• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
4
نماینده ولی فقیه در استان البرز:

حوزه علمیه باید پاسخ شبهات مطرح در جامعه را بدهد

  • کد خبر : 12215
  • 23 آذر 1401 - 12:41
حوزه علمیه باید پاسخ شبهات مطرح در جامعه را بدهد
امام جمعه کرج با اشاره به اینکه حوزه علمیه به عنوان مهم‌ترین و مقدس‌ترین نهادی که حقایق دینی را برای مردم بیان می‌کند گفت: این مجموعه ضمن جلوگیری از انحرافات، باید پاسخ شبهات مطرح در جامعه را بدهد.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، در آستانه بیست و پنجم آذرماه و روز پژوهش، جمعی از ممتازین تحصیلی و پژوهشگران حوزه‌های علمیه استان البرز با حضور در حسینیه امام خمینی (ره) دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌ جمعه کرج با آیت‌الله حسینی همدانی دیدار و گفتگو کردند.

آیت‌الله سید محمد مهدی حسینی همدانی، امام جمعه کرج در این دیدار با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (ص) که می‌فرمایند «دانش گنجینه‌ای است که کلیدهاى آن پرسش است؛ پس خدایتان رحمت کند، بپرسید که با این کار چهار نفر پرسشگر، پاسخگو، شنونده و دوستدار آنان اجر می‌یابند».

وی در ادامه به تشابه پژوهش با سؤال پرداخت و بیان کرد: عنوان و موضوع پژوهش همچون سؤالی است که پژوهشگر برای یافتن جواب آن اقدام به جستجو و مطالعه می‌کند. وظیفه جامعه نخبگانی سنگین‌تر از سایرین است، هر چه انسان سطح بالاتری پیدا می‌کند، وظایف او سنگین‌تر می‌شود لذا باید تلاش بیشتری داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در استان البرز با اشاره به اینکه حوزه علمیه به‌عنوان مهم‌ترین و مقدس‌ترین نهادی که حقایق دینی را برای مردم بیان می‌کند و وظایف سنگینی را بر عهده دارد، خاطرنشان کرد: این مجموعه ضمن جلوگیری از انحرافات، باید پاسخ شبهات مطرح در جامعه را بدهد.

آیت الله حسینی همدانی خطاب به طلاب علوم دینی، گفت: وظیفه خود را به‌درستی بشناسید و ضمن توجه به اولویت‌ها، به آن عمل کنید. کتاب «درباره پژوهش» از علامه مصباح یزدی کتاب بسیار مناسبی برای پژوهشگران و کسانی است که به امر پژوهش علاقه دارند.

وی با اشاره به روش پژوهش استاد مطهری در معارف دینی، خاطرنشان کرد: این شهید والامقام و انقلابی، الگوی کار پژوهشی است؛ وی معتقد بود باید پژوهش‌های دینی در خدمت حل معضلات فرهنگی و اجتماعی قرار گیرد. امروزه با توسعه فضای مجازی، زمینه‌ی انحراف در مباحث عقیدتی به‌شدت فراهم‌شده است که طلاب باید به نحوی آموزش ببینید که به‌خوبی توانایی پاسخ گویی به این شبهات را داشته باشند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز با تأکید بر لزوم جلوگیری از موازی کاری در امر پژوهش، گفت: مدارس علمیه باید فضایی را فراهم کنند تا پژوهشگران هر حوزه در مدارس مختلف، گرد یکدیگر جمع شوند تا ضمن هم‌افزایی و مباحثه، از موازی کاری‌ها جلوگیری شود.

آیت‌الله حسینی همدانی با بیان اینکه در امر پژوهش، کاری ارزشمند است که به نحوی بتواند نیازهای جامعه را پاسخ دهد، با تأکید بر لزوم ورود جدی حوزه علمیه البرز در مسائل جاری استان، اذعان کرد: حوزه علمیه البرز باید در مسائل جاری استان و در زمینه مباحث سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و … ورود داشته باشد.

گفتنی است در انتهای این مراسم از جمعی از ممتازین تحصیلی و پژوهشگران حوزه‌های علمیه استان البرز تقدیر به عمل آمد و نماز جماعت ظهر و عصر نیز به امامت نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان اقامه شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=12215

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.