• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
3

تاثیر آلودگی ناشی از سوخت مازوت نیروگاه شهید رجایی قزوین بر البرز

  • کد خبر : 3301
  • 01 بهمن 1399 - 21:25
تاثیر آلودگی ناشی از سوخت مازوت نیروگاه شهید رجایی قزوین بر البرز
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: نیروگاه شهید رجایی قزوین که در کنار اتوبان قزوین-کرج مستقر است از سوخت مازوت استفاده می کند که به دلیل جهت باد از شرق به غرب شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد از آلودگی ناشی از این سوخت متاثر می شوند.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، فردین حکیمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در نشست با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته هوای پاک برگزار شد، از اختصاص ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی ملی شهرستان اشتهارد به ایجاد مزرعه خورشیدی خبر داد و گفت: به دلیل آسیب پذیری این استان باید از انرژی های پاک استفاده کنیم.

وی اذعان کرد: در شرایط کرونایی و به منظور کاهش آلودگی هوا ضروری است در خانه بمانیم و از راه دور و به صورت غیرحضوری بسیاری از اقدامات بانکی و اداری را انجام دهیم اما زیرساخت های الکترونیکی در استان البرز ضعیف بوده و این موضوع یکی از مشکلات جدی در این حوزه محسوب می شود.

مدیرکل محیط زیست استان البرز مطرح کرد: سال گذشته ۸۳ روز هوا پاک، ۱۹۷ روز سالم، ۲۲ روز ناسالم برای گروه های حساس و چهار روز ناسالم برای تمام گروه ها بود. از ابتدای سال جاری تاکنون نیز ۳۴ روز هوای پاک، ۲۰۲ روز هوای سالم، ۴۳ روز ناسالم برای گروه های حساس و ۲۷ روز ناسالم برای تمام گروه ها بوده است.

حکیمی با اشاره به اینکه در سال جاری ۲۳ درصد روزها شاهد هوای ناسالم بوده ایم در صورتی که در مدت مشابه سال گذشته تنها هشت درصد روزها ناسالم بود، افزود: پیشگیری به موقع و درست می تواند به کاهش خطرات و آسیب های ناشی از آلودگی هوا کمک کند اما بیشتر دستورالعمل های پیشگیری از آلودگی هوا در حد شعار باقی مانده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از مسئولین نسبت به هشدارهای محیط زیست بی توجه یا کم توجه هستند، عنوان کرد: محیط زیست مخالف توسعه نیست اما توسعه باید با نگاه زیست محوری همراه باشد و نگاهمان فقط به توسعه یا اشتغال نباشد که در این صورت راه را اشتباه رفته ایم.

مدیرکل محیط زیست استان البرز بیان کرد: ۱۴ دستگاه اجرایی به صورت مستقیم در قانون هوای پاک مسئولیت دارند و محیط زیست نیز بر عملکرد این دستگاه ها نظارت می کند. پیشگیری نخستین گام در جهت کاهش آلودگی هواست که در این راستا ضعف های بسیاری وجود دارد؛ اگر دستگاه ها به درستی به وظایف خود عمل می کردند در شرایط اضطرار آلودگی هوا قرار نمی گرفتیم.

حکیمی از کمبود منابع آبی در این استان خبر داد و یکی از مهمترین تهدیدات را پسماند و فاضلاب دانست و مطرح کرد: بازچرخانی و تصفیه صحیح فاضلاب در کاهش آلودگی هوا، رفع کم آبی و استفاده از این پساب برای ایجاد فضای سبز و کاهش گرد و غبار تاثیرگذار است.

وی دومین گام جهت کاهش آلودگی هوا را مقابله با بحران عنوان کرد و افزود: اعمال محدودیت و ممنوعیت تردد خودروها یکی از اقداماتی است که در شرایط اضطرار آلودگی هوا انجام می شود؛ ماده هفت قانون هوای پاک اجرای طرح ترافیک و LEZ را مطرح کرده که در صورت سرپیچی از آن اعمال قانون توسط پلیس صورت می گیرد.

مدیرکل محیط زیست استان البرز از بی توجهی و کم توجهی دستگاه های مسئول در اجرای قانون هوای پاک گلایه کرد و ادامه داد: در زمان آلودگی هوا دستگاه ها و مردم از محیط زیست توقع هوای پاک دارند در صورتی که این امر با مشارکت آن ها میسر می شود و محیط زیست تنها نقش نظارتی دارد و راهکار ارائه می کند.

حکیمی عنوان کرد: چهار کارگروه تخصصی کاهش آلودگی هوا، انتقال صنایع آلاینده، اضطرار و کمیسیون ماه ۱۱ در خصوص ضوابط استقرار واحدهای صنعتی برای بهبود وضعیت هوای استان فعالیت می کنند و بهبود کیفی هوا مستلزم این است که دستگاه ها در طولانی مدت به وظایف خود عمل کنند.

وی خاطرنشان کرد: بهبود سیستم حمل و نقل یکی از راهکارهای موثر در این زمینه است که در این راستا در سال جاری ۵۱ دستگاه اتوبوس درون شهری با سوخت یورو ۴ خریداری شده است. همچنین خرید ۲ هزار و ۱۰۰ قطعه کاتالیست برای خروجی اگزوزهای تاکسی ها خریداری صورت گرفته و تاکنون ۳۲۰ مورد نصب شده است.

مدیرکل محیط زیست استان البرز اذعان کرد: در اجرای طرح LEZ و اعمال محدودیت های ترافیکی در راستای کاهش آلودگی هوا از ۶۸ دوربین کنترل ترافیک در سطح استان فقط پنج دوربین مجهز به کدخوان معاینه فنی هستند تا خودروهایی که فاقد معاینه فنی نیستند را جریمه کنند.

حکیمی از اجرای طرح کهاب در تمامی جایگاه های سوخت و تانکرهای سوخت استان خبر داد و با اشاره به استفاده از سوخت مازوت توسط برخی از نیروگاه ها خاطرنشان کرد: شیر مازوت نیروگاه متنظرقائم (عج) فردیس از سال ۱۳۹۴ بسته و پلمب شده و این نیروگاه تنها از سوخت گاز و نفت و گاز استفاده می کند.

به گفته وی، نیروگاه شهید رجایی قزوین که در کنار اتوبان قزوین-کرج مستقر است از سوخت مازوت استفاده می کند که به دلیل جهت باد از شرق به غرب شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد از آلودگی ناشی از این سوخت متاثر می شوند. در حال حاضر مکاتباتی با این نیروگاه و همچنین استانداری برای قطع سوخت مازوت این نیروگاه انجام شده است.

انتهای پپام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=3301

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.