• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
2

ماده ۱۰۰ محلی برای درآمد شهرداری ها/ عدم ایمنی ساخت و سازها به فراموشی سپرده می‌شود

  • کد خبر : 8207
  • 15 تیر 1401 - 11:47
ماده ۱۰۰ محلی برای درآمد شهرداری ها/ عدم ایمنی ساخت و سازها به فراموشی سپرده می‌شود
پدر صنعت نوین بتن ایران گفت: ماده 100 شهرداری ها قانونی محکم است که می تواند مانع احداث سازه های ناایمن باشد اما در بسیاری موارد این ماده قانونی، محلی برای کسب در آمد شهرداری ها شده به گونه ای که اجاز داده می شود مالک تخلف کند و سازه ای را بسازد بعد جریمه آن را پرداخت کند.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، دکتر  علی اصغر کیهانی پدر صنعت نوین بتن ایران ضمن ابراز تاسف از حادثه متروپل، با تاکید بر مقاوم سازی به عنوان اولویت اول در ساخت و ساز، گفت: متولیان این حوزه وظیفه دارند تا طبق دستور العمل های استاندارد، مقاوم سازی را در ساخت و سازهای خود اعمال کنند.

وی با اشاره به حادثه خیز بودن کشور خواستار جدیت بیشتر در مقاوم سازی ساخت و سازها شد و گفت: ساخت و سازها و ایمنی ساختمان‌ها در ایران با وجود نهادهایی همچون شهرداری، سازمان نظام مهندسی، راه و شهرسازی برای کنترل ضوابط ساخت و ساز و نظارت بر کیفیت همواره مورد انتقاد مردم و کارشناسان قرار دارد.

بنیانگذار کارخانجات ایران فریمکو، اسکلت بتنی ایران و پارس لانه تصریح کرد: طی سال‌های گذشته با توجه به بروز حوادث مختلف برای ساختمان‌های مسکونی و تجاری مانند پلاسکو و متروپل این انتقادات افزایش یافته که در این میان نباید از متخلفانی که با وجود توان مالی اقدام به ساخت و ساز غیر استاندارد می‌کنند، غافل شد.

کیهانی با اشاره به عدم ایمنی و رعایت استاندارهای لازم در بسیاری از ساخت و سازهای امروزی اذعان کرد: این معضلات در زمان بحران به شکل بی‌رحمانه‌ای بروز پیدا می‌کند، تاکنون بسیار شاهد بوده‌ایم همین سقف‌هایی که روزی به تصور ما منزل و پناهگاه خانواده‌ای بوده‌اند چگونه هنگام زلزله روی سر افراد آوار می‌شوند.

وی افزود: اینکه این ساخت و سازهای نا ایمن چه زمانی متوقف خواهند شد، مشخص نیست اما آنچه که بارها تجربه کرده ایم این است که به این سقف‌ها اعتباری نیست و باید ایمنی و استحکام ساختمان ها بیشتر مورد توجه قرار گیرد زیرا پیامد ساخت و سازهای غیر ایمن تهدیدهایی است که هم اکنون به چشم نمی‌آیند.

پدر صنعت نوین بتن ایران با تاکید بر ضرورت مقاوم سازی ساخت و ساز های کشور گفت: مصالح استاندارد، نیروی انسانی و نظارت، سه اصل مهم در صنعت ساختمان هستند که باید در اواویت تصمیمات متولیان امر قرار گیرند و به آن توجه جدی داشته باشند زیرا عدم توجه به این موارد، با جان و مال مردم است.

کیهانی اضافه کرد: با پیگیری و تلاش های صورت از سال ۱۳۸۱ گرفته توانستیم طرح استاندارد سازی تولید، توزیع و مصرف اجباری مصالح ساختمانی را در سال ۱۳۸۴ به تصویب دولت برسانیم و در پی آن، سازمان استاندارد موظف به تدوین ضوابطی برای تولیدات مصالح ساختمانی شد که گام بلندی در این بخش بود.

بکارگیری کارگران فاقد مهارت در ساخت و سازها خطرآفرین است

این پیشگسوت صنعت بتن کشور بیان کرد: مهم ترین بخش مصالح ساختمانی، تولیدات بتن و فراورده های بتنی شامل تیر ها، ستون ها، تیرچه، سقف ها، دیوار ها، جداول و… هستند که با توجه به رشد تکنولوژی امروز، تولیدات به صورت ماشینی عرضه و به مصرف می رسند.

وی با تاکید بر استانداردهای لازم و اهمیت نحوه صحیح نگهداری، اجرا و مصرف مصالح ساختمانی گفت: این روزها بسیاری از صنایع فلزی ما با استفاده از ضایعات فلزی در کارگاه ها، مبادرت به ذوب و تولید میلگرد و انواع تیر آهن می کنند و با قیمت کمتری به بازار مصالح ساختمانی وارد شده و به دست مصرف کننده می رسند.

بنیانگذار کارخانه اسکلت بتنی ایران تصریح کرد: پیمانکارانی که دانش لازم را ندارند به منظور دستیابی به سود بیشتر، از این مصالح استفاده می کنند که در این راستا لازم است ناظران پاسخ آزمایش های لازم از مراکز معتبر در استفاده این فلزات را دریافت و از استادنارد محصول اطمینان حاصل کنند.

رئیس کمیته تخصصی توسعه کسب و کار کمیسیون ملی یونسکو با تاکید بر کسب تخصص کافی برای نیروهای شاغل در صنعت ساختمان شامل کارگران و معماران اظهار کرد: در برخی موارد مشاهده می شود که کارگران این بخش، فاقد مهارت های لازم هستند و با وجود مصالح تولیدی با کیفیت، توان تولید صحیح ان را ندارند.

کیهانی افزود: باید برنامه ای تدوین شود تا مالکان و پیمانکاران از گماردن افراد فاقد مهارت در اصول ساختمان سازی اجتناب کنند چرا که برخی از این افراد اغلب با شیوه های سنتی کار می کنند لذا ضروری است سازمان آموزش فنی حرفه ای کشور نسبت به شناسایی و آموزش این عده از کارگران ساختمانی اهتمام جدی داشته باشد.

وی به حادثه غم انگیز مترو پل نیز اشاره کرد و گفت: ممکن است مصالح به کار رفته در این سازه استاندارد لازم را داشته ولی استفاده از کارگران فاقد مهارت می تواند بخشی از علت حادثه باشد، جوشکاری نامناسب اسکلت ها، اتصالات غلط در ستون ها و سرستون ها، عدم نظارت صحیح در سازه، دهنه های بزرگ بدون اتصالات مناسب و باربری زمین و نوع خاک باعث این سانحه شده و موارد دیگر توسط کارشناسان در حال بررسی است.

پدر صنعت نوین بتن ایران خاطرنشان کرد: مسئولان مربوطه پس از وقوع هر حادثه اعلام و گوشزد می‌کنند که چه ساختمان‌هایی در شهرها ناایمن هستند و هر یک از نهادها قصور ساخت وساز را بر گردن دیگری می‌اندازند اما با گذشت زمان، باز هم عدم ایمنی ساخت و سازها به فراموشی سپرده می‌شود.

کیهانی گفت: شهرداری ها، سازمان نظام مهندسی، وزارت راه و شهر سازی و سازمان استاندارد بایست نظارت های خود را بر این حوزه تشدید کنند و اجازه ندهند سازه ای که فاقد اصول ایمنی و استانداردهای لازم از نظر مصالح و ساخت و ساز است، به بهره بر داری برسد.

منابع در آمدی شهرداری ها از جای دیگری تامین شود تا مجبور به شهرفروشی نباشند

این فعال حوزه تولید فرآورده های بتنی تصریح کرد: ماده ۱۰۰ شهرداری ها قانونی محکم است که می تواند مانع ساخت سازه های بی کیفیت و ناایمن باشد اما در بسیاری موارد این ماده قانونی، محلی برای کسب در آمد شهرداری ها شده به گونه ای که اجاز داده می شود مالک تخلف کند و سازه ای را بسازد بعد جریمه آن را پرداخت کند.

وی با اشاره به توسعه شهرها و هزینه های کلان تامین حقوق کارکنان و خدمات رسانی به شهروندان بیان کرد: ضروری است، منابع در آمدی شهرداری ها از جای دیگری تامین شود تا مجبور نباشند از طریق ماده ۱۰۰ و یا شهر فروشی کسب درآمد کنند.

بنیانگذار کارخانه اسکلت بتنی بیان کرد: مجلس باید در قوانین ساخت و ساز یک بازنگری داشته باشد و در بخش نظام مهندسی نیز مطابق ماده ۳۵ قانون مهندسی، نظارت عالیه بر عهده وزارت راه و شهرسازی گذاشته شده که در این خصوص جدیت لازم توسط این وزارتخانه اعمال نمی شود.

کیهانی در پایان سخنان خود حضور ناظر و مجریان احداث ساختمان در محل اجرای پروژه ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: بازدید مداوم از پروژه ها و استقرار مهندس مقیم در آن ها ضروری است و چند مرحله بازدید و ارائه گزارش توسط مهندس ناظر نمی تواند عاملی در اجرای سازه مقاوم باشد .

انتهای پیام/

 

 

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=8207

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.