• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
1
مدیرکل دامپزشکی استان البرز:

اگر واکنش سریع صورت نگیرد ویروس جلوتر از ما حرکت می کند

  • کد خبر : 25745
  • 12 بهمن 1402 - 14:57
اگر واکنش سریع صورت نگیرد ویروس جلوتر از ما حرکت می کند
مدیرکل دامپزشکی استان البرز گفت: این حوزه با جان و مال مردم سر و کار دارد و اگر در خصوص بیماری های دامی واکنش سریع انجام نشود، ویروس جلوتر از ما حرکت خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار دیده بان البرز، علیرضا رفیعی پور مدیرکل دامپزشکی استان البرز امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان فرارسیدن ۱۲ بهمن و آغاز دهه فجر را تبریک گفت و با اشاره به اهمیت فعالیت ها و اقدامات حوزه دامپزشکی در تامین ‌امنیت غذایی مردم بیان کرد: بیش از ۶۰ میلیون دام سبک و سنگین و بیش از دو میلیارد قطعه طیور جمعیت دامی استان را شامل می شوند که تامین کننده امنیت غذایی هستند.

وی با اشاره به مسئولیت سنگین دامپزشکی در حوزه تامین امنیت غذایی مردم و نیز با تاکید بر اهمیت دو مقوله کمیت و کیفیت در این حوزه بیان کرد: با توجه به وجود تحریم‌های ظالمانه اگر هر لحظه در بحث تامین امنیت غذا اتفاقی بیفتد شرایط را از جنگ‌سخت بدتر و سخت تر می کند. اگر در این‌ حوزه دچار افت و مشکل شویم بسیار می تواند مشکل ساز باشد و همین موضوع ‌مسئولیت ما را سنگین تر می کند.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز در ادامه با اشاره به فعالیت این مجموعه در خط مقدم سلامت مردم مطرح کرد: یک خط تولید مرغ، تخم مرغ، واکسن، مکمل، غذای دام و طیور و … برای نهایی شدن‌ محصول، حلقه فعالیت های گسترده ای را طی می کند تا محصول سالم و به وفور به دست مصرف کننده برسد.

رفیعی پور با اشاره به تولید بیش از ۹۷ درصد واکسن دامی کشور در البرز و رسیدن به خودکفایی در این زمینه مطرح کرد: این مهم افتخار بزرگی برای ماست که در طول سال های اخیر با وجود همه تحریم ها سربلند بیرون آمده ایم. در خصوص انجام آزمایش ها قبل، حین و بعد از تولید نیز اقدامات زیادی انجام می شود تا اقلام مورد نیاز مردم به دست مصرف کننده برسد.
ضرورت توجه به واکسیناسیون دامی با حساسیت بالا

وی ادامه داد: پیش از انقلاب هیچ آزمایشگاه تشخیصی نداشتیم در حالی که اکنون دو آزمایشگاه رفرانس دولتی و هشت آزمایشگاه رفرانس با دستگاه های فوق پیشرفته در بخش خصوصی داریم که در حال فعالیت و همکاری هستند.‌ ازمایشگاه اداره کل دامپزشکی استان البرز جزو آزمایشگاه های رفرانس کشوری است که پس از ارسال نمونه های مختلف، برخی آزمایش های کشوری نیز در آن انجام می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز اذعان کرد: این اداره کل در حوزه تولید تخم مرغ در کشور، رتبه چهارم، تولید عسل رتبه سوم، تولید شیر، رتبه نهم و در حوزه پرورش ماهی های زینتی رتبه پنجم را کسب کرده است. با توجه به اهمیت بیماری های دام و طیور و نیز بیماری های مشترک انسان و دام باید به دو بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و تب برفکی که با انجام تست ها و مراقبت ها و نیز واکسیناسیون جمعیت دامی که باید با حساسیت انجام شود، توجه ویژه ای کرد.

نگران ویروس آفریقایی sat 2 هستیم

رفیعی پور عنوان کرد: در حال حاصر تب برفکی از اهمیت خاصی برخوردار است. ما نگران تهدید جدیدی به نام sat 2 هستیم که یک ویروس آفریقایی است و تا همسایگی ما پیش رفته و در برخی استان ها نیز مشاهده شده است. امسال در حوزه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تاکنون بیش از ۱۸۳ میلیون قطعه طیور بر علیه این بیماری واکسینه شدند.

وی همکاران خود در مجموعه دامپزشکی را چشم بینا در این حوزه معرفی کرد و افزود: به خاطر داشته باشیم واکسینه شدن، مراقبت فعال و غیرفعال در حوزه های ماهی ها، حیات وحش، تالاب ها و … به معنای عدم نگرانی ما از شیوع بیماری های مذکور نیست، خیر، این بیماری ها در کشورهای همسایه دیده شده و در گردش هستند بنابراین باید مراقب جدی صورت گیرد تا ویروس های خطرناک به واحدهای تولیدی وارد نشوند.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز خاطرنشان کرد: به منظور جلوگیری از شیوع بیماری تب برفکی امسال بیش از یک میلیون و ۵۳۳ هزار دام واکسینه شده اند تا این بیماری بومی خطرناک شیوع پیدا نکند. البته سه مورد تب برفکی در استان شناسایی شده اما قدیمی بوده و جدید نیستند. با توجه به تراکم بالای جمعیت دامی البرز، اگر واکسیناسیون به موقع انجام نشود شنونده اخبار خوبی در استان نخواهیم بود.

رفیعی پور اذعان کرد: استان البرز در حوزه تولیدات دامی رتبه یک تا ده را به خود اختصاص داده است زیرا محصولات ما به تمام کشور ارسال می شوند. از طرفی البرز شاهراه مواصلاتی استان های دیگر نیز هست به همین دلیل محصولات و نهاده های مختلف دامی به این استان وارد و دپو و از اینجا به سایر استان های کشور ارسال می شوند.

کوچکترین قصور در حوزه دامپزشکی باعث تلفات دام و طیور می شود

وی اظهار کرد: مازاد تولیدات ما در حوزه اقلام و نهاده های دامی به ۳۱ استان کشور ارسال می شود و همین موضوع، امکان انتقال بیماری ها را افزایش می یابد. تلاش های شبانه روزی مجموعه دامپزشکی استان در خصوص رصد، شناسایی، پیشگیری و درمان بیماری های مشترک انسان و دام همچنان ادامه دارد زیرا کوچکترین قصور و کوتاهی باعث بیماری و تلفات دام و طیور، زنبور، آزیان و دام ها می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز مطرح کرد: دامپزشکی با جان و مال مردم سر و کار دارد و اگر در حوزه بیماری ها واکنش سریع انجام نشود، ویروس جلوتر از ما حرکت خواهد کرد. امروز اگر آنفلوانزا، تب برفکی، سیاه زخم، تب مالت و … در نقطه ای از روستاها یا شهرستان ها مشاهد شود، کارشناسان ما بلافاصله به منطقه اعزام می شوند و اقدامات اولیه همچون معاینه و نمونه گیری را انجام می دهند.

رفیعی پور عنوان کرد: کارشناسان اعزامی ما ظرف کمتر از ۲۴ ساعت باید خاتمه عملیات را اعلام می کنند در غیر این صورت ویروس همه جا را درگیر می کند. اما اگر بیماری مشکوک و حادی مشاهده شود، تا شعاع یک، سه و ۱۰ کیلومتری آن قرنطینه می شود و اقدامات حفاظتی صورت می گیرد تا کانون بیماری از آن ویروس عاری و خطر کم شود.

وی در ادامه توضیح داد: همزمانی ابتلا به برخی بیماری ها مانند آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و آنفلوانزای انسانی می تواند قدرت کشندگی بالایی داشته باشد. بنابراین صفر تا صد فعالیت های این مجموعه پدافندی است و نباید خطری متوجه سرمایه دامی کشور شود زیرا این سرمایه با نفت برابری می کند و اگر اتفاق بیفتد غیرقابل جبران است.

بهترین راه دور زدن تحریم ها جذب سرمایه گذار خارجی است

مدیرکل دامپزشکی استان البرز با اشاره به خدمات ارائه شده به دام و طیور در سراسر استان گفت: بیش از ۱۳۴ هزار راس گاو، بیش از ۴۸۱ هزار راس گوسفند، حدود ۵۷ هزار راس بز، سه هزار و ۸۰۰ راس اسب و هشت هزار قلاده سگ شناسنامه دار از این مجموعه خدمات بهداشتی دریافت می کنند. بیش از ۱۴۰ هزار راس گاو، بز و گوسفند و حدود ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه طیور نیز کشتار و وارد چرخه مصرف شده اند.

رفیعی پور ادامه داد: ۱۱ مورد اخذ مجوز در سال گذشته به ۱۳ مورد رسیده و رشد ۱۸ درصدی داشته است. مراکز درمانی از ۹۱ به ۱۱۰ مورد و احداث داروخانه های دامپزشکی از ۲۹ به ۳۴ مورد افزایش داشته است. احداث شرکت های تولید کنند از ۴۳ به ۴۸ نیز نشان دهنده پیشرفت، توسعه استان است. در حوزه سامانه ۱۵۱۲ که تماس های مردمی از این طیق صورت می گیرد نیز حدود ۴۵۲ مورد تماس ثبت شده است.

وی با تاکید بر انجام تورهای رسانه ای و مشاهده شرایط موجود از نزدیک توسط خبرنگاران و ارائه توضیحات توسط کارشناسان عنوان کرد: این موضوع علاوه بر جذابیت های موجود می تواند نتایجی همچون جذب سرمایه گذار را تقویت کند. نوع نگاه ما باید توسعه ای و مبتنی بر سرمایه گذاری جدید داخلی و خارجی باشد زیرا بهترین راه دور زدن تحریم ها جذب سرمایه گذار خارجی است.

خبرنگار: صدیقه صباغیان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=25745

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.