• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
5
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر کرج:

آیا شهر برای عده ای خاص است؟

  • کد خبر : 19288
  • 11 تیر 1402 - 20:03
آیا شهر برای عده ای خاص است؟
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر کرج در خصوص سد معبر برخی مشاغل و سازندگان گفت: آیا شهر، برای عده ای خاص است؟ آیا همه سدمعبرکنندگان دستفروش هستند؟ آیا کسی که بخشی از خیابان را با قرار دادن چند باتومی و .... برای پارکینگ خود، دوستان و مشتریان حفظ می کند، جز برای منافع خود است؟

به گزارش دیده بان البرز، علیرضا رحیمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر کرج در یکصد و شانزدهمین جلسه رسمی این شورا که با حضور شهردار، مدیران و معاونین وی و نیز اصحاب رسانه برگزار شد، ضمن تبریک دهه امامت و ولایت گفت: امروز قصد دارم یکی از آسیب های وارد شده به مدیریت شهری در دوران پساکرونا که چیزی جز بهانه برای دوام و رها شدن آن تاکنون وجود نداشته است، را مطرح کنم.

وی ادامه داد: موضوع انگشت طلایی ها یکی از این موارد بود که از طریق اطلس موبایلی و سایر ابزار مرتبط با آن و با پیگیری های انجام شده و برگزاری جلسات متعدد، در نهایت تعدادی از بندهای آن، برطرف و در این خصوص، نظم نسبی حاکم شده است که جای تشکر دارد. در یکی از جلسات آینده شورای شهر، جهت استحضار اعضای شورا و شهروندان گزارش آن را ارائه خواهم داد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر کرج در خصوص تصرف معابر، پیاده روها و محل های تردد شهروندان نیز بیان کرد: در بسیاری از نقاط شهر مشاهده می شود که معابر مذکور توسط اغذیه فروشان و رستوران ها، دستفروشان، سازندگان و … اشغال می شود که با توجه به کرونا و طرح مسائل اقتصادی رها شده است و تا امروز چهره ای بی نظم و نازیبا را برای شهر به وجود آورده است.

رحیمی با اشاره به گزارش اعتراضات متعدد در حوزه های مختلف اذعان کرد: وجود تعارض منافع در این موضوعات ساده، بسیار زیاد است و با اندکی بررسی، پرسش و پاسخ، این موضوع کاملا شفاف می شود. از سوی دیگر، برابر تبصره ۶ ماده ۹۶ اراضی کوچه های عمومی، میدان ها، پیاده روها و معابر مشابه آن، ملک عمومی محسوب می شود و در مالکیت شهرداری است.

وی افزود: برابر تبصره ۱ بند ۲ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها، شهرداری ها را مکلّف به جلوگیری، رفع موانع و آزادسازی معابر عمومی، پیاده روها، اماکن، میادین، پارک ها و باغ های عمومی رأسا به وسیله مامورین خود کرده است. همچنین در مقررات ملی ساختمان، مسدود یا محدود کردن موقت پیاده روها و معابر عمومی به وسیله مصالح و تجهیزات ساختمانی ممنوع اعلام شده است.
شناسایی ۴۵۳ واحد اغذیه فروشی و رستوران که معابر را اشغال کرده بودند

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر کرج در ادامه افزود: بخشنامه هایی در گذشته صادر شده که بعد از احداث سقف اول، هیچ مصالحی نباید در معابر وجود داشته باشد و در این رابطه مالک نیز حین صدور پروانه، تعهدی را امضا می کرد اما امروز به ظاهر خبری از این تعهد نیست و نخاله های ساختمانی بخش های زیادی از معابر را اشغال کرده اند.

رحیمی تصریح کرد: آیا شهر، برای عده ای خاص است؟ آیا همه سدمعبرکنندگان دستفروش هستند؟ آیا برخی کسبه، جنس های درجه دو و سه خود را در پیاده روها بساط نمی کنند؟ آیا کسی که پیاده روی مقابل مغازه و بخشی از خیابان را با قرار دادن چند باتومی و …. برای حفظ پارکینگ خود، دوستان و مشتریان حفظ می کند، جز برای منافع خود است؟

وی اضافه کرد: آیا موضوعات ذکر شده برای منافع تعداد محدودی از همکاران بی معرفت و زیاده خواه شهرداری نیست؟ آیا برای اینکه مالک هزینه کارگر ندهد تا مصالح را جابجا کند، این تصرف ها صورت می گیرد؟ آیا راحتی کار در اجرا برای مالک، ملاک است یا امنیت شهروندان و عابرین؟ آیا تعارض منافع تعداد محدودی از پرسنل شهرداری در جمع آوری این سد معبرها به خطر نمی افتد؟

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به واضح بودن پاسخ این سوالات، اظهار کرد: با پیگیری های انجام شده در سال گذشته حدود ۴۵۳ واحد اغذیه فروشی و رستوران که مساحت برخی از آن ها ۳۵-۳۰ مترمربع بود ولی حدود ۲۰۰ مترمربع از سطح پیاده رو را تصرف کرده بودند، شناسایی و پیگیری های لازم انجام شد تا اعمال قانون صورت گیرد.

رحیمی گفت: مدت ها از این موضوع گذشت و پیگیری ها ادامه داشت تا سال جاری، همراه با تبصره ۱۱ رقم آن آمد و لابلای آن، اَرقام مصوب شد، اما باز هم پیگیری کردیم تا امروز که ۱۱ تیرماه ۱۴۰۲ است، دوستان عنوان می کنند که در حال فرمول نویسی برای این موضوع هستیم، بسیار خوب، بگذارید روزهای بلند تابستان و دخل این روزهای آنان نیز بگذرد؛ گویی این جرائم به کیسه کسی که نمی دانم کیست، می رود!

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه ظاهرا این افراد یا خودشان رستوران دار هستند یا شامشان را می دهند، مطرح کرد: از فردا احتمالا با مظوم نمایی و یا شلوغ کاری برخی افراد در این زمینه مواجه خواهیم بود. آن هم به تحریک و ارشاد تعداد محدودی از برخی بی معرفت ها که در شهرداری مشغول به کار هستند.

وی رفع این مشکل را شدنی دانست و خطاب به شهردار کرج گفت: پیشنهاداتی در این زمینه داریم که عنوان می کنیم. اخطار و نصب بنر در سطح شهر و اعلان تاریخ جمع آوری دستفروشان و سد معبر کنندگان توسط خدمات شهری ستاد مرکزی، اخطار و جمع آوری یک هفته ای همه تجهیزات اشغال کننده زوری از سطح شهر، پارک های مجاور معابر توسط هر منطقه به وسیله باتومی و … راهگشاست.

رحیمی ادامه داد: پیشنهادات دیگری از قبیل اخطار و جمع آوری همه مصالح و نخاله های ساختمانی در مجاورت ساختمان های در حال احداث و نصب نمای موقت یا پوشش کاذب در ساختمان های در حال ساخت ظرف ۱۰ روز پس از جمع آوری تمام مصالح توسط مناطق و نیز ارائه طرح ساماندهی دستفروشان در محیط های خارج از مسیرهای تجاری در چهار نقطه شهر به صورت روزانه همراه با ساعت حضور در یک معبر با محوریت معاونت خدمات شهری ظرف یک ماه نیز هستند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر کرج افزود: اعمال قانون برای همه صنوف اغذیه ای با همکاری اداره کل در آمد و مدیران مناطق در اشغال پیاده روها و اعمال جرائم و همچنین جمع آوری همه سقف ها و موانع منصوبه در پیاده روهایی که مالکان با اشغال کردن، آن ها را ملک مطلق خود کرده اند نیز یکی دیگر از پیشنهادات است.

رحیمی در پایان عنوان کرد: ساماندهی اغذیه فروشی های سیار در برخی معابر متناسب با فضای شهری مانند خیابان های ۳۰ تیر و باب همایون تهران نیز یکی دیگر از پیشنهاداتی است که در این زمینه مطرح است. این موضوع باید برابر قانون اجرا و ظرف یک ماه از این تاریخ، پاسخ جامع و مستندی از سوی معاونت خدمات شهری ارائه شود.

خبرنگار: صدیقه صباغیان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=19288

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.