• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
2
دیده بان البرز گزارش می دهد؛

توقف متروی کرج در ایستگاه وعده ها/ ایستگاه رجایی شهر در مدار خدمت قرار گرفت

  • کد خبر : 22444
  • 31 شهریور 1402 - 16:34
توقف متروی کرج در ایستگاه وعده ها/ ایستگاه رجایی شهر در مدار خدمت قرار گرفت
سوت قطار شهری کرج پس از سال ها انتظار شهروندان، با درایت اعضای ششمین دوره شورای اسلامی شهرکرج، با حضور وزیر کشور به صدا درآمد و اکنون شاهد تحولی دیگر در حوزه حمل و نقل ریلی هستیم.

به گزارش دیده بان البرز، سوت قطار شهری کرج پس از سال ها انتظار شهروندان، با درایت اعضای ششمین دوره شورای اسلامی شهرکرج، با حضور وزیر کشور (در اواخر سال ۱۴۰۱) به صدا درآمد و اکنون شاهد تحولی دیگر در حوزه حمل و نقل ریلی هستیم و این بار آئین افتتاح ایستگاه رجایی شهر در خط ۲ قطار شهری کرج با حضور استاندار البرز و مدیران استانی، شهرستانی و شهری برگزار شد.

در سنوات اخیر به همت مدیریت شهری کرج و بر اساس سیاست های ششمین دوره شورای اسلامی شهر در حوزه حمل و نقل عمومی، سرعت تکمیل خطوط قطار شهری کرج شتاب گرفت، به گونه ای که در اسفند سال گذشته با بهره برداری بخشی از خط ۲ قطار شهری در ایستگاه های چهارراه طالقانی و ۴۵ متری گلشهر مسافرگیری انجام شد.

افتتاح ایستگاه میانی بر اساس وعده قبلی مدیریت شهری در سه راه رجایی شهر در کمتر از ۲۰۰ روز از بهره برداری خط ۲ رقم خورد و همچنین ایستگاه شهید سلطانی که همه عملیات عمرانی آن در ششمین دوره شورا آغاز شده است، رشد چشمگیر بیش از ۵۰ درصدی داشته که تکمیل این مهم می تواند تاثیر بسزایی در کاهش ترافیک شهری و رضایتمندی شهروندان داشته باشد.

در این گزارش به دیدگاه های برخی از نمایندگان مردم کرج در شورای اسلامی شهر در خصوص پروژه قطار شهری کرج پرداخته می شود.

محمدی: هدفگذاری برای اتصال خط ۲ قطار شهری کرج به خط ۵ قطار شهری تهران

مسعود محمدی، رئیس شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه اعضای شورای دوره ششم پشتیبانی از اتمام‌ پروژه مترو را وظیفه خود می‌دانند، گفت: اتصال خط ۲ قطار شهری کرج به خط ۵ قطار شهری تهران برای ماه های آینده هدفگذاری شده است.

وی اظهار کرد: شورای شهر توجه ویژه‌ای به تکمیل مترو دارد که از روز‌های اول دوره ششم نیز اولویت اصلی اعضا تکمیل پروژه مترو بوده و تلاش ها بر این است که قطار شهری کرج را برای روان سازی ترافیک و کاهش آلودگی هوا تا دو سال آینده به سرانجام برسانیم.

رئیس شورای اسلامی شهر کرج افتتاح ایستگاه مترو را گام کوچکی برای خدمت رسانی به مردم دانست و اذعان کرد: وعده اعضا در ابتدای دوره ششم، اتصال قطار شهری کرج به ایستگاه شهید سلطانی و خط پنج قطار شهری تهران بود که با تلاش مدیریت شهری، این امر در حال تحقق است.

وی با بیان اینکه توسعه شبکه حمل و نقل عمومی به ویژه قطار شهری‌ می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در کاهش حجم ترافیک داشته باشد، افزود: در این راستا استفاده از مترو به عنوان تنها وسیله حمل و نقل عمومی درون شهری پاک می‌تواند صرفه جویی بسیاری در مصرف سوخت‌ داشته باشد.

محمدی با اشاره به اینکه این امر تاثیر بسیاری در کاهش آلودگی هوا دارد، از تلاش ها، پیگیری و زحمات همه اعضای ادوار گذشته شورای اسلامی شهر کرج، شهرداران و مدیران عامل سابق قطار شهری کرج تقدیر و تشکر کرد.

قهرمانی صارم: بخش حمل و نقل عمومی شهر به استانداردها نزدیک شود

مریم قهرمانی صارم، نائب رئیس شورای اسلامی شهر کرج گفت: یکی از اصلی‌ترین نیازهای کلانشهر کرج و اولویت شهروندان در حوزه مدیریت شهری، بخش حمل و نقل عمومی است که امیدواریم با توسعه زیرساخت‌ها در حوزه حمل و نقل و بهره برداری از خطوط مترو در سنوات آتی، شاهد کاهش ترافیک در شهر و افزایش حس شهروندی در مردم باشیم.

وی با اشاره به کثرت جمعیت و ضعف زیرساخت ها مطرح کرد: این کلانشهر در بحث زیرساخت های حمل و نقل عمومی با استاندارد ها فاصله دارد که امیدواریم کاستی ها در این حوزه به حداقل برسد. در شورای ششم کرج بخش زیادی از فعالیت ها بر حمل و نقل عمومی متمرکز شده و تلاش مدیریت شهری و شورای شهر کرج بر این است تا کاستی های حمل و نقل عمومی را به حداقل برساند.

ایزدیار: سوت قطار ایستگاه رجایی شهر به صدا درآمد

عمار ایزدیار، سخنگوی شورای اسلامی شهر کرج بیان کرد: تلاش ها بر این است تا با فعال سازی ایستگاه شهید سلطانی، مسافران متروی تهران به هسته مرکزی کرج انتقال یابند و ترافیک ورودی شرقی کرج روان سازی شود. مرحله ریل گذاری ادامه خط ۲ قطار شهری کرج حدفاصل چهار راه طالقانی و میدان شهید سلطانی در حال انجام است.

وی با اشاره به وضعیت مالی پروژه قطار شهری کرج اذعان کرد: قرار است در سال جاری یک هزار میلیارد تومان از محل بودجه مصوب در شورا و فروش اوراق به پروژه خط ۲ قطار شهری کرج تزریق شود. سیاست اعضای ششمین دوره شورای اسلامی شهر بر این است که پیشرفت پروژه قطار شهری با سرعت ادامه یابد و بخش عمده ای از خط ۲ قطار شهری کرج تا پایان دوره ششم در مدار خدمت رسانی قرار گیرد.

حاجی قاسمی: راهبرد شورای دوره ششم عملیاتی کردن پروژه قطار شهری است

مجتبی حاجی قاسمی، دبیر شورای اسلامی شهر کرج اظهار کرد: مترو یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی کلانشهر کرج است که پس از تکمیل نقش مهمی در روان‌سازی ترافیک و گسترش حمل و نقل ایفا خواهد کرد. عملیات عمرانی ایستگاه قطار شهری شهید سلطانی در ششمین دوره شورای اسلامی شهر کرج آغاز شده است.

وی افزود: ایستگاه شهید سلطانی پیشرفت قابل قبولی دارد که البته همه عملیات عمرانی آن در این دوره شورا انجام شده است. با عزم اعضای شورا، شهردار و همکاران سازمان قطار شهری امیدواریم ایستگاه شهید سلطانی در آینده‌ای نزدیک به مدار بهره‌ برداری برسد و این خط به صورت عملیاتی قابلیت مسافرگیری داشته باشد که شاهد تاثیر محسوس بر کاهش ترافیک درون شهری باشیم.

اسدیان: تکمیل مترو در اولویت کاری شورای دوره ششم است

محمد اسدیان، دبیر دوم و رئیس مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج ضمن تقدیر از اعضای ادوار گذشته شورای اسلامی شهر در راستای به ثمر رسیدن پروژه قطار شهری، با اشاره به تشکیل کارگروه راهبردی مترو اشاره گفت: در ششمین دوره شورا بر اساس برنامه زمانبندی با تشکیل کارگروه راهبردی، سرعت بخشی به پروژه مترو به ویژه تکمیل ایستگاه‌های دارای پیشرفت بالا در حال انجام است.

وی تصریح کرد: پیشرفت ایستگاه شهید سلطانی منطبق با برنامه زمانی رصد می شود که پس از تکمیل ایستگاه و اتصال خط داخل شهری مترو به خط تهران – کرج بخشی از اهداف حوزه حمل و نقل عمومی به ویژه قطار شهری محقق می شود. اعضای شورای اسلامی شهر در دوره ششم با همدلی از اولین روز‌ها حمایت از پروژه مترو را در اولویت کاری خود قرار دادند و آن را با جدیت پیگیری می کنند.

ذبیحی: متروی کرج پروژه بسیار مهم در کارنامه دوره ششم شورای اسلامی شهر است

علی ذبیحی، خزانه دار شورای اسلامی شهر کرج ضمن تقدیر از همه دست اندرکاران این پروژه گفت: متروی کرج یک پروژه بسیار مهم در کارنامه شهری دوره ششم شورای اسلامی شهر  است که دیگران کاشتند و افراد در حال برداشت هستند. تلاش دوره ششم شورای شهر کرج در راه اندازی مترو بسیار است و امیدواریم به زودی زود این تلاش به ثمر برسد.

وی با اشاره به مهاجرپذیر بودن استان البرز و اهمیت توجه به حوزه حمل و نقل شهری، عنوان کرد: در این راستا قطار شهری یکی از مهم ترین و ضروری ترین پروژه‌های شهر کرج است. هرچند رشد جمعیت از دلایل اصلی افزایش ترافیک است اما ضعف ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری و در دسترس بودن خودرو و افزایش انگیزه استفاده از خودروهای شخصی نیز در افزایش ترافیک شهر تاثیر دارد.

خزانه دار شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به ظرفیت های موجود و برنامه های توسعه ای در خط ۲ قطار شهری کرج اذعان کرد: امیدوارم با پیگیری های استاندار البرز خط متروی کرج به طور کامل راه اندازی شود.

حجت الاسلام سعیدی: لزوم پیوست فرهنگی و اجتماعی در خصوص پروژه متروی کرج

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا سعیدی، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه پروژه متروی کرج با سرعت بسیار خوبی در حال پیشرفت است، مطرح کرد: یکی از مهم ترین مسائلی که در بحث مترو باید مد نظر قرار گیرد پیوست فرهنگی و اجتماعی این پروژه است که با مطالعات انجام شده، قابل تامل است.

وی مترو را یکی از مسائل مهم و ابزار پیشرفته در حوزه شهری دانست و افزود: یکی از مسائل مهم در شهرهای توسعه یافته استانداردسازی حوزه حمل و نقل است. ترافیک، یکی از معضلات اصلی کلانشهر کرج است که با تلاش همکارانمان در جهت تکمیل پروژه قطار شهری به عنوان یکی از تکنولوژی های روز برای کاهش ترافیک، شاهد اتفاقات خوبی در شهر کرج خواهیم بود.

سعیدی تصریح کرد: در دوره ششم شورای اسلامی شهر کرج یکی از مهمترین اقدامات و اولویت ها در مدیریت شهری پروژه قطار شهری است. در جوامع امروزی با پیشرفت تکنولوژی و افزایش جمعیت، حوزه حمل و نقل مطلوب شهری بسیار مهم تلقی می شود و باید در شهرهای بزرگ مانند کرج که مهاجرپذیر نیز هست، نگاه ویژه ای به این حوزه حساس شود.

منعمی: لزوم تامین نیروی انسانی متخصص حوزه حمل و نقل ریلی برای ارائه خدمات به شهروندان

فاطمه منعمی، رئیس کمیته سرمایه انسانی شورای اسلامی شهر کرج گفت: توسعه حمل‌ و نقل عمومی و در کنار آن حمل و نقل ریلی یکی از راه های حل مشکل ترافیک و هوای آلوده است. تجربیات سیستم حمل و نقل ریلی در کلانشهرها می‌تواند دلایل قانع کننده ای برای ذکر منافع ایجاد قطار شهری و احداث مترو در کرج باشد که از جمله آن ها می‌توان به جلوگیری از تراکم ترافیک، کاهش آلودگی هوا و امکان استفاده از تونل‌های مترو به عنوان پناهگاه در مواقع اضطراری و پدافند غیرعامل اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه حمل و نقل ریلی مزیت‌هایی از جمله ایمنی بالاتر، کاهش مصرف سوخت و کاهش هزینه‌ها را دارد، اذعان کرد: در همه کلانشهرها ساختار سیستم شبکه حمل و نقل، سقف مشخصی برای تردد انواع شیوه‌های سفر به خصوص در مرکز شهر در یک محدوده زمانی را فراهم می‌کند و بی توجهی به این مهم، موجب بروز پیامد‌هایی همچون افزایش زمان تاخیر، عملکرد نامناسب و … خواهد شد.

منعمی با بیان اینکه اهمیت ضرورت ایجاد قطار شهری بر هیچکس پوشیده نیست، گفت: در این راستا، در کنار همت بلند کسانی که در حوزه قطار شهری فعالیت می‌کنند، دغدغه تامین نیروی انسانی متخصص نیز اهمیت دارد و به همان میزان که برای برداشتن موانع از سر راه پیشرفت عمرانی این پروژه مهم تلاش می کنند، باید برای تامین نیروی انسانی متخصص جهت بهره برداری از این ظرفیت ایجاد شده و خدمت رسانی به مردم شهر کرج که شایسته بهترین ها هستند نیز گام بردارند.

وی ایمنی را از مهم ترین پارامترهای شبکه حمل و نقل ریلی عنوان کرد و یادآور شد: باید با هماهنگی بین روسای سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی و سازمان حمل و نقل ریلی برای برگزاری مانورهای امداد و نجات و اطفا حریق و مهار آتش و … برای همکاران فعال در واحدهای عملیات سازمان آتش نشانی در داخل تونل‌ها برنامه ریزی لازم صورت گیرد.

رئیس کمیته سرمایه انسانی شورای اسلامی شهر کرج افزود: این یکی دیگر از مهم‌ترین اقداماتی است که باید به صورت جدی به آن پرداخته شود زیرا برگزاری اینگونه مانورها می تواند آمادگی لازم را در نیروی مرتبط با عملیات در زمان وقوع بحران ایجاد کند. از تلاش همه مدیران و کارکنان مجموعه مدیریت شهری که برای اجرای هرچه بهتر این پروژه، تمام همت خود را به کار بسته اند تشکر می کنم.

رحیمی: تحویل رام دوم قطار از شرکت واگن سازی در ماه آتی

علیرضا رحیمی، نائب رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به اینکه اکنون قطعه نخست خط ۲ قطار شهری کرج با یک رام قطار در حال خدمات رسانی رایگان به شهروندان است، گفت: رام دوم نیز در ماه آتی از شرکت واگن سازی تهران به این خط ملحق می شود. پیگیری برای خرید هفت رام قطار جدید با وزارت کشور انجام شده که امیدواریم هرچه سریعتر به نتیجه برسد تا مقدمه ای برای بهره برداری مناسب از خط متروی کرج صورت باشد.

وی گام بعدی در تکمیل قطار شهری را ادامه خط ۲ در حد فاصل ایستگاه چهارراه طالقانی تا ایستگاه شهید سلطانی تا پایان سال جاری عنوان و بیان کرد: توافقات نهایی برای خرید تجهیزات برقی و سیگنالینگ مورد نیاز برای تجهیز خط ۲ قطار شهری بین چهار راه طالقانی و ایستگاه شهید سلطانی صورت گرفته است.

نائب رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به فرآیند اختصاص زمین در حاشیه دانشگاه خوارزمی برای دپو و مرکز نگهداری و تعمیرات و تجهیزات رام های قطار شهری کرج افزود: با حمایت دولت و استانداری البرز اکنون تامین ۱۳ هکتار زمین برای این امر در حال نهایی شدن و تحویل است که شهرداری کرج باید به فرآیند تحویل آن از دانشگاه خوارزمی، طراحی و اجرای دپوی خط سرعت ببخشد.

قاسم پور: ادامه خط ۲ قطار شهری کرج طبق زمانبندی مناسب پیش می رود

علی قاسم پور، رئیس شورای اسلامی شهرستان کرج ضمن قدردانی از حمایت‌های نماینده ولی فقیه در البرز و امام جمعه کرج و استاندار البرز به پیشرفت پروژه قطار شهری بر اساس سیاستگذاری شورای اسلامی شهر کرج اشاره کرد و ضمن تقدیر از همکاران شورای اسلامی شهر، شهرداری و سازمان قطارشهری کرج گفت: امیدواریم تا پایان شورای ششم، قطار شهری کرج در ایستگاه شهید سلطانی به خط قطار شهری تهران – کرج متصل شود.

وی مطرح کرد: اکنون مسافران متروی صادقیه به ایستگاه شهید سلطانی، در محدوده شهر کرج با اتوبوس، تاکسی و خودروهای ون جابجا می شوند که این موضوع موجب ترافیک سنگین شده است؛ با تکمیل خط ۲ قطار شهری کرج، این مشکل مرتفع خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان کرج با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تکمیل دو ابرپروژه قطار شهری و بزرگراه شمالی کرج در ماه های اخیر افزود: در ابتدای دوره ششم شورای شهر کرج، پیشرفت عملیات عمرانی ایستگاه شهید سلطانی، صفر درصد بود که امروز به بیش از ۵۰ درصد رسیده است.

قاسم پور اذعان کرد: طی یک سال گذشته نشست های تخصصی فراوانی برای جبران عقب ماندگی دو پروژه قطار شهری و بزرگراه شمالی کرج برگزار شده و پیش بینی می شود امسال خط ۲ قطار شهری کرج از چهارراه طالقانی به میدان شهید سلطانی متصل شود. مطالعات راه اندازی خط اتوبوس بی آر تی در محور خیابان شهید بهشتی توسط مشاور نیز به اتمام رسیده و اجرایی خواهد شد.

اعتصامی: فعالیت قطار شهری مشکل ترافیک سنگین در هسته مرکزی شهر را به حداقل می رساند

سید مرتضی اعتصامی، عضو شورای اسلامی شهر کرج گفت: ترافیک سنگین در هسته مرکزی شهر کرج به معضل بزرگی تبدیل شده که امیدواریم با فعالیت قطار شهری این مشکل به حداقل برسد. موضوع محیط زیست در ادوار گذشته نادیده گرفته شده است که اگر در ادوار گذشته این موضوع مورد توجه قرار می گرفت، اکنون با مشکل حاد آلودگی هوا مواجه نبودیم.

وی اذعان کرد: افزایش جمعیت شهر کرج و روند رو به تزاید مالکیت خودرو، موجب بروز بسیاری از مشکلات در حوزه حمل و نقل روان شهری شده که در راستای برون رفت از این دشواری ها، توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه متروی درون شهری، کاربردی است. فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی در افزایش آلودگی هوا بی تاثیر نیست و حفظ باغات شهری و نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری نقش مهمی در حفظ هوای پاک دارد.

عضو شورای اسلامی شهر کرج اظهار کرد: توسعه راه‌های شهری کرج بدون در نظر گرفتن توسعه فرهنگ ترافیکی یکی از معضلات این کلانشهر است. اعضای دوره ششم شورای اسلامی شهر کرج از ابتدای این دوره در تلاش هستند تا توسعه همه جانبه خط متروی کرج اجرا شود.

مهاجری: بهره برداری از ایستگاه شهید سلطانی و اتصال به خط قطار شهری تهران با تمام توان در حال انجام است

حسین مهاجری، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر کرج گفت: در مسیر ۴۵ متری گلشهر تا چهارراه طالقانی، دو ایستگاه مترو در میدان سپاه و سه راه رجایی شهر باید اجرا شود که ایستگاه سه راه رجایی شهر به بهره برداری رسید. بهره برداری از ایستگاه شهید سلطانی و اتصال ایستگاه چهارراه طالقانی به خط قطار شهری تهران با تمام توان در حال انجام است.

وی با بیان اینکه طی دو سال اخیر، اقدامات و فعالیت های خوبی در زمینه راه اندازی ایستگاه های مترو انجام شده است، تصریح کرد: پیشرفت این پروژه حاصل تلاش شورای شهر و شهرداری برای بهره‌ مندی شهروندان کرج از خط متروی درون شهری است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر کرج یادآور شد: راه‌اندازی بخش دیگری از پروژه در آینده نزدیک و زمان‌بندی مناسب برای رسیدن به میدان شهید سلطانی، نیازمند برنامه‌ریزی و جلسات کارشناسی ویژه است که با تعامل و همفکری کارشناسان خبره و مدیران شهری و همراهی شورای ششم روزهای خوبی برای تکمیل پروژه خط ۲ در پیش خواهد بود.

به گفته مهاجری، شورای اسلامی دوره ششم شهر کرج بر این باور است که تا پایان این دوره شورا با سرعت بخشی به پروژه های قطار شهری از جمله تکمیل ایستگاه شهید سلطانی و اتصال خط ۲ قطار شهری کرج به خط ۵ قطار شهری تهران در جهت کاهش قابل توجه ترافیک شهری گام بردارد که تأثیرات فراوانی در آسایش و رضایت شهروندان خواهد داشت.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=22444

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.