• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
3

دوره توجیهی کشاورزی دانش بنیان به عرصه عشایری در البرز برگزار شد

  • کد خبر : 8298
  • 18 تیر 1401 - 18:32
دوره توجیهی کشاورزی دانش بنیان به عرصه عشایری در البرز برگزار شد
دوره یک روزه توجیهی با عنوان ورود کشاورزی دانش بنیان به عرصه عشایری با هدف اصلاح الگوی کشت در استان البرز برگزار شد و عشایر استان البرز با کشت محصولات کم آب بر نظیر سورگوم، ارزن و سالیکورنیا آشنا شدند.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، دوره یک روزه توجیهی با عنوان ورود کشاورزی دانش بنیان به عرصه عشایری با مشارکت امور عشایر استان، مدیریت امور هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی و موسسه بیوتکنولوژی بذر و نهال وزارت جهاد کشاورزی در محل سازمان جهاد کشاورزی البرز و با هدف اصلاح الگوی کشت در استان البرز برگزار شد و عشایر استان البرز با کشت محصولات کم آب بر نظیر سورگوم، ارزن و سالیکورنیا آشنا شدند.

در ابتدای این دوره، مریم اکبری مدیر امور هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب به نام «تولید، دانش بنیان اشتغال آفرین»، بر لزوم ورود کشاورزی دانش بنیان به عرصه تاکیدکرد و یادآور شد: در این راستا پژوهش های متعددی در پژوهشگاه ها و دانشگاه های کشور در حال انجام است و با توجه به وضعیت کشور از لحاظ خشکسالی و کم آبی، بهره برداران و عشایر برای تامین علوفه خود راهی جز عملیاتی کردن کشاورزی دانش بنیان در تولید علوفه نخواهند داشت.

حسین قنواتی، مدیر بخش تحقیقات بیوتکنولوژی میکروبی نیز از تشکیل قرارگاه دانش بنیان در راستای حفظ محیط زیست و در نهایت صرفه اقتصادی خبر داد و ضمن تشریح اثر استفاده از سوخت های فسیلی بر افزایش آلودگی محیط زیست و تولید گازهای گلخانه ای بیان کرد: در راستای تولید بیوگاز و کود آلی کشاورزی، دستگاه بیوگاز خانگی طراحی، تولید و بهره برداری شده است که عشایر می توانند با بهره گیری از این دستگاه کمک شایانی به محیط زیست کنند.

بابک ناخدا، رئیس بخش تحقیقات فیزیولوژی مولکولی پژوهشگاه بیوتکنولوژی نیز در ادامه گفت: با توجه به کاهش شدید منابع آبی ایران، هر روزه نیاز به کشت گیاهان کم آب بر در کشور بیشتر احساس می شود. در این راستا کشت گیاهانی همچون سورگوم، ارزن و سالیکورنیا که مصارف دارویی، دامی ، صادراتی و … داشته و برای کشت، نیاز کمی به آب دارند، می توانند برای عشایر گزینه مناسبی جهت جایگزینی علوفه های سنتی از قبیل گندم، ذرت و … باشند.

رئیس بخش تحقیقات فیزیولوژی مولکولی پژوهشگاه بیوتکنولوژی ضمن تشریح نحوه کشت گیاهان کم آب بر خاطرنشان کرد: این گیاهان با قابلیت برداشت در چند مرحله و مقاومت بالاتر در برابر شوری و همچنین انرژی و پروتئین کافی، به راحتی می توانند تاثیر بسزایی در احیای کشت علوفه ای در مراتع و زمین های کشاورزی بگذارند.

علی نقدی بازنشین، مدیر امور عشایر استان البرز اذعان کرد: عشایر استان البرز مثل همیشه می توانند در این راه نیز پیشرو باشند و از کمک امور عشایر استان و موسسه بیوتکنولوژی و مدیریت ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان بهره مند شوند. کشت گیاهانی همچون سورگوم و ارزن و سالیکورنیا در مراتع، نیازمند مجوز اداره کل منابع طبیعی بوده که این مجوز، مستلزم هماهنگی بیشتر و توجیه فنی این اداره کل از طریق موسسه بیوتکنولوژی بذر و نهال وزارت جهاد کشاورزی و مدیریت ترویج سازمان جهاد کشاورزی است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=8298

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.