• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
1
توسط موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر صورت گرفت؛

معرفی و ثبت ۴۰ رقم جدید هیبرید و آزاد گرده افشان طی ۱۰ سال

  • کد خبر : 21367
  • 24 مرداد 1402 - 8:04
معرفی و ثبت ۴۰ رقم جدید هیبرید و آزاد گرده افشان طی ۱۰ سال
رئیس بخش تحقیقات سبزی و صیفی و حبوبات آبی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر گفت: طی 10 سال موفق به معرفی و ثبت 40 رقم جدید انواع هیبرید آزاد گرده افشان شدیم و 28 رقم نیز در دست معرفی قرار دارند.

به گزارش خبرنگار دیده بان البرز، احمد پورموسی گرجی، رئیس بخش تحقیقات سبزی و صیفی و حبوبات آبی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در جریان بازدید اصحاب رسانه از مزارع تحقیقاتی این مجموعه در جمع خبرنگاران گفت: این موسسه تاکنون دستاوردهای مهم و بسیاری داشته که مغفول مانده اند و باید به آن ها پرداخته شود.

وی بیان کرد: عمده فعالیت های این مجموعه در بخش محصولات فضای باز مانند سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی، فلفل، انواع حبوبات آبی و کینوا (خاویار گیاهی) و در زمینه های به نژادی است که فقط به کرج محدود نمی شود و مربوط به کل کشور است.

رئیس بخش تحقیقات سبزی و صیفی و حبوبات آبی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با اشاره به آغاز فعالیت این بخش از سال ۱۳۹۵ افزود: طرح های تحقیقاتی این مجموعه به چهار دسته ملی، مستقل، مشترک با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و سفارشی تقسیم می شود و طی ۱۰ سال موفق به معرفی و ثبت ۴۰ رقم جدید انواع هیبرید آزاد گرده افشان شدیم و ۲۸ رقم نیز در دست معرفی قرار دارند.

پورموسی گرجی با تاکید بر اینکه فعالیت های این مجموعه در راستای سیاست های کلان کشور است و امنیت غذایی در راس امور قرار دارد، مطرح کرد: پایداری تولید یکی از مواردی است که در این مجموعه مورد توجه قرار می گیرد. با توجه به شرایط آب و هوایی کشور ما، ارقام معرفی شده، متحمل به تنش هستند و همین موضوع موجب می شود در شرایط سخت هم شاهد پتانسیل عملکرد باشیم.

وی راندمان افزایش تولید را نتیجه پتانسیل عملکرد این بخش دانست و اظهار کرد: مقاومت مواد غذایی نیز یکی دیگر از مواردی است که از سوی این مجموعه مورد توجه قرار می گیرد و در نتیجه هر چه ارقام معرفی شده مقاوم تر باشند، نیاز به سم کمتر می شود. یکی از برنامه های ما تولید رقم مقاوم و متحمل در راستای امنیت غذایی و پایداری تولید است.

رئیس بخش تحقیقات سبزی و صیفی و حبوبات آبی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با اشاره به استفاده از روش های نوین و کلاسیک در راستای کوتاه کردن فرآیند اصلاحی، عنوان کرد: این مهم نیز یکی از مواردی است که باید از سوی محققان ما مورد توجه قرار گیرد تا نتایج مطلوب حاصل شود. به دلیل اهمیت امنیت غذایی در این مجموعه که هدف اصلی ماست، ترکیب ژنی مورد توجه قرار می گیرد.

پورموسی گرجی با اشاره به ورود جدیدترین ارقام سبزی و صیفی به ایران اظهار کرد: در حال حاضر از نظر منایع ژنتیکی ارقام سبزی در کشور، جدیدترین ها را در کشور داریم که این موضوع، کار ما را سخت تر می کند زیرا ارقام معرفی شده از سوی ما باید قابل رقابت با ارقام جدید در دنیا باشند. ۶ هیبرید ثبت شده جزو دستاوردهای ماست که قابل رقابت با ارقام تجاری هستند.

وی با تاکید بر مقوله کیفیت که نقش مهمی در امنیت غذایی دارد، خاطرنشان کرد: تولید محصولات قابل جذب در بدن، نهایت امنیت غذایی است. رقم معرفی شده از سوی ما باید متناسب با ذائقه مردم کشور باشد اما در بخش فرا سرزمینی باید ذائقه کشورهای همسایه نیز در نظر گرفته شود، بنابراین اگر بخواهیم به صادرات فکر کنیم، برنامه ریزی ها باید بر اساس ذائقه کشور هدف باشد.

رئیس بخش تحقیقات سبزی و صیفی و حبوبات آبی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر توضیح داد: خصوصیت انبارمانی نیز یکی دیگر از مواردی است که در این مجموعه مورد توجه قرار می گیرد. ما در کشور حدود ۳۰ درصد ضایعات پس از برداشت داریم که رقم بالایی است، بنابراین باید کیفیت انبارمانی افزایش یابد تا نتایج مطلوب تری حاصل شود.

پورموسی گرجی کاهش هزینه های تحقیقاتی را یکی دیگر از اهداف این مجموعه عنوان و بیان کرد: گاهی برای تولید یک رقم، به ۱۵ تا ۲۰ سال فعالیت تحقیقاتی نیاز است که با استفاده از تکنیک های جدید به دنبال کوتاه کردن زمان فعالیت اصلاحی هستیم و موفق شدیم در برخی محصولات این فرآیند را به هفت سال برسانیم.

وی در پایان از معرفی برخی محصولات مانند پیاز رقم مروارید در سال گذشته به عنوان اولین رقم معرفی شده کشور، خبر داد و گفت: پتانسیل عملکرد (پتانسیل ژنتیکی) این رقم در فضای باز و شرایط تنشی ۱۵۰ تن در هکتار است. تمام موارد مذکور در الگوی کشت محصولات نیز مد نظر قرار می گیرد تا در آینده به نتیجه های بهتری دست یابیم.

خبرنگار: مینا صدیقیان

عکاس: صدیقه صباغیان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=21367

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.