن تبریک هفته بسیج و ایام ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار گفت: کمیته امداد، برای افکار عمومی و اصحاب رسانه نهاد ناشناخته ای نیست زیرا از همان اولین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در ۱۴ اسفند ۱۳۵۷ به فرمان امام خمینی (ره) ایجاد شد. 

وی هدف از ایجاد این نهاد را رسیدگی به محرومیت های بازمانده از رژیم گذشته عنوان‌ کرد و ادامه داد: این‌ اقدام در درون خود پیامی دارد مبنی بر اینکه اولویت رسیدگی به محرومین، یک اولویت حاکمیتی و مردمی در نظر امام راحل بوده و باید فراتر از ساز وکارهای وزارتخانه ای، با مشارکت مردم ساماندهی شود. امام خمینی (ره) تاکید داشتند اگر کمیته امداد، وزرارتخانه شود، هیچ می شود و این کلام ایشان به معنای این است که حرکت و ادامه این‌ نهاد وابسته به مردمی بودن آن است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان البرز بیان کرد: این نهاد تکلیف رسیدگی به محرومین جامعه و یک راهبری کلی در جوامع محروم را بر عهده دارد. شاکله این نهاد متناسب با نیاز جامعه هدف طی ۴۰ سال گذشته توسعه لازم را پیدا کرده و توانمندسازی این قشر جزو اولویت های این مجموعه بوده و هدف ما نیز ایجاد درآمد ثابت برای مددجویان تحت پوشش به منظور امرار معاش و تامین هزینه های زندگی آن ها بوده است.

محمدی فرد با اشاره به نقش کمیته امداد در دوران دفاع مقدس و پس از آن، اذعان کرد: این نهاد مانند دیگر نهادها و حتی مردم جامعه در بسترهای متلاطمی از فشارها و تحریم ها قرار گرفته است اما طی این سال ها دولت ها و قوای سه گانه، همراهی و همگرایی لازم با این مجموعه را داشته و تسهیلات لازم برای کاهش آلام محرومین را در نظر گرفته اند و اکنون پس از گذشت بیش از ۴۰ سال از تشکیل این نهاد مقدس، تعامل سازنده ای میان کمیته امداد با مجموعه های حاکمیتی صورت گرفته است.

رشد ۲۰ درصدی مراکز نیکوکاری در البرز طی ۶ سال اخیر

وی افزود: کمیته امداد در البرز نیز با قواعد مشخص طی سنوات گذشته روال و راهبردهای حرکتی خود را بر این پایه استوار کرده و جذب حداکثری کمک های مردمی، شناسایی ظرفیت ها به نفع خانواده های نیازمند مساعدت و اعتمادسازی را در دستور کار خود قرار داده است. تا به امروز این روند اعتمادسازی از فزایندگی و پایداری خوبی برخوردار بوده و از سال ۱۳۹۶ تاکنون مراکز نیکوکاری در البرز از ۱۸ مرکز به ۴۲۱ مرکز ارتقا یافته و شاهد رشد ۲۰ برابری و اقبال مردمی به تشکیل هسته هایی در محلات و مجموعه های تخصصی بوده ایم.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان البرز با اشاره به توسعه مراکز نیکوکاری وابسته به این نهاد در سراسر کشور، اظهار کرد: زمانی ضرورت نقش مردم و هسته های مردمی و خیرین در حمایت از محرومین آشکار می شود که استان البرز را با شاخص هایی همچون مهاجرپذیری، تنوع قومیتی و یا ایران کوچک بودن ارزیابی کنیم. در واقع با توجه به افزایش مهاجرت های سالانه، این استان میزبان فقر و محرومیت سایر استان ها نیز هست.

محمدی فرد خاطرنشان کرد: وجود مناطق حاشیه نشین و کانون های محرومیت در البرز و تعداد نسبتا بالای آن ها در البرز ایجاب می کند ساز و کارهای قابل تعریفی برای افرادی که از سطح معیشتی پایینی برخوردار و مورد حمایت نهاد خاصی هم نیستند و سطح درآمد مکفی ندارند، در نظر گرفته شود. مجموعه های مردمی می توانند به این موضوع بپردازند زیرا به دلیل مهاجرت های بی رویه، شناسایی افراد و خانواده های نیازمند، کار دشواری است.

وی با اشاره به ۲۵۰ مرکز مستقر در مساجد و محلات استان البرز گفت: شناسایی خانواده های نیازمند و هماهنگی های لازم با خیرین جهت تامین منابع مالی توسط این مراکز انجام می شود و در این چرخه نیازسنجی، هم افزایی با کمیته امداد نیز صورت می گیرد و فارغ از پای بست های نظام دیوان سالاری متعارف اداری کمک می کند تا سرعت و دقت عمل در رسیدگی به امور نیازمندان مضاعف شود.

به گفته مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان البرز، سالانه ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نفر بر جمعیت استان البرز افزوده می شود که برخی از این افراد از پایتخت به این استان آمده و مهاجرت دوم خود را تجربه می کنند و در تامین نیازهای زندگی دچار مشکل می شوند که در این میان، وظیفه ما کمک و حمایت از این قشر است؛ در این راستا بیش از ۲۸ هزار خانوار نیازمند را به صورت مستمر پوشش این نهاد هستند و تلاش ما نیز بر این است که در افق حرکتی، ظرفیت افزایشی داشته باشیم.

کمیته امداد یک نهاد تک خدمتی نیست

محمدی فرد با بیان اینکه کمیته امداد یک نهاد تک خدمتی نیست، توضیح داد: برنامه ریزی های لازم انجام شده تا این ۲۸ هزار خانوار در قالب ۵۲ هزار نفر، خدمات جامعی را در سنین و جنسیت های مختلف دریافت کنند. طی یک حرکت فراگیر، با تامین ۲۵۴ واحد مسکونی برای ایتام فاقد مسکن تا پایان سال ۱۳۹۸ هیج یتیم تحت پوشش بدون مسکن نداشتیم اما از سال ۱۳۹۹ به بعد ایتام جدیدی به جامعه هدف ما افزوده شده و با توجه به سونامی قیمت مسکن، توفیقات خوبی در حمایت از این قشر توسط خیرین حاصل شده است.

وی از خرید ۶۰ واحد مسکونی برای ۶۰ خانوار دارای فرزند یتیم در استان البرز خبر داد و خاطرنشان کرد: طرح های استعدادشناسی شغلی و حمایت از توانمندی خانواده ها نیز در دست اقدام و در جریان است تا فرد بتواند بخشی از معیشت خانواده خود را به خوبی تامین کند و با کسب تجارب موفق و پی در پی، مستقل به حرفه و کار خود ادامه دهد. بسیار شاهد افرادی هستیم که پیش از این نیازمند بودند اما امروز جزو مساعدت کنندگان هستند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان البرز مطرح کرد: در بخش راهبری شغلی برای افرادی که محصولاتی را تولید می کنند فرآیند برندسازی انجام و آموزش های لازم در زمینه تولید باکیفیت به مددجو ارائه می شود و تسهیلات لازم جهت تهیه مواد اولیه نیز در اختیار وی قرار می گیرد تا در نهایت محصول مرغوبی را تولید و راهی بازار کند و راهبر شغلی ضمانت خرید محصول تولید شده را انجام می دهد البته تولید کننده می تواند کالای خود را به قیمت بالاتری در جای دیگر به فروش برساند. و سهم راهبر را بپردازد.

اعطای تشهیلات خانگی به بانوان سرپرست خانوار

محمدی فرد اضافه کرد: در حوزه کاریابی برای خانواده هایی که توان انجام مشاغل خانگی را دارند، تسهیلات قرض الحسنه در نظر گرفته شده تا در منزل و در کنار فرزندان خود بتوانند کار کنند. در بخش مسکن جامعه هدف این نهاد نیز بیش از هشت هزار خانوار مستاجر و بدون مسکن هستند که انعقاد قرارداد با مسکن مهر جهت تامین مسکن یا تهیه ودیعه امانی و قطعی از اولویت های کمیته امداد امام خمینی (ره) استان البرز است تا با کمک مردم و خیرین نیاز این عزیزان نیز برطرف شود.

وی ارائه خدمات ویژه یه حدود چهارهزار نفر مشمول طرح ایتام و محسنین با کمک بیش از ۳۰ هزار نفر حامی را از دیگر اقدامات این نهاد برشمرد و اذعان کرد: افتخار ما این است که معدل حامیان ایتام در استان البرز به بالاترین میزان در کشور رسیده و مساعدت های خوبی در این زمینه صورت گرفته و تامین مابه التفاوت هزینه های درمان و کمک ویژه به بیماران صعب العلاج و پرداخت تسهیلات قرض الحسنه با سود کمتر از چهار درصد به این عزیزان نیز در دستور کار است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان البرز با تاکید بر رشد استعدادهای تحصیلی نوجوانان و جوانان تحت پوشش، تاکید کرد: شرایطی فراهم و با مراکز نیگوکاری رایزنی های صورت گرفته و پس از هم افزایی های انجام شده، حدود هشت هزار دانش آموز و حدود یک هزار دانشجوی تحت حمایت این نهاد نیز خدماتی از قبیل شهریه های ثبت نام، لوازم التحریر و نیازهای تحصیلی را دریافت کردند.

ثبت بیش از ۶ هزار فرصت شغلی در سامانه رصد

محمدی فرد با اشاره به برگزاری برنامه های ارودگاهی که می تواند به رشد فکری دانش آموزان بینجامد، تشریح کرد: آموزش ها قرآنی در مراکز فعال برای حدود ۲۰۰ نفر دانش آموز از جمله این برنامه هاست. اهدای سبد کالا، بسته های معیشتی و طبخ و توزیع غذای گرم و اقلام بهداشتی در بین نیازمندان، تامین جهیزیه برای زوج های کم بضاعت و کمک هزینه تعمیر مسکن نیز از دیگر اقدامات کمیته امداد امام خمینی (ره) استان البرز است.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه رصد، افزود: بر اساس آمارها از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون ۶ هزار و ۴۷۰ فرصت شغلی در این سامانه ثبت شده است. پرداخت سه میلیارد تومان جهت فرانشیز درمانی به بیماران خانواده های تحت پوشش طی هشت ماه گذشته و دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال نیز در قالب وام های تحصیلی به افراد تحت پوشش و نیز استفاده از مراکز مشاوره رایگان نیز از مهم ترین اقدامات این نهاد هستند

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان البرز در پایان ضمن قدردانی از حمایت های همیشگی خیرین و مراکز نیکوکاری از مردم خیر و نوعدوست استان البرز درخواست کرد تا با مشارکت های خود در طرح اکرام ایتام و محسنین، به رفع مشکلات نیازمندان و محرومان جامعه بشتابند تا در هیچ جای این کشور مخصوصا استان مهاجرپذیر البرز شاهد درد و رنج فقر نباشیم.

انتهای پیام/

 

 

 

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=11964

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.