• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
1
رئیس ستاد اقامه نماز:

چرا هر چه نسل ما باسوادتر می شود بیشتر از نماز فاصله می گیرد؟

  • کد خبر : 25515
  • 01 بهمن 1402 - 15:10
چرا هر چه نسل ما باسوادتر می شود بیشتر از نماز فاصله می گیرد؟
رئیس ستاد اقامه نماز تاکید کرد: آموزش و پرورش باید این بررسی کند که چرا هر چه نسل ما باسوادتر می شود بیشتر از نماز فاصله می گیرد؟ بررسی و رفع این موضوع نیازمند عزم جدی است.

به گزارش خبرنگار دیده بان البرز، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز امروز در اجلاس استانی نماز که با حضور مسئولان استانی در سال شهیدان نژادفلاح کرج برگزار شد، با اشاره به اهمیت نماز و توجه به آن در همه زمان ها به خصوص در ماه های رجب، شعبان و رمضان گفت: ما شرمنده نماز هستیم در حالی که نماز مختص اسلام نیست، از آدم ‌تا خاتم نماز را داشته اند.

وی ادامه داد: اگر نماز ما درشت و مقبول باشد دیگر اعمال و کارهای ما نیز درست می شود. زکات نیز به همین میزان از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر زکات مورد قبول واقع شد، نماز نیز قبول می شود. در قرآن آمده است که در صورت بی اعتنایی به نماز، زندگی نکبت بار می شود. سیلی بی نمازی گاهی مادی و گاهی معنوی است اما هست، ما تاکنون چقدر حق نماز را ادا و چند کتاب در این زمینه مطالعه کرده ایم؟

رئیس ستاد اقامه نماز بیان کرد: در منازل ما حق قرآن به خوبی ادا نشده است، در طول سال برنامه های عزاداری بسیاری برگزار می شود البته باید برگزار شود اما چند جلسه تفسیر قرآن هم برگزار کرده ایم؟ سر امام حسین (ع) بالای نیزه قرآن تلاوت می کرد که بگوید سرم جدا شد اما قرآن از من جدا نشد و این موضوع نشان دهنده اهمیت قرآن است.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با تاکید بر اینکه باید مزه قرآن را بچشیم و به دیگران هم بچشانیم مطرح کرد: اتاق های برخی مدیران ما از نمازخانه های ادارات شیک تر است، هر کس می خواهد مدیر را ملاقات کند باید در بهترین قسمت اداره حضور یابد اما این حساسیت در مورد نمازخانه ها وجود ندارد و هر کس می خواهد با خدا مناجات و صحبت کند باید در یک اتاق معمولی باشد.

برخی کارها به نام دین انجام می شوند اما دینی نیستند

وی با اشاره به اینکه مدیری که اتاقش از نمازخانه اداره اش شیک تر باشد باید جواب بدهد، مطرح کرد: این روزها شاهد غفلت از نماز به خصوص در نسل جدید هستیم، آموزش و پرورش باید این موضوع را بررسی کند که چرا هر چه نسل ما باسوادتر می شود بیشتر از نماز فاصله می گیرد؟ بررسی و رفع این موضوع نیازمند عزم جدی است، این روزها کارهایی به نام دین انجام می شود اما دینی نیست.

رئیس ستاد اقامه نماز عنوان کرد: برخی از فارغ التحصیلان ما در حالی با مدارج بالا از دانشگاه ها خارج می شوند که حتی قادر به روخوانی قرآن هم نیستند. در قرآن آمده است که به سواد خود تکیه نکنید پس شاید لازم باشد در این شب های طولانی زمستان بیشتر به مطالعات دینی و قرآنی بپردازید. لازم است مرزهایی شکسته و جابجا شود؛ نباید به گونه ای رفتار کنیم که کشورهای دیگر به ما کنایه بزنند.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تصریح کرد: خاک آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه باید عوض شود، انسان ها لازم است ادبیات را خوب بدانند، خوب بفهمند و به درستی حفظ کنند، در هر استان یک سازمان حج و زیارت برای اعزام زائران احداث می شود اما یک اتاق کاهگلی برای زکات وجود ندارد. هنوز برخی مدارس، دانشگاه ها و ادارات ما پیش نماز ندارند و نسل ما تارک الصلوه می شوند زیرا ما برای ایاب و ذهاب یک پیش نماز هزینه نمی کنیم.

کارهای نادرست مسئولین را توجیه نکنید

وی افزود: همه ما باید تلاش کنیم معلم و مفسر قرآن شویم و مزه قرآن را به جوانان و نوجوانان بچشانیم، رابطه آن ها را با مسجد بیشتر کنیم. در قرآن کریم از مال و اولاد به عنوان زینت یاد شده و آمده است که با زینت وارد مسجد شوید در بین راه هم از مستمندان دستگیری کنید. سعی کنید خدماتتان رنگ و بوی دینی به خود بگیرد، به خاطر انجام فرائض دینی به فرزندان خود هدیه بدهید و آنها را تشویق کنید.

اقدامی که دشمن را عصبانی کند، عمل صالح است

رئیس ستاد اقامه نماز در بخش دیگری از سخنان خود مطرح کرد: برای شرکت در انتخابات، راهپیمایی ۲۲ بهمن، روز قدس و حرکت های سیاسی هر گامی که بردارید و کفار از آن اقدام شما ناراحت شوند، عمل شما، عمل صالح است. کارهای نادرست مسئولین را توجیه نکنید، توجیه کم کاری ها، حماقت و تضعیف کارها، جنایت است اما نباید به دلیل کم کاری عده ای، از شرکت در انتخابات خودداری کنید.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی گفت: تلاش کنید در کوتاه ترین زمان ممکن، بهترین و بیشترین مطالب را فرا بگیرید و آموزش دهید، علم غیرمفید، نسل را منحرف می کند. دو ماه به عید نوروز مانده و همه دولتی ها به تکاپو افتاده اند تا عملکرد خوبی ارائه دهند، دو ماه هم به رمضان مانده اما چند مفسر و قاری آماده و تربیت کرده ایم تا بتوانند خدمات دینی و مذهبی ارائه دهند؟

وی اسراف را یکی از گناهان کبیره برشمرد و افزود: گناه کبیره، انسان عادل را فاسد می کند، کسی که اسراف کار است باید به عدالت وی شک کرد. در اصلاح و ارشاد و امر به معروف، سن و آمار شرط نیست، باید از خودی ها آغاز کرد و اولویت ها را در نظر گرفت. مشکل مملکت ما عدم مهارت است، همان مشکلی که هیچ رئیس جمهوری تا کنون نتوانسته آن را برطرف کند.

رئیس ستاد اقامه نماز بیان کرد: جوانان ما فارغ التحصیل می شوند اما هیچ مهارتی ندارند، آدم بی مهارت، به ترتیب، بیکار، بی پول، بی همسر، بی بچه و بی خانمان است و آینده ای ندارد بنابراین باید روی آموزش و فراگیری و مهارت کار شود. برای این اقدامات انسان های جسور و خط شکن لازم داریم تا مشکلات جامعه بررسی، مطرح و برطرف شود.

خبرنگار: صدیقه صباغیان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://didebanealborz.ir/?p=25515

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.