• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
6

درخشش دانشجوی دارای معلولیت شنوایی البرزی در کنکور سراسری

  • کد خبر : 2364
  • 25 آذر 1399 - 13:44
درخشش دانشجوی دارای معلولیت شنوایی البرزی در کنکور سراسری
مدیرکل بهزیستی استان البرز گفت: امسال سولماز شادیان دانشجوی دارای معلولیت شنوایی با کسب رتبه زیر هزار در کنکور سراسری سال 99 برای استان البرز افتخار آفرینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، به مناسبت هفته جهانی افراد دارای معلولیت، آیین تجلیل از دانشجویان دارای معلولیت که موفق به کسب رتبه های زیر یک هزار در کنکور سراسری شده بودند ظهر امروز به صورت ویدئوکنفرانس با حضور رئیس سازمان بهزیستی کشور و رئیس سازمان سنجش در اداره کل بهزیستی استان البرز برگزار شد.

اسدالله حیدری، مدیرکل بهزیستی استان البرز در این مراسم گفت: نام ۵۷۴ نفر دانشجوی تحت پوشش سازمان بهزیستی در سامانه این سازمان ثبت شده است که از این تعداد ۴۳۴ نفر دانشجوی دارای معلولیت و ۱۴۰ نفر افراد تحت پوشش در امور اجتماعی هستند.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی استان البرز در حال حاضر در هر ترم تحصیلی بالغ بر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بابت شهریه این دانشجویان به دانشگاه هایی که دانشجویان مذکور در آن ها مشغول به تحصیل هستند، پرداخت می شود.

مدیرکل بهزیستی استان البرز در خصوص آمار دانشجویان این استان اعلام کرد: ۳۲۰ نفر دانشجوی زن یا دختر و ۱۱۴ نفر دانشجوی مرد یا پسر در دانشگاه ها مشغول به تحصیل هستند. امسال سولماز شادیان دانشجوی دارای معلولیت شنوایی با کسب رتبه زیر هزار در کنکور سراسری سال ۹۹ برای استان البرز افتخار آفرینی کرد.

حیدری اذغان کرد: ۲۰ نفر از این دانشجویان در دانشگاه دولتی و ۴۱۴ نفر در دانشگاه آزاد هستند که ۱۳۲ نفر پذیرفته شده کاردانی، ۲۵۲ نفر کارشناسی، ۴۳ نفر کارشناسی ارشد و هفت نفر نیز در مقطع دکترا مشغول به تحصیل هستند.

وی با اشاره به موفقیت افراد دارای معلولیت در حوزه های تحصیلی، ورزشی، فرهنگی و هنری در البرز، عنوان کرد: سال گذشته نیز یک نفر دانشجوی دارای معلولیت بینایی از استان البرز پذیرفته شده رشته داروسازی تهران در کنکور سراسری بود.

مدیرکل بهزیستی استان البرز مطرح کرد: در بخش های ورزشی نیز افراد دارای معلولیت در البرز به موفقیت رسیدند و در مسابقات پارالمپیک خوش درخشیدند. خانم دارابی در رشته پرتاب دیسک مدال طلای این دوره از مسابقات را از آن خود کرد.

حیدری از وحید رجب لو یکی از افراد دارای معلولیت در استان البرز به عنوان یکی از استارتاپیست های مطرح دنیا، کشور و استان نام برد و افزود: افراد دارای معلولیت در البرز در حوزه تولید محصولات صنایع دستی نیز بسیار موفق عمل کردند.

وی با اشاره به توانمندی های افراد دارای معلولیت و موثر بودن آن ها در توسعه استان و کشور تأکید کرد: جامعه، مسئولین و برنامه ریزان باید قدردان این افراد باشند و از دانش آن ها در در توسعه کشور استفاده شود.

مدیرکل بهزیستی استان البرز با تاکید بر لزوم توجه به حقوق این افراد تصریح کرد: باید به گونه ای عمل شود که افراد دارای معلولیت در برنامه ریزی ها دیده شده و با مناسب سازی و تسهیل گری زمینه حضور این افراد در جامعه فراهم شود که این مستلزم کمک و یاری همه افراد جامعه است.

به گفته حیدری، به تازگی سند ملی مناسب سازی در کشور طراحی، تصویب و ابلاغ و دبیرخانه قانون حمایت از افراد دارای معلولیت نیز در کشور راه اندازی شده است که عزل مدیران و مجازات های درجه سه و پنج برای افراد سرپیچی کننده از قانون در آن پیش بینی شده است.

وی افزود: عدم ارتقای مدیرانی که این قانون را اجرا نمی کنند و بسیاری موضوعات دیگر نیز در این سند قید شده است که امیدواریم زمینه اجرای این قانون در جامعه فراهم شود و افرادی که بر اجرای قانون ناظر هستند بر این قانون نیز نظارت داشته باشند تا در استان البرز و در شهر کرج نیز اجرایی شود.

تشکیل کمیته تخصصی به منظور حمایت از دانشجویان دارای معلولیت

دکتر مجید رضازاده، رئیس مرکز فناوری و اطلاعات، تحول اداری و توسعه خدمات سازمان بهزیستی کشور نیز در این آئین که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، گفت: قبولی دانشجویان دارای معلولیت در دانشگاه ها برای کشور موفقیت بزرگی محسوب می شود.

وی ادامه داد: یکی از فعالیت های عمده و مهم سازمان بهزیستی کشور، حمایت از دانشجویان به عنوان یکی از ابزارهای توانمندسازی است. تمام افرادی که در جامعه زندگی می کنند برای دسترسی به امکانات و رشد و ارتقای مادی و معنوی نیازمند مناسب سازی هستند که سازمان بهزیستی این مهم را سال ها انجام داده و سال به سال نیز به این بحث ارتقا بخشیده است.

رئیس مرکز فناوری و اطلاعات، تحول اداری و توسعه خدمات سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در سال های اخیر مرکز فناوری اطلاعات و معاونت های مرتبط با امور دانشجویان، کمیته تخصصی را به منظور حمایت از دانشجویان تشکیل داده که این تشکیل کمیته و تغییر رویکرد موجب شده شیوه نامه حمایت مالی برای دانشجویان تهیه شود.

رضازاده از راه اندازی سامانه فرآیند محور با رویکرد الکترونیک خبر داد و اذعان کرد: اقدامات و تسهیلگری های دیگری از جمله انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه های مختلف نیز انجام شده است. بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان بودجه برای کمک به دانشجویان دارای معلولیت و تحصیلات عالیه آن ها هزینه شده است و به این ترتیب سعی شده توانمندسازی افراد مذکور صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه با الکترونیکی کردن این حمایت های مالی صرفه جویی حدود ۳۰ درصدی در منابع پیش بینی می شود، مطرح کرد: با راه اندازی سامانه مذکور در حال حاضر ۲۲ هزار نفر از جمعیت تحت پوشش سازمان بهزیستی به عنوان دانشجو مشغول به تحصیل هستند که بیشتر این افراد در دانشگاه آزاد اسلامی و دو هزار و ۷۰۰ نفر از آن ها در دانشگاه های روزانه و دولتی ادامه تحصیل می دهند.

رئیس مرکز فناوری و اطلاعات، تحول اداری و توسعه خدمات سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: حدود ۱۰۹ نفر از این دانشجویان در رشته های پزشکی، ۱۲۵ نفر در رشته های دکتری پیوسته و تخصصی، بالغ بر سه هزار نفر کارشناسی ارشد و کاردانی و چهار هزار و ۵۰۰ نفر از این افراد در رشته های کارشناسی پیوسته و ناپیوسته مشغول به تحصیل هستند.

رضازاده با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه افراد دارای معلولیت و خانواده های آن ها افزود: از این جمعیت حدود ۴۴ درصد افراد دارای معلولیت هستند و سازمان بهزیستی برای توانمندسازی این افراد اقداماتی را انجام می دهد. باعث مباهات است که ما به عنوان یک سازمان حامی این افراد با این شدت از معلولیت هستیم.

۵۰ نفر از افراد دارای معلولیت حائز رتبه برتر کنکور سراسری شدند

دکتر وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز در این مراسم ضمن عرض تبریک و تهنیت به دانشجویان برگزیده و خانواده های آن ها تصریح کرد: باید دست بوس پدران و مادرانی باشیم که علیرغم شرایط سخت فرزندان خود که دچار معلولیت هایی هستند را پرورش می دهند و با حمایت های خود موجب رشد فرزندان خود می شوند.

وی با اشاره به عزم و اراده این دانشجویان ادامه داد: همت و تلاش این عزیزان که توانستند به این موفقیت بزرگ دست یابند ستودنی است. اینکه بیش از ۵۰ نفر از افراد دارای معلولیت، حائز رتبه برتر در کنکور سراسری سال ۹۹ شدند مایه مباهات ماست.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: علاوه بر تبریک به این دانشجویان، باید آن ها را در سطح کشور به جوانان، خانواده ها و آحاد جامعه معرفی کرد تا همگان بدانند با همت، تلاش و اصرار در خواستن و توانستن می توان بر مشکلات غلبه کرد.

قبادی دانا حضور این افراد در دانشگاه های سطح کشور را مایه مباهات نظام و کشور ایران دانست و گفت: در چنین مواردی وظیفه ما بیش از پیش سنگین می شود. با حضور افراد دارای معلولیت در دانشگاه باید شرایط لازم برای مناسب سازی و دسترس پذیری نیز برای آن ها فراهم شود.

سولماز شادیان دارای معلولیت شنوایی و گفتاری از استان البرز در رشته طراحی لباس و پارچه با کسب رتبه ۸۲۴ در دانشگاه فنی دختران تهران پذیرفته شد و امروز طی این مراسم از وی تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=2364

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.