• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
4
یادداشت/ محمدرسول تحفه

صرفه‌جویی کنید، پاداش بگیرید

  • کد خبر : 19259
  • 11 تیر 1402 - 8:30
صرفه‌جویی کنید، پاداش بگیرید
وزارت نیرو امسال هم با هدف تشویق و ترغیب مردم به همکاری بیشتر با صنعت برق، طرح سراسری پاداش 20 برابری صرفه‌جویی را اجرا می کند که دامنه آن همه مشترکان خانگی را در بر می گیرد.

به گزارش دیده بان البرز، دکتر محمدرسول تحفه در یادداشتی در رابطه با صرفه جویی در مصرف برق آورده است: صرفه‌جویی در هر زمینه ای پسندیده و مورد تأکید دین مبین اسلام است و با توجه ‌به سبک زندگی امروز در کشورمان از اهمیت دو چندانی به‌خصوص در مصرف آب و برق که دو نیاز اساسی مردم هستند، برخوردار است.

شدت مصرف انرژی به ویژه برق در سال‌های اخیر، ایران را در زمره کشورهای با مصرف بالا قرار داده که همین موضوع ضرورت رعایت مصرف بهینه را دو چندان می‌سازد. با توجه به اینکه در سال های اخیر، برق به زیرساختی اساسی در همه شئون زندگی ما تبدیل شده، مصرف بی رویه برق در کشور ناترازی تولید و مصرف را به دنبال داشته است.

در سال‌های گذشته که برق تا این حد در زندگی ما نفوذ نداشت، همان میزان برقی که تولید می‌شد، نیازها را برطرف می‌کرد اما امروزه و با پیشرفت‌های فراوانی که فناوری های روزآمد با خود به ارمغان آورده‌اند، زندگی بدون برق کابوسی وحشتناک است و هیچ فردی حاضر نیست لحظه‌ای را بدون برق سپری کند.

میزان بالای مصرف، اضافه‌شدن سالی یک میلیون مشترک به مشترکان برق کشور و موضوعاتی از این قبیل ناترازی تولید و مصرف را برای کشور رقم زده است. تداوم ناترازی تولید و مصرف برق در کشور می‌تواند چالش‌های متعددی را به دنبال داشته باشد.

بر همین اساس وزارت نیرو در دولت سیزدهم تمام تلاش خود را برای کاهش و رفع این ناترازی بکار گرفت و افزایش ظرفیت تولید برق و نیز رفع نارسایی‌های انتقال برق در کنار توجه به مدیریت مصرف را در دستورکار خود قرار داد که به اذعان بسیاری از فعالان صنعت برق در این زمینه موفق بوده است.

امسال نیز وزارت نیرو با تدوین ۱۴۰ برنامه تلاش خود را بکار گرفته تا با کاهش ناترازی تولید و مصرف اجازه بروز خاموشی در کشور را ندهد. ویژگی خاص برنامه‌های امسال توجه ویژه‌تر به مدیریت مصرف در سمت مصرف‌کنندگان است؛ راهکاری که اکثر کشورهای جهان آن را تجربه کرده‌اند.

در این زمینه می‌توان به تجربه موفق ایتالیا در غلبه بر بحران برق این کشور در سال ۲۰۲۲ میلادی اشاره کرد. این کشور برای غلبه بر بحران برق با مجموعه راهکارهایی با عنوان اقدام سراسری برای کنترل مصرف برق، موفق شد چالش‌هایی که می‌توانست بحرانی عمیق‌تر را برای این کشور رقم بزند، مدیریت کند.

ایتالیا علاوه بر تلاش برای راه‌اندازی نیروگاه‌ها اقدام به افزایش تعرفه برق برای مشترکانی کرد که رعایت مصرف نداشتند و از سوی دیگر با راه‌اندازی یک پویش مردمی آحاد جامعه را برای کمک به کاهش مصرف به یاری طلبید. البته استفاده از روش‌های تنبیه و تشویق مشترکان برای رعایت مدیریت مصرف در اکثر کشورهای جهان آزموده شده و موفقیت‌آمیز بودن آن مورد تأیید جهانی است.

در ایران نیز وزارت نیرو امسال هم با هدف تشویق و ترغیب مردم به همکاری بیشتر با صنعت برق، طرح سراسری پاداش ۲۰ برابری صرفه‌جویی را اجرا می کند که دامنه آن همه مشترکان خانگی را در بر می گیرد. بر اساس این طرح هر مشترک به هر میزان که مصرف خود را نسبت به سال قبل کاهش دهد می‌تواند از پاداش ۵۰۰ تومان تا دو هزار تومان به ازای هر کیلووات ساعت بهره‌مند شود.

این طرح محدودیتی برای مشترکان ندارد و مشترک با خاموش‌کردن یک کولرگازی یا لامپ‌های اضافی منزل می‌تواند از آن بهره‌مند شود و قبضی رایگان یا حتی بستانکار داشته باشد. مردم در همه نقاط می‌توانند با صرفه جویی یا تنظیم دمای منزل و کولر بر روی دمای آسایش (۲۴) درجه سانتیگراد و یا تعمیر و سرویس وسایلی که پرمصرف شده‌اند، از پاداش برخوردار شوند.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=19259

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.