• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
3
مدیرکل دامپزشکی استان البرز:

استقبال دامپزشکی از سرمایه گذاری در حوزه واردات مولدهای دامی

  • کد خبر : 27547
  • 05 اردیبهشت 1403 - 11:02
استقبال دامپزشکی از سرمایه گذاری در حوزه واردات مولدهای دامی
مدیرکل دامپزشکی استان البرز با بیان اینکه در حوزه جمعیت دامی با مشکل عدم تامین گوشت و مرغ گوشتی مواجه هستیم گفت: در دستورکار قرار دادن واردات مولدهای دامی یکی از این راهکارهاست لذا سرمایه گذاری در این زمینه را پیشنهاد می کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز، علیرضا رفیعی پور، مدیرکل دامپزشکی استان البرز امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، به اهمیت بهداشت عمومی و سلامت جامعه اشاره کرد و گفت: در طرح تشدید نظارت یا کنترل بهداشتی فرآورده های خام دامی از مبدا تا مقصد ویژه ماه مبارک رمضان و نوروز طی ۳۰ روز کاری، اکیپ های سیار و ثابت ما از سه هزار و ۴۰۰ واحد بازدید کردند.

وی با بیان اینکه در این بازدیدها بیش از هشت هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی ضبط شد که از این میزان، حدود ۶ هزار کیلوگرم غیرقابل مصرف تشخیص داده شده و معدوم شدند اعلام کرد: در سال گذشته به منظور تامین پروتئین حیوانی شهروندان، بیش از ۱۶۱ هزار راس دادم سبک و سنگین ذبح شدند که از این میزان ۲۷ هزار کیلوگرم حین و بعد از کشتار ضبط شدند.

انتقال ۸۰۰ نوع بیماری از طریق دام آلوده به انسان

مدیرکل دامپزشکی استان البرز با تاکید بر اینکه چنانچه گوشتی (قرمز، سفید و آبزیان) خارج از نظارت توسط مردم مصرف شود امکان انتقال ۸۰۰ نوع بیماری وجود دارد عنوان کرد: در حوزه طیور حدود ۱۹ میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه ذبح داشتیم که از این تعداد ۷۳ هزار کیلوگرم طیور غیرقابل مصرف انسانی تشخیص داده و از چرخه مصرف خارج شدند.

رفیعی پور با اشاره به ۹۲ مورد بازدید انجام شده در کل سال از مراکز تولید توزیع و عرضه فرآورده های خام دامی، انبارها، محل های نگهداری و سردخانه ها توسط نیروهای دامپزشکی اظهار کرد: همکاران من در این بازدیدها با بیش از یک هزار و ۵۰۰ مورد غیربهداشتی مواجه شدند و ۲۱۱ هزار کیلوگرم محصول غیربهداشتی از چرخه مصرف خارج و معدوم شد.

وی همچنین با اشاره به مشاهدات تخصصی و تجربی اکیپ های دامپزشکی در کشتارگاه ها و ارجاع برخی موارد به آزمایشگاه جهت تشخیص بیماری های مشترک انسان و دام و طیور توضیح داد: در برخی از این مشاهدات و آزمایشها تعدادی لاشه غیرقابل مصرف تشخیص داده می شوند و معدوم سازی صورت می گیرد.

صدور بیش از یک هزار پروانه در حوزه های مختلف توسط دفتر نظارت بر بهداشت عمومی

مدیرکل دامپزشکی استان البرز از صدور یک هزار و  ۸۵۴ پروانه در حوزه های مختلف توسط دفتر نظارت بر بهداشت عمومی خبر داد و تصریح کرد: این موضوع می تواند در زمینه سرمایه گذاری در استان کمک کننده باشد. جالب است بدانیم پیش از انقلاب فقط یک مرکز تولیدی نهاده های دامی «هایتک» در استان داشتیم در حالیکه امروز این رقم به ۴۸ واحد رسیده است.

رفیعی پور با اعلام اینکه همه واحدهای مذکور در حال فعالیت هستند عنوان کرد: در حوزه نهاده های دامپزشکی در حوزه صادرات ۲۹ قلم دام و فرآورده های دامی از استان البرز به دیگر استانها و کشورهای همسایه صادر می شود که می توان به صادرات بیش از ۳۰۸ هزار قطعه آبزیان زینتی، ۳۴۳ هزار کیلوگرم پا و پنجه مرغ، ۳۰۰ هزار کیلوگرم پودر گوشت و حدود ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار کیلوگرم تخم مرغ خوراکی اشاره کرد.

وی همچنین صادرات ۶۱ هزار قطعه جوجه یک روزه گوشتی، ۷۲۶ کیلوگرم خاویار، ۵۷ هزار کیلوگرم خوراک دام، ۳۳۶ هزار کیلوگرم خوراک و مکمل اختصاصی آبزیان، ۲۶۷ هزار کیلوگرم خوراک و مکمل طیور، ۹۰۵ هزار کیلوگرم ماهی خوراکی تازه، ۱۸۰ هزار کیلوگرم ماهی خوراکی منجمد، ۲۹۰ هزار کیلوگرم موم عسل و ۵۶۰ هزار کیلوگرم میگو را از افتخارات این اداره کل برشمرد.

میزان مصرف مردم بیش از تولید گوشت و مرغ گوشتی است

مدیرکل دامپزشکی استان البرز شرایط حوزه نهاده های دامی را ایده آل توصیف کرد و با اشاره به واردات ۲۷۹ هزار کیلوگرم گوشت گوسفندی تازه از طریق هوایی به استان تصریح کرد: در حوزه جمعیت دامی با مشکل عدم تامین گوشت و مرغ گوشتی مورد مصرف شهروندان مواجه هستیم؛ در واقع میزان مصرف مردم بیش از تولید آنهاست.

رفیعی پور برای رفع این مشکل دو راه حل را پیشنهاد داد و گفت: در دستورکار قرار دادن واردات مولد یکی از این راهکارهاست لذا برای تحقق این امر سرمایه گذارانی که به دنبال سرمایه گذاری موفق هستند می توانند در حوزه واردات مولدهای دامی گام بردارند. در حوزه طیور نیز به دلیل وسعت استان البرز می توانیم به جای تولیدکننده های خرد به مرغداری های یک میلیون قطعه ای و حتی سایت ۳۰ میلیون قطعه ای فکر کنیم.

وی با اشاره به شعار سال و تاکید بر تحقق آن، البرز را استانی مستعد برای تولید و سرمایه گذاری دانست و بیان کرد: در سایت رسمی این اداره کل رسما از مردم خواسته ایم تا از طریق پرتال دامپزشکی پیشنهادات خود در این رابطه را با ما در میان بگذارند تا تصمیم گیری و تصمیم سازی صورت گیرد و به نوعی مردم نیز در تحقق شعال سال و جهش تولید مشارکت داشته باشند.

خبرنگار: صدیقه صباغیان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=27547

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.