• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
2

شفاف سازی قیمت ها در پی درج قیمت تولید کننده روی کالاها

  • کد خبر : 7515
  • 05 اسفند 1400 - 11:45
شفاف سازی قیمت ها در پی درج قیمت تولید کننده روی کالاها
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز عنوان کرد: درج قیمت تولید کننده روی کالاها، با هدف مقابله با گران‌فروشی و شفاف‌سازی قیمت‌ها، اعمال مدیریت فروش و کاهش بهای پرداختی توسط مصرف کنندگان اتخاذ شده است.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، وزارت صنعت، معدن و تجارت طرح «درج قیمت تولید کننده» را با هدف مدیریت گرانی ها اجرایی کرده و البته که نگرانی هایی در این خصوص برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به وجود آمده و نیازمند تشریح دقیق جزئیات طرح از سوی متولیان امر است. در همین راستا خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز گفت و گویی را با رامین ربیعی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز ترتیب داده که در ادامه می خوانیم:

در مورد اهداف این طرح توضیح دهید؟

بند ۲۳ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بر شفاف‌سازی فرآیند قیمت‌گذاری، نظام توزیع و روان‌سازی آن تاکید دارد؛ بنابراین وزارت صنعت، معدن و تجارت برای مقابله با گران‌فروشی، مرحله اول طرح درج قیمت تولید‌کننده را با ۱۴ قلم کالا آغاز کرد و این طرح با موافقت و همراهی بخش خصوصی، مراحل اجرایی بعدی خود را طی می کند.

با توجه به اهمیت برخی از ظرفیت های قانونی رعایت حقوق مصرف کنندگان، این تصمیم با تاکید وزیر صمت و با هدف مقابله با گران‌فروشی و شفاف‌سازی قیمت‌ها، بهره‌مندی قانونی و منطقی هر یک از عوامل زنجیره تولید، توزیع و عرضه از سودهای مصوب قانونی، اعمال مدیریت فروش و کاهش بهای پرداختی توسط مصرف کنندگان اتخاذ شده است.

همچنین درج و نصب برچسب قیمت، توسط آخرین حلقه توزیع کالاها، موجب بهره مندی از نرخ‌های رقابتی برای مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز می شود. در این طرح، تولید کننده باید بر روی کالاهای تولیدی خود، قیمت درب کارخانه را درج کند و کسبه و واحدهای صنفی نیز مکلف به درج قیمت مصرف کننده در مغازه ها و فروشگاه ها هستند.

پیش از این، سه قیمت مصرف کننده روی کالا، روی قفسه فروشگاه و روی بارکد صندوق الکترونیکی فروشگاه‌ها وجود داشت، اما در راستای راهبرد جدید شفاف سازی قیمت ها، به جای قیمت مصرف کننده، روی کالاها قیمت تولیدکننده درج می‌شود و این به معنای فاکتور خرید است و دیگر نیازی به صدور فاکتور از سوی عرضه کننده نیست.

در این طرح همچنین، فاصله میان قیمت تولید کننده و مصرف کننده به عنوان هزینه توزیع محاسبه و در نظر گرفته می شود و قیمت مصرف کننده روی قفسه های فروشگاه به اطلاع مردم می‌رسد و در حال حاضر، برای ۸۴ هزار قلم کالا، اطلاعات فروش درب کارخانه احصا شده است.

درج قیمت مصرف کننده روی کالاها برای آگاهی مردم کافی نبود؟

یک کالای مصرفی از درب کارخانه تا زمانی که به دست مصرف‌کننده نهایی برسد نمی تواند بیش از ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته باشد؛ این در حالی است که در بررسی های صورت گرفته مشخص شد در برخی از کالاها تا ۱۲۰ درصد نیز هزینه توزیع اعمال می شود که نوعی اجحاف به حقوق مصرف‌کننده است. به صورت کلی هیچ کالای سرمایه‌ای بالای ۲۰ درصد و هیچ کالای مصرفی نیز بالای ۳۰ درصد هزینه توزیع ندارد.

باید به این نکته نیز توجه داشت که قیمت مصرف کننده درج شده روی بسیاری از کالاها قیمت‌های واقعی و قانونی نیستند و اکثر آن ها قیمت‌هایی هستند که با توافق واحدهای تولیدی و واسطه ها و فروشگاه‌ها گذاشته می‌شوند؛ در این راستا، درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها موجب می شود که دست واسطه ها کوتاه شود و قیمت های کاذب از میان برود.

متوسط مازاد قیمت هزینه توزیع کالاها ۴۰ درصد است و این ۴۰ درصد مازاد تحویل، عدد بزرگی است که با اجرای پروژه درج قیمت تولیدکننده، کمتر می شود. البته این کاهش سبب می شود که در مسیر اجرای این طرح، مقاومت‌هایی نیز از سوی برخی سودجویان به وجود آید که طبیعی است.

نقش مردم را در این طرح چگونه ارزیابی می کنید؟

از این پس، با توجه به اینکه قیمت تمام شده درب کارخانه روی کالا نصب می شود و حداکثر سود کالاها نیز مشخص است، خود مردم به عنوان ناظران بازار عمل می کنند و از تخلفات احتمالی جلوگیری خواهند کرد. همراهی مردم در این میان مهم است که به مرور زمان، با فرهنگ سازی در جامعه ترویج خواهد یافت. نقش نهادهای فرهنگ ساز از جمله رسانه ها، انجمن‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی نیز حائز اهمیت است.

همه ارکان حاکمیت، مردم، بخش خصوصی و ذینفعان باید دست در دست هم دهند تا ضمن رسیدن به فهم مشترک، فرهنگ سازی صحیح برای ترویج این طرح مهم نیز به وجود آید. این طرح علاوه بر شفافیت در اطلاعات اقتصادی، کاهش قیمت تمام شده کالا برای اصناف، رسیدن کالا با قیمت و سود متعارف به دست مردم و حذف واسطه های غیرضروری را به دنبال دارد.

آیا این طرح مختص تعداد محدودی کالاست یا افزایش می یابد؟

در مرحله اول شامل ۹ گروه کالای مصرفی سوپرمارکتی شامل دستمال کاغذی، آب معدنی، آب میوه‌ها، نوشابه گازدار، ماءالشعیر، پودر لباسشویی، پوشک بچه و هفت گروه کالایی سرمایه ای شامل انواع لوازم خانگی کوچک و بزرگ مانند غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت، مایکروویو، تلویزیون، یخچال فریزر و ماشین لباسشویی بود که از ۲۳ بهمن ماه کالاهای دیگری نیز مشمول این طرح شده اند و به تدریج بر تعداد و نوع کالاها افزوده می‌شود.

در این مرحله در مجموع سه هزار و ۳۰۰ قلم انواع کالا مشمول درج قیمت تولیدکننده هستند و بر اساس ارزیابی‌های میدانی انجام شده در اقلامی که به درج قیمت تولیدکننده مبادرت ورزیدند، به نسبت شاهد کاهش قیمت ها بوده ایم. در مورد کالاهای انتخاب شده نیز مقرر شده اجناسی که بازارشان رقابتی است، انتخاب و قیمت به جای کارخانه در مرحله عرضه، به مصرف کننده اعلام شود که البته فاز اول اجرای این طرح شامل کالاهایی می شود که سهم و نقش قابل توجهی در سبد هزینه خانوارها ندارند.

آیا اجرای این طرح به مدیریت تخفیف های اغواکننده فروشگاه‌ها نیز کمک می کند؟

تخفیف‌های کف بازار و بدون مبنای ۵۰ درصدی قیمت کالا‌ها در برخی فروشگاه ها یکی از مشکلات درج قیمت مصرف کننده روی کالاهاست. فروشندگان در برخی موارد حجم بالایی از کالاهای خود را با تخفیف های غیرواقعی ۲۰ تا ۵۰ درصد و در قالب طرح های تخفیفی و حراج عرضه می کنند که البته انتقاداتی به عملکرد این فروشگاه ها مبنی بر احتمال تبانی با تولیدکننده و درج قیمت واقعی روی اجناس مطرح است.

به دلیل شفاف نبودن فروش کالا از کارخانه، تولیدکننده و شبکه توزیع، گرانی قیمت‌ها را گردن یکدیگر می‌انداختند، بنابراین چاره‌ای جز شفاف کردن زنجیره توزیع با اجرای طرح درج قیمت تولید‌کننده روی کالا‌ها وجود نداشت. از این پس فروشگاه‌های زنجیره ای باید برچسب تخفیفات غیرواقعی را از روی قفسه ها حذف و همان قیمت درج شده روی کالا را در معرض دید عموم نصب کنند.

البته بر اساس قانون، فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید ۲۰ درصد سهم شبکه توزیع را در اختیار داشته باشند، اما اکنون هشت درصد از این سهم بر عهده آن هاست. همچنین این طرح به سامانه های بهین یاب و جامع تجارت متصل می‌شود و عرضه کننده موظف است قیمت مصرف‌کننده را در قفسه نصب کند و دلیل ثبت نشدن قیمت مصرف‌کننده روی کالا‌ها در کنار قیمت تولیدکننده نیز جلوگیری از سردرگمی خریداران است.

فکر نمی کنید اگر قیمت تولید کننده و مصرف کننده، همزمان روی کالا نصب شود، مردم و کسبه را از سردرگمی های موجود رها کند؟

برخی پیشنهادات از سوی مدیران واحدهای تولیدی از جمله درج همزمان قیمت تولید کننده و قیمت مصرف کننده روی کالا مطرح شده و در جلسه اخیر معاون وزیر و رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با تشکل های صنفی، تولیدی و مدیران تعدادی از واحدهای صنعتی مهم استان البرز، این موضوع مطرح و مقرر شد همه جوانب این مسئله بررسی شود و در صورت تایید نهایی و تا مرحله آشنایی کامل مردم با طرح درج قیمت تولید کننده، مورد اجرا قرار گیرد.

از همکاری شما در این مصاحبه کمال تشکر را داشته و برای شما آرزوی پیشرفت داریم.

من هم برای شما و همکارانتان آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=7515

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.