• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
1
دیده بان پلاس/

اعتماد به نفس و راهکارهای افزایش آن

  • کد خبر : 26031
  • 23 بهمن 1402 - 16:41
اعتماد به نفس و راهکارهای افزایش آن
اعتماد به نفس می تواند یک حس کلی در رابطه با اعتماد به توانایی های شخص برای کنترل و مدیریت زندگی و یا مربوط به اعتماد داشتن به خود در یک موقعیت خاص باشد بنابراین راهکارهای افزایش آن را بیان می کنیم.

به گزارش دیده بان البرز، اعتماد به نفس می تواند یک حس کلی در رابطه با اعتماد به توانایی های شخص برای کنترل و مدیریت زندگی و یا مربوط به اعتماد داشتن به خود در یک موقعیت خاص باشد. به عنوان مثال ممکن است فردی در زمینه خاصی از تخصص خود، اعتماد به نفس بالا اما در زمینه ها و تخصص های دیگر اعتماد به نفس پایین تری داشته باشد.

تحقیقات نشان می دهد، افرادی که اعتماد به نفس بالاتری دارند، از نظر تحصیلی پیشرفت داشته یا در زمینه کاری موفق تر از دیگر همکارانشان عمل می کنند. داشتن اعتماد به نفس همچنین می تواند به فرد کمک کند تا انگیزه لازم و کافی را برای پیگیری اهداف خود داشته باشد.

  • راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس

راه های بالا بردن عزت نفس بسیار زیاد است؛ تمرینات عملی می تواند به فرد کمک کند تا اعتماد به نفس خود را تقویت کرده و به خودباوری عالی برسد. این راهکارها می تواند اعتماد به نفس را افزایش داده و آن را تقویت کند. ترفندهای فراوانی توسط روانشناسان و مشاوران در این زمینه مطرح می شود که در ادامه به برخی از آنان اشاره می کنیم.

  • لباسی را بپوشید که به شما احساس خوب می دهد

بهتر است در اولین گام برای افزایش اعتماد به نفس خود، از ظاهرتان شروع کنید. لباس هایی را انتخاب کنید و بپوشید که به شما احساس خوب و خاص بودن می دهند. اگر اهل مد هستید، به سبک هایی که برای شما مناسب تر است، اکتفا کنید. مسلما هر آنچه که مد است مورد پسند همه افراد نیست. آنچه که مورد پسند شماست را انتخاب کنید.

  • تغذیه سالم داشته باشید

داشتن تغذیه سالم فواید بسیاری از جمله بالا بردن اعتماد به نفس و تقویت عزت نفس را با خود به همراه دارد. هنگامی که از غذاهای مقوی و مغذی استفاده می کنید، احساس می کنید سالم تر و پرنشاط تر از قبل هستید؛ احساس خوب داشتن می تواند باعث افزایش اعتماد به نفس شما شود.

  • ورزش کردن را فراموش نکنید

هنگامی که به سلامتی و جسم خود اهمیت بدهید، احساس اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت. برای داشتن بدن سالم بهتر از روزی ۳۰ دقیقه ورزش را آغاز کنید و کم کم آن را افزایش دهید. از یک ورزش مناسب و سرگرم کننده مانند تنیس، پیاده روی با دوستان و … آغاز و دوست یا همسر خود را نیز به ورزش کردن با هم تشویق کنید.

  • خواب کافی داشته باشید

طبق تحقیقات متخصصان، خواب کافی و استراحت به شما کمک می کند تا اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. به طور متوسط بزرگسالان حداقل به هفت ساعت خواب و نوجوانان نیز بین ۸ تا ۱۰ ساعت خواب احتیاج دارند. خواب کافی به افزایش اعتماد به نفس شما کمک بسیار زیادی می کند.

  • ذهن خود را آرام کنید

داشتن ذهن آرام باعث اعتماد به نفس بالا می شود زیرا به شما کمک می کند تا نسبت به خود و ذهنتان خودآگاه تر شوید. آرامش ذهن باعث می شود که در مورد توانایی های خود اشتباه فکر نکنید و به خودباوری خوبی نسبت به خود برسید؛ مدیتیشن را امتحان کنید.

  • نقاط قوت خود را بنویسید

برای افزایش اعتماد به نفس بهتر است یک لیست از نقاط قوت و نکات مثبت خود تهیه و روی نقاط قوت خود تمرکز کنید. هر کاری را که خوب انجام می دهید در لیست خود بنویسید و به استعدادها و توانایی های خود افتخار کنید.
هنگامی که احساس می کنید اعتماد به نفس ندارید و ناراحت هستید، به نوشته های خود نگاهی بیندازید و آنها را با صدای بلند برای خود بخوانید. این کار به شما یادآوری می کند که چقدر فوق العاده هستید و همین موضوع اعتماد به نفس بالایی را در شما ایجاد می کند.

  • از مقایسه خود با دیگران دست بردارید

آیا ظاهر خود را با افراد در اینستاگرام یا حقوق خود را با آنچه دوستتان می گیرد مقایسه می کنید؟ تحقیقات نشان می دهد مقایسه کردن امری طبیعی است اما اگر این مقایسه کردن به یک روند و عادت در زندگی شما تبدیل شود، مسلما اعتماد به نفس شما را از بین می برد.

برخی مطالعات نشان می دهند که ارتباط مستقیمی بین حسات و احساس ما نسبت به خود وجود دارد. محققان معتقدند وقتی افراد خود را با دیگران مقایسه می‌ کنند، حسادت را تجربه می‌ کنند بنابراین هر چه حسادت بیشتری داشته باشند، احساس بدتری نسبت به خود دارند. اگر نسبت به زندگی شخص دیگری حسادت می کنید، یادآوری نقاط قوت و موفقیت هایتان می تواند مفید باشد.

  • با افراد مثبت اندیش رفت و آمد کنید

افرادی که با آنها وقت می گذرانید می توانند بر افکار، احساسات و نگرش های شما در مورد خودتان تاثیر قابل توجهی بگذارند پس اطراف خود را با آدم های منفی نگر پر نکنید بلکه با افرادی رفت و آمد کنید که شما را دوست دارند و بهترین ها را برای شما می خواهند.

گاهی با خود فکر کنید که دوستانتان چه احساسی در شما ایجاد می کنند؟ آیا باعث می شوند نسبت به خودتان احساس بهتری داشته باشید یا خیر؟ آیا آنها دائما شما را قضاوت می کنند؟ زیرا وجود افراد مثبت اندیش در اطراف شما، می تواند باعث افزایش اعتماد به نفس در شما شود.

  • با خودتان مهربان باشید

نسبت به خود احساس بخشندگی داشته باشید و با خودتان خوب رفتار کنید. هنگام بروز اشتباه دائم خود را سرزنش نکنید و تلاش کنید با خودتان به گونه ای حرف بزنید که گویی با بهترین دوست خود صحبت می کنید.

می توانید از جملاتی مانند «هرکسی اشتباه می کند»، «چیز مهمی نبود»، «من تمام تلاشم را می کنم و می توانم این کار را انجام دهم»، «این اشتباه برای من یک تجربه بود» و … هنگام مواجه با اشتباهات خود، استفاده کنید.

  • کارهایی را انجام دهید که از آن لذت می برید و در آن حرفه ای هستید

پیروی کردن از علایق و آنچه که دوست دارید، باعث می شود شما احساس منحصر به فرد بودن و موفق بودن داشته باشید؛ این احساسات باعث تقویت اعتماد به نفس شما می شود. شما سزاوار این هستید که زمان خود را با کارهایی که شما را خوشحال می کند، سپری کنید.

برنامه ریزی کنید تا زمانی را برای سرگرمی های خود و معاشرت با دوستان سپری کنید. هر آنچه که شما را خوشحال کند و احساس خوبی از آن داشته باشید، مسلما اعتماد به نفس شما را نیز افزایش می دهد.

  • مثبت اندیش باشید

همه ما یک منتقد درونی داریم که می تواند اعتماد به نفس ما را از بین ببرد. شما قدرت تغییر افکار منفی و خودگویی منفی خود را دارید پس تلاش کنید تا افکار منفی را با جملات مثبت یا خنثی جایگزین کنید. برای بالا بردن اعتماد به نفس خود باید مثبت اندیش باشید و از این جملات کمک بگیرید.
من خودم را باور دارم.
من با پشتکار زیاد، می توانم به اهداف خود برسم.
من موفق خواهم شد.
توانایی های من بسیار زیاد است.
من به پیشرفت ها و نقاط قوت خود افتخار می کنم و …

  • اهداف واقع بینانه ای برای خود تعیین کنید 

داشتن هدف مناسب باعث بالا بردن اعتماد به نفس شما می شود. رویاهای شما کاملا قابل برآورده شدن هستند فقط کافی است اعتماد به نفس داشته باشید زیرا این امر می تواند به شما انگیزه دهد تا آنها را دنبال کنید. در ابتدا برای خود هدفی را انتخاب کنید که آن را دوست دارید و برای رسیدن به آن تلاش می کنید.

سپس هدف خود را به مراحل کوچکتر تقسیم کنید. همین امروز برای رسیدن به هدف خود قدمی بردارید تا بتوانید اعتماد به نفس خود را تقویت کرده و زندگی عالی برای خود بسازید. همانطور که به سمت هدف خود گام برمی دارید، اعتماد به نفس شما نیز افزایش می یابد فقط کافی است خودتان را باور کنید.

  • کارهای جدید را امتحان کنید

امتحان کارهای جدید و کسب تجربه می تواند افق دید شما را گسترش دهد. تجربه ها می توانند به شما کمک کنند تا کاری را که می خواهید، انجام دهید. در نهایت این کار باعث افزایش و تقویت اعتماد به نفس شما می شود. هر آنچه در ذهنتان است و آن را دوست دارید حداقل یکبار امتحان کنید.

شرکت در کلاس هنر، صخره نوردی، دوچرخه سواری در امتداد رودخان، امتحان کردن غذاهای جدید، رفتن به مکان های جدید و … می تواند کارهای جدیدی باشد که اعتماد به نفس شما را افزایش دهد.

  • کمال گرایی افراطی را کنار بگذارید

خوب است بدانید هیچ کس کامل نیست پس چرا دائم خود را سرزنش می کنید؟ کمال گرایی تا حدودی خوب است که باعث پیشرفت انسان شود اما اگر دائم به خاطر کامل نبودن و یا وجود نقص ها و مشکلات خود را سرزنش کنید، اصلا خوب نیست.

برای خود انتظاراتی را تعیین کنید و تمام توانایی های خود را هنگام انجام کارها به کار بگیرید و بدانید کارهایی که انجام داده اید بهترین های شما بوده اند و همیشه نیاز به کامل بودن و بی عیب و نقص بودن نیست. از خودتان انتظار نداشته باشید فورا در همه کارها خوب و عالی باشید.

به راه خود ادامه بدهید تا به جایی که می خواهید برسید. گاهی نیاز است رها کنید و به خود سخت نگیرید. اشکالی ندارد اگر نقاشی، آشپزی، تحصیل و … شما کامل نباشد. اجازه دهید خودتان و مردم از آنچه که توانایی آن را دارید و خلاقیت های شما محسوب می شوند، لذت ببرند تا اینکه آنها را پنهان کنید.

  • با ترس های خود روبرو شوید

به یاد داشته باشید ترس ها و نقاط ضعف شما می توانند اعتماد به نفس شما را از بین ببرند. یکی از بهترین راه های افزایش اعتماد به نفس، رو به رو شدن با ترس ها است پس رویارویی با ترس های خود را تمرین کنید. کمی به خود ایمان داشته باشید و از جملات با انرژی مثبت استفاده کنید.

به خود بگویید که این فقط یک آزمایش و کسب تجربه است. انجام چند اشتباه هنگام کاری یا کمی مضطرب بودن اصلا بد نیست. هر بار که بیشتر با ترس های خود مقابله کرده و روبه رو می شوید، اعتماد به نفستان بیشتر افزایش می یابد.

  • به شکست ها به عنوان تجربه نگاه کنید

شکست در کارها خیلی بد است و قطعا وقتی در کاری شکست می خورید، ناراحت می شوید اما به یاد داشته باشید که این بخشی طبیعی از مسیر موفقیت شماست. همه افراد، حتی موفق ترین های جهان نیز گاهی با شکست رو به رو می شوند اما مهم این است که از شکست خود درس بگیرید و آن را به چشم یک تجربه نگاه کنید.

اگر به شکست های خود بیش از حد بها بدهید باعث کاهش اعتماد به نفس شما خواهند شد اما اگر به چشم تجربه به آنها نگاه کنید، لطمه ای به اعتماد به نفس شما وارد نخواهد شد. اگر نمی توانید طعم تلخ شکست خود را فراموش کنید و همیشه فکر آن شما را آزار می دهد، می توانید از یک مشاوره خانواده در این زمینه کمک بگیرید.

  • «نه» گفتن را یاد بگیرید و زمان آن را بدانید

همان اندازه که انجام کارهایی که در آن مهارت دارید باعث بالا بردن اعتماد به نفس شما می شود، تشخیص موقعیت هایی که می تواند باعث کاهش اعتماد به نفس شما شود نیز مهم است. شاید متوجه شوید که هر بار که در یک فعالیت خاص شرکت می کنید، به جای بهتر شدن، احساس بدتری نسبت به خودتان دارید.

نه گفتن به فعالیت هایی که باعث از بین رفتن اعتماد به نفس شما می شود، اشکالی ندارد پس سعی کنید مرزهای خود را بشناسید و به آنها پایبند باشید. تعیین مرزها در زندگی، باعث می شود که شما از نظر روانی احساس بهتر و کنترل بیشتری بر احساسات خود داشته باشید.

  • به دیگران کمک کنید

نیروهای مثبت در دنیا می تواند به افزایش اعتماد به نفس شما کمک کند. با انجام کارهای محبت آمیز مانند کمک کردن به دیگران، محبت و مهربانی نسبت به خانواده و … نیروهای مثبت جهان را به خود جذب کنید. برای کمک به دیگران لازم نیست کار سخت و مهمی انجام دهید گاهی یک لبخند به والدین می تواند انرژی مثبت شما را افزایش داده و اعتماد به نفس شما را تقویت کنید.

به یاد داشته باشید که با ایجاد تغییرات در ظاهر همچون انجام عمل‌های جراحی و یا داشتن درآمد بالا، لزوما نمی‌توان به اعتماد به نفس دست پیدا کرد. گاهی لازم است مهارت‌های جدید کسب کنید، نقاط قوت خود را پرورش دهید و زمان و انرژی خود را صرف مسائل مهم کنید.

پیش از آغاز کردن اهداف بزرگ، برنامه ریزی مناسبی داشته باشید و کارهای بزرگ را به قدم‌های کوچک تقسیم کنید تا نه ‌تنها یک دورنما از روش دستیابی به هدف خود داشته باشید؛ بلکه در صورت بروز مسائل و مشکلات در میانه راه، بتوانید شرایط را بهتر کنترل کنید.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=26031

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.