• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
9

ازوم توجه دستگاه های فرهنگی به تقویت شناخت اسطوره های کرجی

  • کد خبر : 4867
  • 21 فروردین 1400 - 20:31
ازوم توجه دستگاه های فرهنگی به تقویت شناخت اسطوره های کرجی
رئیس بنیاد البرز شناسی گفت: برای اینکه بنیان های هویتی کرج مستحکم شود و ساکنان این شهر به کرجی بودن خود افتخار کنند باید اسطوره ها را تقویت کرد که این امر وظیفه دستگاه های فرهنگی است.

دکتر مهراب رجبی، نویسنده و پژوهشگر و رئیس بنیاد البرز شناسی، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز گفت: ابتدا بنا بود روز فرهنگی مخصوص کلانشهرهایی مانند تهران، تبریز، کرج، اصفهان، همدان، ارومیه و … باشد اما کم کم شهرهای کوچک نیز در راستای هویت سازی تمایل پیدا کردند که یک روز خاص را در تقویم شهر خود به روز فرهنگی اختصاص دهند.

وی با بیان اینکه استان البرز از سه اقلیم دشت، کوهپایه و کوهستان برخوردار است عنوان کرد: ۲۱ فروردین به نام روز فرهنگی کرج نامگذاری شده است. سال های پیش از کرونا زمانی که لاله زارهای کرج شکوفا می شد در پارک شهید چمران این شهر، جشنی برپا می شد و مسائل فرهنگی شهر مورد بحث قرار می گرفت و نقطه نظرات مختلف بیان و تصمیمات خوبی گرفته می شد.

این پژوهشگر البرزی علاوه بر کرونا، کاهش بارش ها و آماده نشدن لاله زارها را یکی دیگر از دلایل عدم برگزاری این مراسم دانست و  اذعان کرد: این کاهش بارش در ۵۰ سال گذشته تقریبا بی سابقه است لذا مردم باید تهدید خشکسالی را جدی بگیرند و در مصرف آب صرفه جویی کنند و دست به دعا بردارند تا صاحب کائنات باران رحمتش را بر ما ببارد. مسئولین نیز باید در حفظ منابع آبی و رعایت اصول زیست محیطی دقت کنند.

رجبی مطرح کرد: در مورد کرج همزمان با پرداختن به فرهنگ باید به مسئله هویت آن نیز پرداخته شود تا جمعیت ساکن در این شهر از هر جای ایران که به این کلانشهر آمده اند خود را کرجی بدانند و به شهر محل سکونت خود تعلق خاطر داشته باشند؛ این در حالی است که این مورد هنوز در کرج شکل نگرفته و کالبد و جسم ساکنان در کرج و روح و روان آن ها در زادگاه خود یا پدرانشان است.

وی ادامه داد: برای اینکه بنیان های هویتی کرج مستحکم شود و ساکنان این شهر به البرزی و کرجی بودن خود افتخار کنند ابتدا باید جاذبه های شهر معرفی و ارزش های آن را قبول داشته باشند که در این زمینه اقدامات لازم صورت نگرفته است. مردم این شهر هنوز برخی رجال و مشاهیر این استان و شهر را به خوبی نمی شناسند.

رئیس بنیاد البرز شناسی اذعان کرد: ما برای معرفی و شناساندن مریم میرزاخانی چه کار کردیم؟ چه کسی در کرج می داند که بانویی با آن همه شگفتی در دنیا، اهل یکی از روستاهای طالقان است؟ ما باید با زبان خوش، هنر، اخلاق و به کارگیری مهارت های مختلف به هموطنان خود بگوییم ۴۰ درصد از آب شرب پایتخت ایران از البرز و کرج تامین می شود.

رجبی به ساخت واکسن کرونا در موسسه رازی اشاره کرد و افزود: هنوز برخی اطلاع ندارند رقم بسیار زیادی از شیر، قارچ و تخم مرغ کشور از کرج تامین می شود. سالانه از البرز به چندین استان کشور، نهال ارسال می شود. بسیاری از افراد اطلاع ندارند ۳۰ قله بالای ۴۰ هزار متر در ارتفاعات البرز وجود دارد و کرج به واسطه وجود این قله ها می تواند بهشت کوهنوردان باشد. 

وی با بیان اینکه این مادیات، معنویات، فیزیک و متافیزیک باید به اهالی این استان معرفی شود تا ساکنان به البرز و کرج راغب شوند و خود را کرجی بدانند. تصریح کرد: برای هویت باید اسطوره ها را تقویت کرد که این امر وظیفه دستگاه های فرهنگی مانند معاونت فرهنگی شهرداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد، میراث فرهنگی، آموزش و پرورش، مراکز فرهنگی ادارات، صدا و سیما و کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر است و البته نقش رسانه ها در این زمینه بی بدیل و انکارناپذیر است.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=4867

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.