• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
2

مطالبات اهالی طالقان در آستانه سفر استاندار البرز به این شهرستان

  • کد خبر : 3526
  • 19 بهمن 1399 - 10:33
مطالبات اهالی طالقان در آستانه سفر استاندار البرز به این شهرستان
تعداد زیادی از اهالی شهرستان طالقان مشکلات این شهرستان و دغدغه ها و مطالبات خود را در آستانه سفر استاندار البرز به این شهرستان مطرح کرده اند

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، تعداد زیادی از اهالی شهرستان طالقان مشکلات این شهرستان و دغدغه ها و مطالبات خود را در آستانه سفر استاندار البرز به این شهرستان مطرح کرده اند که در ادامه می خوانیم:

از پتانسیل های طبیعی بوم گردی در طالقان استفاده نمی شود در حالیکه روستاهایی مانند ماسوله با توجه به شیب زیاد و وجود رودخانه در داخل آن قطب گردشگری هستند؛ چرا در طالقان روستاهایی که در مناطق پر شیب واقع هستند (مانند خچیره) نمی توانند از این پتانسیل بهره ببرند؟

شهرستان طالقان از منافع ناشی از بهره برداری از منابع آب طالقان و حق آبه سنتی خود بهره مند نیست در حالیکه استان های تهران و قزوین و شهرستان های هشتگرد قدیم و جدید، نظر آباد و کرج بر سر سهمیه آب سد طالقان رقابت می کنند، برخی از روستاهای طالقان در تابستان با کمبود آب شرب روبرو هستند. همچنین درامد فروش سه درصد حق آبه در اختیار شهرستان طالقان قرار گیرد.

طبیعت گردی و گردشگری روستایی از پتانسیل های مناسب شهرستان طالقان است که دافعه نهادها و ادارات دولتی با این پدیده، امکان استفاده از این پتانسیل را محدود کرده است.

از طرفی وضع گردشگری در روستای هدف گردشگری کرکبود، نشان دهنده الگوی نامناسبی برای گردشگری روستایی است. فقدان زیرساخت ها در روستا موجب می شود گردشگران به جای رونق اقتصادی، انبوهی از زباله را برای اهالی روستا به جا بگذارند.

سد طالقان همچون شمشیری طالقان را به دو نیمه تقسیم کرده است، به طوری که روستاهای پایین دست سد، برای دست یابی به خدمات، رفتن به آبیک و قزوین از مسیر نامناسب پایین طالقان به اتوبان را به آمدن به شهر طالقان ترجیح می دهند.

نخبگان طالقان در سرتاسر جهان پراکنده اند و تمایل زیادی به خدمت در زادگاه آبا و اجدادی خود دارند اما شرایط حضور این افراد در طالقان به خوبی فراهم نیست و حتی طالقانی های مقیم در کرج و تهران گردهمایی های خود را به علت پرهیز از مشکلات در طالقان برگزار نمی کنند.

همچنین از نظرات متخصصین بومی در پروژه ها استفاده لازم به عمل نمی آید. به طور مثال جاده جدید در منطقه اراضی شهرک از مناطق نامناسب زمین شناسی عبور داده شده که هزینه های هنگفت مرمت سالیانه را به بودجه بیت المال تحمیل می کند.

تقریبا جاده های دسترسی همه روستاهای طالقان از کیفیت نامناسبی برخوردارند و نیاز به مرمت دارند و هنوز مسیر دسترسی تعدادی از روستاها خاکی هستند.

اکثر کارکنان ادارات غیر بومی و غیر ساکن در طالقان هستند و طالقان را برای سکونت خود انتخاب نمی کنند. مشکل تامین سوخت مخصوصا در فصل زمستان در اکثر روستاها وجود دارد.

با توجه به نبودن مجوز دفن زباله در طالقان، مشکل بهداشتی زباله ها بسیار حاد است زیرا حمل زباله هر روستا تا مرکز جمع آوری زباله در شهر طالقان و انتقال به کرج بسیار هزینه بر بوده و از عهده دهیاری ها خارج است. علیرغم آمادگی برخی شرکت ها و افراد برای بازیافت زباله شهری در طالقان، استقبالی از این گونه طرح ها از سوی مسئولین صورت نگرفته است.

با توجه به زیر آب رفتن روستای کماکان، توافق با اهالی جهت ساختن روستای‌کماکان نو در بخشی از اراضی کشاورزی مناسب روستا ضروری است.

تعیین حریم غیرکارشناسی برای حاشیه رودخانه های طالقان عملا ساخت و ساز را در بسیاری از روستاها متوقف کرده است. شکل گیری اکثر روستاهای طالقان در حاشیه رودخانه ها بوده و با این مصوبات عملا توسعه طالقان امکان پذیر نیست.

بیکاری و کمبود امکان اشتغال در طالقان مخصوصا برای جوانان، عدم آنتن دهی مناسب شبکه تلفن همراه و شبکه های تلویزیونی در روستاهای طالقان و کمبود و نبود امکانات بهداشتی و درمانی در شهرستان از دیگر مشکلات این شهرستان هستند.

از جمله مطالبات اهالی شهرستان طالقان از استاندار البرز به شرح زیر است:

دستور بررسی طرح های هادی غیرکارشناسی و طولانی شدن تهیه طرح تفصیلی 

مشخص شدن الگوی توسعه طالقان از نظر دولت که زمینه سرمایه گذاری در طالقان را فراهم و منجر به ایجاد اشتغال خواهد شد.

پیگیری احداث و تامین مالی کتابخانه عمومی شهرستان و کتابخانه های سیار و محلی از اعتبارات استانی

جانمایی تصفیه خانه فاضلاب در خارج از محدوده شهر و روستا و حیطه های مسکونی و آغاز عملیات اجرایی احداث شبکه فاضلاب در روستاها با توجه به مصوبه شورای عالی امنیت ملی

تسریع در گاز رسانی و ملزم شدن شرکت گاز به پرداخت هزینه ترمیم و آسفالت ترانشه های ناشی از کند و کاری های وسیع معابر و کوچه ها

مرمت حمام تاریخی شهرک و تعیین کاربری فرهنگی – هنری برای استفاده بهینه از آن با توجه به فقر فضای فرهنگی در طالقان

———————-

مهدی آهنگری

———————-

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=3526

برچسب ها

ثبت دیدگاه

  1. سلام . با تشکر از شما و با توجه به سفر استاندار محترم البرز به طالقان٬ خواهش میکنم پیگیر جاده جدید طالقان به هشتگرد هم باشید که در سفر پارسال جناب مهندس اسلامی وزیر محترم راه و شهرسازی قرار بود که با مترو هشتگرد افتتاح بشود که به تاخیر افتاد

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.