• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
4
قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

بیش از ۹۰ درصد روستاهای کشور به اینترنت متصل هستند

  • کد خبر : 17598
  • 31 اردیبهشت 1402 - 19:12
بیش از ۹۰ درصد روستاهای کشور به اینترنت متصل هستند
قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ابتدای دولت سیزدهم، حدود 79 درصد روستاهای دارای بیش از 20 خانوار در کشور به اینترنت و شبکه ملی اطلاعات متصل بودند که در حال حاضر، به بیش از 90 درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز، امیر لاجوردی، قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی امروز در جلسه شورای راهبردی فناوری اطلاعات و فضای مجازی استان البرز که در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر گفت: یکی از پروزه های اصلی و راهبردی وزارت ارتباطات که اولویت سوم دولت، پس از اقتصاد و مسکن محسوب می شود، موضوع فیبر و توسعه فیبر نوری در کشور است.

وی توسعه شبکه ملی اطلاعات را ماموریت اصلی و کلان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دانست و افزود: این موضوع چندین بار به صراحت توسط رهبر معظم انقلاب بیان شده و کارویژه اصلی مرکز ملی فضای مجازی و شورای عالی فضای مجازی نیز هست. از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم، وزارت ارتباطات در تمامی ارکان عزم خود را جزم کرد تا بتواند شبکه ملی اطلاعات را تا پایان دولت، به صورت کامل محقق کند.

قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد: شبکه ملی اطلاعات سطوح و لایه های مختلفی دارد که پایین ترین لایه آن، زیرساخت ارتباطی بوده که موضوعات فیبر نوری و توسعه آن در کشور، اینترنت روستایی و … مربوط به آن است. لایه دوم زیرساخت اطلاعاتی بوده که هدف ایجاد و توسعه مراکز داده، پورت های داده و مراکز ارائه دهنده خدمات ابری است. در شرایط فعلی، مبادله پیام بین دو نفر در یک شهر، نیازمند طی کردن مسیری طولانی بوده که برای انتقال این پیام به صورت محلی، اصلاح معماری، تغییر ساختار و توسعه زیرساخت ها لازم است.

لاجوردی ارتباط خوب، مناسب و پایدار را مستلزم تغییر و تحول در زیرساخت های اطلاعاتی و ارتباطی دانست و بیان کرد: لایه بعدی، خدمات و کاربرد بوده که عملا توسعه سرویس ها و اپلیکیشن ها و خدمات موردنیاز مردم است که روی دو لایه مذکور قرار می گیرد. در صورتی که دو لایه قبلی به خوبی توسعه داده نشود، در توسعه این لایه با مشکل مواجه می شویم که موضوع پیام رسان ها که این روزها همه با آن مواجه هستیم و آن را تجربه می کنیم، نمونه ای از این موضوع به شمار می رود. لایه بعدی محتوا بوده که از محدوده شبکه ملی اطلاعات خارج است.

پروژه توسعه شبکه ملی اطلاعات، ۶۱ درصد پیشرفت دارد

وی عنوان کرد: در ابتدای دولت سیزدهم، طبق اعلام مرکز ملی، پیشرفت توسعه شبکه ملی اطلاعات ۲۳ درصد بوده که در بهمن سال ۱۴۰۱، به ۵۷ درصد رسید. در حال حاضر این پروژه ۶۱ درصد پیشرفت دارد و برنامه ریزی های لازم صورت گرفته که تا پایان سال جاری، این میزان پیشرفت به ۷۵ درصد برسد و در سال ۱۴۰۴، پیش از پایان فعالیت دولت سیزدهم، توسعه شبکه ملی اطلاعات به صورت صددرصد محقق شود. در این راستا لازم است تعاریف جدیدی به این طرح و پروژه افزوده شود و توسعه آن استمرار یابد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مطرح کرد: وزارت ارتباطات پایین ترین لایه شبکه ملی اطلاعات که زیرساخت ارتباطی است را در دو حوزه توسعه می دهد؛ یکی از لحاظ پوشش یعنی بتوانیم مناطق بیشتری را در کشور پوشش دهیم و دسترسی آن ها را به اینترنت فراهم کنیم و دیگری کیفیت که در هر دو بعد باید پیشرفت داشته باشیم. در صورت غفلت از هر یک از آن ها، خروجی لازم حاصل نمی شود. هفته پیش، پروژه اتصال چهار جزیره خلیج فارس از طریق فیبر نوری با حدود ۱۶۰ کیلومتر فیبرکشی در زیر آب افتتاح شد.

لاجوردی اذعان کرد: در ابتدای دولت سیزدهم، حدود ۷۹ درصد روستاهای دارای بیش از ۲۰ خانوار در کشور به اینترنت و شبکه ملی اطلاعات متصل بودند که در حال حاضر، به بیش از ۹۰ درصد افزایش یافته است. برنامه ریزی های لازم صورت گرفته تا در سال جاری تمام روستاهای دارای بیش از ۲۰ خانوار به اینترنت متصل شوند. استان البرز در این زمینه از وضعیت خوبی برخوردار است و بیش از ۹۹ درصد روستاهای دارای بیش از ۲۰ هزار خانوار آن به اینترنت و شبکه ملی اطلاعات متصل هستند که میانگین کشوری در این حوزه بالای ۹۰ درصد است.

وی با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات در استان البرز مبتنی بر ADSL است که محدودیت سرعت دارد و در بهترین حالت، سرعت آن ۱۶ مگابیت بر ثانیه است، خاطرنشان کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، توسعه فیبر نوری در تمام کشور به ویژه استان البرز را در دستورکار قرار داده است و به با جدیت آن را پیگیری می کند؛ در یک سال و نیم گذشته، این امر به خوبی در البرز پیش نرفته بود که لازم است همه مسئولین عزم خود را جزم کنند تا بتوانیم در پایان سال اعلام کنیم که این استان دارای پوشش کامل فیبر نوری است.

البرز یکی از چهار قطب مراکز داده کشور می شود

قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه در حال ایجاد نهضت فیبرکشی در کشور هستیم، اظهار کرد: دولت و وزارت ارتباطات مشوق هایی را در اختیار کاربران ارتباطی قرار می دهند تا برای توسعه فیبر نوری تشویق شوند و این شریان را در تمامی شهرهای کشور جاری و ساری کنند. در برنامه ریزی های صورت گرفته، پیش بینی شده که تا پایان دولت سیزدهم، ۲۰ میلیون خانوار یعنی حدود ۸۰ درصد جمعیت کشور تحت پوشش فیبر نوری قرار گیرند، در حالیکه انجام این پروژه در سایر کشورهای دنیا حدود ۱۰ تا ۱۲ سال طول می کشد.

لاجوردی توضیح داد: در این پروژه، پوشش یعنی فیبر نوری را به نزدیکی منازل مردم برسانیم و اتصال یعنی آن ها را به استفاده از فیبر ترغیب کنیم. استان البرز دارای چند ویژگی مهم است که می تواند به توسعه فیبر نوری کمک کند که یکی از آن ها تراکم بالای جمعیت است. هرچه تراکم یک منطقه بیشتر باشد، اپراتورها علاقه بیشتری به توسعه فیبر نوری در آنجا دارند زیرا وزارت ارتباطات به ازای هر خانواده ای که تحت پوشش فیبر نوری قرار گیرند، مشوق و یارانه به اپراتور مربوطه پرداخت می کند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مطرح کرد: مقرر شده در چهار نقطه از کشور قطب دیتاسنتر و مراکز داده ایجاد شود که منطقه ویژه اقتصادی پیام یکی از آن هاست. همچنین یکی از مراکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات در استان البرز مستقر شده و این مزیت را ایجاد می کند که اپراتورهای ارتباطی و تولیدکننده های محتوا تمایل به حضور در این استان داشته باشند. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اپراتور هر شهر و استان را بر اساس فاکتورهای مختلف از جمله عملکرد، سرعت و کیفیت کار تعیین می کنند.

وی با تاکید بر ضرورت همکاری و مشارکت استانداران، شهرداران و سایر مسئولین در این زمینه بیان کرد: با توجه به اینکه اپراتورها نیاز به تعرفه مشخص داشتند، این موضوع در قانون بودجه امسال و سال گذشته نیز دیده و تعرفه های مربوط به توسعه شبکه ملی اطلاعات و حفاری های مورد نیاز در این زمینه توسط کمیسیون تنظیم مقررات تعیین می شود. در کلانشهرها، به ازای هر متر حفاری، حداکثر ۱۵۰ هزار تومان، در شهرهای مرکز استان ها به جز کلانشهرها، ۱۰۰ هزار تومان و در شهرهای غیر از مراکز استان ها ۵۰ هزار تومان از سوی اپراتور به شهرداری پرداخت می شود.

میزان مصرف انرژی فیبر نوری بسیار کمتر از سیم مسی است

لاجوردی با بیان اینکه مالکیت فیبر نور در اختیار اپراتور است و با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست، اظهار کرد: شهرداری ها بر انتقال این مالکیت اصرار داشتند اما بر اساس قانون، این امر امکان پذیر نیست. وزارت ارتباطات نیز بودجه مشخصی برای توسعه فیبر نوری در نظر گرفته است. بدین صورت که به ازای پوشش هر خانوار در شهرهای غیر از مراکز استان ها، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و در مراکز استان ها ۵۰۰ هزار تومان به اپراتور مربوطه پرداخت می شود که این امر موجب می شود اپراتورها برای تشویق مردم، ارزش افزوده ای را در نظر بگیرند.

قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه این وزارتخانه به ازای اتصال هر خانه به فیبر نوری، دو میلیون تومان مشوق به اپراتور مربوطه پرداخت می کند، خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت بودجه مربوط به اتصال و پوشش، اگر شهر یا استانی دیر نسبت به این امر اقدام کند، از یارانه و مشوق کمتری برخوردار می شود. از طرفی اگر اپراتوری اقدام به این کار کند که ابلاغ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را نداشته باشد، از این مشوق ها بهره مند نمی شود.

وی از آغاز نهضت اتصال رایگان همه مدارس، دانشگاه ها، بیمارستان ها و حوزه های علمیه شهرها به فیبر نوری همراه با مودم اینترنت و یک سال سرویس رایگان خبر داد و عنوان کرد: برای اینکه همه شهرهای کشور تحت پوشش فیبر نوری قرار گیرند و اپراتورها فقط اقدام به پوشش در شهرهای دارای تراکم جمعیت بالا نکنند، ابتدا شهرهای کوچک به آن ها ابلاغ و بر این امر نظارت می شود. البته از طرفی برای پوشش در کلانشهرها، هیچ مبلغ و مشوقی به اپراتورها پرداخت نمی شود، بنابراین آن ها به پوشش در شهرهای کوچک ترغیب می شوند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه میزان مصرف انرژی فیبر نوری بسیار کمتر از سیم مسی بوده و احتمال سرقت آن نیز پایین تر است، مطرح کرد: در حال حاضر سرعت ADSL در کشور، به طور متوسط حدود ۱۱ مگابیت بر ثانیه است که با توسعه فیبر نوری تا ۹۰۰ مگابیت بر ثانیه افزایش می یابد. در همه کشورهای دنیا، تعرفه اینترنت تلفن همراه و سیار بسیار بیشتر از اینترنت خط ثابت است اما در کشور ما این گونه نیست که این موضوع موجب شده همه از اینترنت همراه استفاده کنند و اشباع این شبکه، موجب افت کیفیت شود.

خبرنگار: مینا صدیقیان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=17598

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.