• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
1

قلعه صمصام به بخش خصوصی واگذار شد

  • کد خبر : 26041
  • 23 بهمن 1402 - 17:22
قلعه صمصام به بخش خصوصی واگذار شد
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز از واگذاری قلعه صمصام به بخش خصوصی خبر داد و گفت: طراحی مرمت این بنای تاریخی در حال انجام است.

رحیم خاکی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز در گفت وگو با خبرنگار دیده بان البرز، قلعه صمصام را یکی از ابنیه تاریخی این استان دانست و بیان کرد: این مکان از طریق صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی و نیز برگزاری مزایده عمومی به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار شده است.

وی با بیان اینکه این مکان تاریخی با سرمایه گذاری مناسبی احیا و به عنوان یک واحد پذیرایی سنتی در اختیار عموم مردم قرار خواهد گرفت تاکید کرد: با توجه به نیاز استان البرز به ویژه شهر کرج به تأسیسات مناسب گردشگری، زیرساخت‌های لازم برای اقامت بیشتر گردشگران و پذیرایی از آنها به نحو شایسته باید فراهم شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز با تاکید بر اینکه باید امکانات و قابلیت‌های متنوعی در استان البرز وجود داشته باشد مطرح کرد: بدین منظور و با این دیدگاه، بنای پل خاتون نیز به عنوان یکی از آثار معماری مهم استان و کشور در حال مرمت است.

خاکی افزود: طی یکی دو ماه اخیر به دلیل سردی هوا به منظور جلوگیری از آسیب به مرمت بناها، بازسازی این پل متوقف شد و در اواخر اسفند ماه به محض مناسب شدن وضعیت آب و هوا مرمت این بنا ادامه خواهد یافت. قلعه صمصام نیز به واسطه نزدیکی به پل خاتون، مدتی در اختیار پیمانکار معمار و گروه مهندسی مرمت پل قرار گرفته بود.

وی با اشاره به واگذاری قلعه صمصام به بخش خصوصی بیان کرد: برنده مزایده علاقه مند به مرمت این مکان با یک دستخط و سبک معماری است و به احتمال زیاد مرمت قلعه صمصام نیز بر عهده معمار پل خاتون خواهد بود، بنابراین تیم مرمت و احیای پل خاتون و قلعه صمصام در همانجا حضور دارند و هر دو بنا را توأمان احیا و مرمت می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز از آماده شدن پل خاتون برای نوروز آینده خبر داد و گفت: قلعه صمصام نیز به همین صورت خواهد بود زیرا به واسطه تخریب بخشی از بنا در دوره‌های قبل و ضرورت بازسازی و ظریف کاری‌ها و احیای مشاعات، کار بسیاری را می‌طلبد.

خاکی با بیان اینکه طی چند ماه گذشته معمار مربوطه با هزینه و علاقه شخصی خود بخشی از حیاط و مشاعات قلعه صمصام را مرمت کرد افزود: این مکان تاریخی در آستانه تعرض و حضور معتادان و خطرات مختلف بود که با حضور تیم مرمت، این حواشی از بین رفت.

وی ادامه داد: طبیعتاً سیاست‌های مدیریتی اداره کل میراث فرهنگی البرز می‌طلبد که ما برای هر بنا و اثری یک تصمیم جداگانه بگیریم و با مشورت کارشناسان و معاونت تخصصی اتفاقات و اقدامات مربوطه مدیریت شود. اکنون قلعه صمصام در حال طراحی مرمت توسط سرمایه گذار است که امیدواریم تا پایان سال بتوانیم این طرح را از طراح تحویل بگیریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز با اشاره به تایید طرح مذکور توسط این اداره کل و سپس تایید وزارتخانه عنوان کرد: پس از این اقدامات معمار مربوطه می تواند همزمان با مساعد شدن وضع هوا عملیات مرمت پل خاتون و قلعه صمصام را به صورت توأمان انجام دهد.

خبرنگار: مینا صدیقیان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=26041

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.