• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
10

اجرای طرح ملی غربالگری فشار خون بالا و دیابت در البرز

  • کد خبر : 23854
  • 20 آبان 1402 - 16:48
اجرای طرح ملی غربالگری فشار خون بالا و دیابت در البرز
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز از آغاز اجرای طرح ملی غربالگری فشار خون بالا و دیابت در سراسر کشور و به تبع آن البرز خبر داد و گفت: این کمپین تا ۱۵ دی ماه ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار دیده بان البرز، دکتر زهرا فشی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز امروز در نشست خبری طرح ملی غربالگری فشار خون بالا و دیابت که با حضور اصحاب رسانه در سالن جلسات معاونت بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی استان البرز برگزار شد، از آغاز اجرای این طرح در سراسر کشور و به تبع آن البرز خبر داد و گفت: این کمپین تا ۱۵ دی ماه ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه تمام افراد بالای ۱۸ سال ایرانی در مناطق شهری، تمام ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و مادران باردار در هر گروه سنی در این طرح ارزیابی می شوند، ادامه داد: افزایش نسبت شناسایی و آغاز مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به دیابت و پرفشاری خون در استان و افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس فشار خون بالا و نیز کنترل دیابت از جمله اهداف اجرای این طرح هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با تاکید بر اهمیت پیشگیری در بیماری های دیابت و فشارخون، بیان کرد: بیش از ۵۰ درصد از افراد مبتلا، از بیماری خود اطلاعی ندارند لذا پس از ارزیابی های صورت گرفته و بیماریابی ها، اطلاعات لازم در زمینه ریزفاکتورهای خطر و عوارض این بیماری ها، آموزش های لازم به افراد مبتلا ارائه می شود.

دکتر فشی با اشاره به سختی های اجرای این طرح و ناکافی بودن نیروی انسانی و عدم وجود ظرفیت ها، عنوان کرد: در راستای اجرای این طرح همه دستگاه ها باید پای کار بیایند زیرا دانشگاه علوم پزشکی به تنهایی نمی تواند این طرح را با موفقیت اجرا کند بنابراین اجرای این طرح و کنترل و پایش این بیماری ها نیازمند یک عزم جدی و اطلاع رسانی گسترده است.

وی افزود: در دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمده است که ادارات، نهادها و دستگاه هایی که پرسنل بهداشتی در آن ها مشغول به کار هستند باید غربالگری همان مجموعه را بر عهده گیرند و در این مسیر گام بردارند و اطلاعات لازم در مورد افراد را ثبت کنند تا وضعیت استان البرز از نظر سطح آگاهی، بیماریابی و مراقبت ها مشخص شود.

۴۲ درصد علل مرگ در البرز بیماری های غیرواگیر است

دکتر فریبا زمانخانی، رئیس پیشگیری از بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی استان البرز نیز در این نشست با اشاره به بیماریابی فعال و غیرفعال مطرح کرد: از سال ۱۳۹۸ کمپین ملی غربالگری و پیشگیری طراحی و در کشور راه اندازی شد اما طرح جدید نسبت به گذشته، علاوه بر اینکه دیابت به آن اضافه شده است، وسعت بیشتری دارد و جامعه هدف بیشتری را در بر می گیرد.

وی با بیان اینکه همزمان با ۲۳ آبان و روز ملی دیابت بیماریابی ها به صورت فعال انجام می شود، گفت: بر اساس پیمایش بیماری های غیرواگیر، شیوع دیابت در کشور ۱۴ درصد و در استان البرز ۲/۱۳ درصد است. با توجه به اینکه مرحله پیش دیابت از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اگر اقدامات پیشگیرانه و اصلاح سبک زندگی به درستی صورت گیرد، با اجرای این طرح می توان گام بلندی در راستای کنترل این بیماری برداشت.

رئیس پیشگیری از بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی استان البرز توضیح داد: در صورت عدم تشخیص و کنترل بیماری ها، فشار زیادی به مجموعه بهداشت و درمان در کشور وارد می شود و قطعا همین فشارها بر سلامت مردم نیز تاثیرگذار خواهد بود لذا همه ما باید با عزم و اراده جدی در این مسیر مهم گام برداریم و در راستای آگاه سازی و اطلاع رسانی در مورد اجرای این طرح ملی تلاش کنیم.

دکتر زمانخانی با اشاره به تمایل مردم به استفاده از فست فودها و شیرینی جات اظهار کرد: باید مردم را به سمت کاهش مصرف مواد مذکور و سپس تغذیه سالم سوق داد. در این طرح افراد حتما باید کد ملی خود را بدانند تا پس از دریافت اطلاعات و ثبت آن در سامانه مورد نظر بتوانند از خدمات آن نیز بهره مند شوند. خانه های بهداشت و پایگاه های سلامت، مراکز خدمات جامع سلامت روستایی و شهری در خدمت مردم هستند.

وی با بیان ابنکه ۴۲ درصد علل مرگ در استان البرز بیماری های غیرواگیر هستند که منشا آن ها دیابت و فشارخون بالاست، ادامه داد: همچنین مراکزی از قبیل مدارس، مساجد، مصلاهای نماز جمعه، اماکن زیارتی و … آماده حضور و پذیرش افراد واجد شرایط هستند. پس از تکمیل فرم و تشخیص بیماری های مدنظر، ارجاع به پزشک مرکز خدمات جامع سلامت صورت می گیرد.

خبرنگار: صدیقه صباغیان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=23854

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.