• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
9
دیده بان البرز گزارش می دهد؛

امروز در جلسه شورای شهر کرج با حضور مدیرعامل آبفای البرز چه گذشت؟

  • کد خبر : 19165
  • 06 تیر 1402 - 19:52
امروز در جلسه شورای شهر کرج با حضور مدیرعامل آبفای البرز چه گذشت؟
یکصد و پانزدهمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کرج امروز با حضور مدیرعامل شرکت آبفای استان البرز به منظور بررسی مشکلات و موضوعات مربوط به این حوزه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دیده بان البرز، یکصد و پانزدهمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کرج امروز با حضور شهردار، معاونین و مدیران وی، مدیران عامل شرکت آب و فاضلاب و توزیع نیروی برق استان البرز و اصحاب رسانه به منظور بررسی مشکلات و موضوعات مربوط به دو حوزه آب و برق در استان البرز و پاسخ به سوالات و مطالبات مردم برگزار شد.

علیرضا رحیمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر کرج ضمن عرض خداقوت به عوامل آبفای استان البرز به جهت خدمت رسانی در بحران سیل اخیر گفت: طبق بندهای ۲۲ و ۳۲ ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، دستگاه ها و نهادهای عمومی دولتی و غیردولتی موظف به ارائه برنامه سالانه خود در خصوص خدمات شهری به شورای شهر هستند.

وی ضمن درخواست از مدیرعامل آبفای استان البرز جهت ارسال برنامه سالانه خود به شورای اسلامی شهر کرج به منظور تعامل و همکاری در سطح استان و سهولت در پیشبرد امور مربوط به شهروندان مطرح کرد: در دوره های قبلی، تمرکز کمتری بر بحث فاضلاب شهری در بافت های فرسوده صورت گرفته و محلات کم برخوردار از جمله اکبرآباد، اخترآباد، سهرابیه و محمودآباد همچنان با خلأهایی مواجه هستند.

بسیاری از پروژه های عمرانی شهر، معطل حفاری های شرکت آبفاست

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر کرج افزود: به گفته متولیان این امر، این موضوع دلایل فنی، جغرافیایی یا توپوگرافی دارد، در صورتیکه مشکلات فنی قابل حل هستند اما واقعیت این است که چون کار در این مناطق سخت بوده، کمتر به آن ها پرداخته شده است. در حوزه فاضلاب شهری اخترآباد و سهرابیه، بسیاری از پروزه های عمرانی و شهری، معطل حفاری های شرکت آبفا هستند.

رحیمی اذعان کرد: بر اساس قانونی که اخیرا ابلاغ شده است، شهرداری ها در راستای اجرای پروژه ها، اجازه جابجایی تاسیسات شهری را ندارند که این مسئله نیازمند برگزاری نشست های هم اندیشی به منظور بررسی، توافق و اتخاذ تدابیر مناسب است تا موضوعات نظارتی در شهرداری و آبفا مانعی را بر سر راه پروژه ها ایجاد نکنند و بتوانیم امور را به خوبی پیش ببریم.

سید مرتضی اعتصامی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر کرج نیز ضمن قدردانی از تلاش های عوامل آبفا در تامین آب شرب مردم در جریان سیل اخیر عنوان کرد: انتظار می رود همانگونه که شهرداری در این حادثه، با در اختیار قرار دادن ۶ حلقه چاه جایگزین با حجم آب حدود ۸۸ لیتر بر ثانیه برای تامین آب شرب، برادری خود ثابت کرد، شرکت آبفا نیز نسبت به برخی امور اقدام کند.

ضرورت جایگزینی پساب برای آبیاری فضای سبز در کرج

وی با اشاره به دو تکلیف قانونی مبنی بر جداسازی آب شرب از آب مورد استفاده در آبیاری فضای سبز و جایگزینی آب پساب برای آبیاری، ضمن ابراز گلایه از عدم اقدام مناسب از سوی شرکت آبفا بیان کرد: طرحی اجرا و موجب تجمیع پساب کلانشهر کرج در ماهدشت شده که علاوه بر تخریب سفره های آب زیرزمینی، جایگزینی آب در آن ها نیز تحت الشعاع قرار گرفته است.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر کرج خاطرنشان کرد: درخواست و انتظار ما از شرکت آب و فاضلاب استان البرز این است که نسبت به جایگزینی پساب و قرار دادن آن در اختیار سازمان سیما و منظر شهرداری کرج اقدام عاجل داشته باشد زیرا شهرداری نیز مانند آبفا بر اساس درآمد و هزینه اداره می شود و باید این سرمایه سبز که سال ها احداث شده را حفظ کند.

مریم قهرمانی صارم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به اینکه برخی مردم این کلانشهر از بسیاری از اقدامات و موضوعات محروم بوده و مظلوم واقع شده اند، اذعان کرد: در سال ۱۳۹۵ تفاهم نامه ای با شرکت آبفا به منظور احداث تصفیه خانه های لوکال منعقد شد و راه اندازی تعدادی از آن ها صورت گرفت اما مابقی مغفول و مسکوت ماندند.

سرعت ساخت تصفیه خانه ها در شأن مردم این کلانشهر نیست/ مشکل کار کجاست؟

وی ضمن گلایه از سرعت فرآیند ساخت این تصفیه خانه ها که در شأن مردم کلانشهر کرج نیست، تصریح کرد: آنقدر به این موضوع اهمیت ندادیم تا در جریان سیل اخیر جاده کرج – چالوس، چندین روز، اهالی بسیاری از محلات کرج از معضل کم آبی رنج بردند که این اتفاق مورد پسند ما نیست. تامین آب شرب شهروندان کمترین امکان و خدماتی است که می توانیم به ویژه در تابستان به آن ها ارائه دهیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر کرج متذکر شد: این تصفیه خانه ها چه زمانی به بهره برداری می رسند؟ شرکت آبفای استان البرز بررسی های لازم را صورت دهد تا دریابیم که مشکل کار کجاست و در صورتیکه مجموعه مدیریت شهری کرج پای کار نیست، به شورای اسلامی شهر اعلام شود تا اقدامات لازم صورت گیرد زیرا وظیفه ما هماهنگی بین دستگاه هاست.

قهرمانی صارم با اشاره به اینکه سالانه حجم آب بسیاری برای آبیاری درختان صرف می شود، مطرح کرد: دغدغه ما به عنوان نمایندگان مردم، حفظ آب شرب است؛ با توجه به اینکه تهران تفاهم نامه ای را با وزارت نیرو منعقد و اقدام به آبیاری فضای سبز با استفاده از پساب کرده، چرا ما این کار را انجام ندهیم؟ تعلل در حوزه فاضلاب مردم را اذیت می کند، باید هرچه سریعتر بسترهای لازم را برای این امر فراهم کنیم.

مطالبه اصلی اهالی دهقان ویلا، افت فشار آب است، نه آسفالت و فضای سبز!

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر کرج اذعان کرد: سقف بهره مندی استان البرز از دفع فاضلاب، ۳۴ درصد بوده در صورتیکه در سایر کلانشهرها این میزان بالای ۵۰ درصد است. ما در این حوزه با ضعف مواجه هستیم و برایمان افت دارد؛ از شرکت آبفا درخواست می شود بررسی های لازم را انجام دهد تا متوجه شویم که دلیل عقب ماندگی ها و مشکلات چیست.

عمار ایزدیار، سخنگو و نائب رئیس شورای اسلامی شهر کرج با تاکید بر ضرورت توجه به امر مهم آموزش شهروندی بیان کرد: با توجه به ظرفیت های قابل توجهی که مجموعه مدیریت شهری در فرهنگسراها، سراهای محله و دفاتر تسهیلگری دارد، آمادگی انعقاد تفاهم نامه میان شرکت آب و فاضلاب استان البرز و مدیریت شهری کرج را داریم تا بتوانیم اقدامات موثری را در این حوزه رقم بزنیم.

وی با اشاره به مشکل افت فشار آب در منطقه دهقان ویلا توضیح داد: آبرسانی این محله مدت ها به صورت هیئت امنایی انجام می شد. در دیدارها و جلساتی که به عنوان نمایندگان مردم با شهروندان منطقه دهقان ویلا داریم، دریافته ایم که اولویت اول آن ها آسفالت و فضای سبز نیست، بلکه افت فشار آب است؛ بنابراین درخواست می شود این مهم مدنظر قرار گیرد و اقدام عاجل انجام شود.

گلایه شهروندان از بالا بودن تعرفه پرداختی طرح اگو

سخنگو و نائب رئیس شورای اسلامی شهر کرج خاطرنشان کرد: حق آبه کرج از سدهای طالقان و امیرکبیر افزایش یافته اما در کیفیت آب به ویژه در مناطق جنوبی و پایین دست اتوبان خیلی ملموس نبود و بیشتر به شبکه شمالی تزریق شد. تصفیه خانه حصار که عملیات اجرایی آن در حال انجام است، می تواند در تصفیه پساب موثر باشد تا با حمایت و تعامل با آبفا، بتوانیم آب شرب را از آبیاری فضای سبز حذف کنیم.

ایزدیار بالا بودن تعرفه پرداختی طرح سیستم جمع آوری فاضلاب شهری (اگو) را یکی از گلایه های شهروندان در مناطق محروم و بافت های فرسوده دانست و افزود: با توجه به اینکه مردم این محلات، توان پرداخت چنین مبالغ قابل توجهی را ندارند، اگر بتوانیم شرایطی را در قالب پرداخت تسهیلات بانکی فراهم کنیم که محرومان هم بتوانند از این ظرفیت بهره مند شوند، گام موثری برداشته ایم.

وی توضیح داد: شرکت آبفا یک زمین بزرگ چهار بر در بلوار طالقانی شمالی دارد که به عنوان انبار و تلمبه خانه از آن استفاده می کند. با توجه به اینکه در این منطقه با مشکل تامین پارکینگ خودرو مواجه هستیم، از این شرکت درخواست کردیم که بخشی از زمین مذکور را در اختیار مدیریت شهری قرار دهد تا بتوانیم اقدام به ساخت پارکینگ عمومی برای همشهریان کنیم.

۵۰ درصد شبکه آب و فاضلاب شهری فرسوده است

سخنگو و نائب رئیس شورای اسلامی شهر کرج بیان کرد: بخشی از زمین پارک ایران کوچک متعلق به آموزش و پرورش بود که در سال گذشته از طریق تهاتر، تملک قطعه دوم این پارک صورت گرفت. شرکت آبفا نیز تلمبه خانه ای در این پارک دارد که یک منزل ویلایی نیز در آنجا توسط سرایدار نگهداری می شود که اگر بتوانیم این فضا را تعیین تکلیف کنیم، به سرعت می توان عملیات اجرایی فاز دوم این پارک را آغاز کرد.

حمیدرضا نامداری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان البرز نیز در این جلسه تصریح کرد: طرح های مناسبی برای فراهم سازی و تکمیل زیرساخت ها در این استان پیش بینی نشده و در حال پیگیری هستیم تا با هماهنگی ایجاد شده، زیرساخت ها را به جایگاه مناسبی بازگردانیم. از ۵۸۷ کیلومتر شبکه شهری در استان البرز، ۲۹۳ کیلومتر یعنی حدودا ۵۰ درصد فرسوده هستند.

وی مطرح کرد: برای اینکه بتوانیم موضوعات و مسائل موجود در شهر را بررسی کنیم و به آن ها پاسخ دهیم، نیازمند همدلی مسئولین هستیم که در این شهر وجود دارد؛ البته یکسری اختلاف سلیقه و دیدگاه نیز هست که با هدایت رئیس شورای اسلامی شهر کرج برطرف می شود. جداسازی آب شرب از آب مورد استفاده در آبیاری فضای سبز یک الزام قانونی است که باید اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

آغاز عملیات اجرایی تصفیه خانه حصار کرج

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان البرز با اشاره به فعالیت سه تصفیه خانه لوکال و با بیان اینکه عملیات اجرایی تصفیه خانه حصار نیز آغاز شده است، اظهار کرد: آبفای البرز آمادگی دارد فاضلاب خام را در هر نقطه از شهر که نیاز است و می توان اقدام به تامین تاسیسات کرد، به منظور تامین آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز و اصلاح و بهبود روند کار، در اختیار شهرداری قرار دهد.

نامداری با بیان اینکه اطمینان داشته باشید اقدامات موردنیاز در بافت های فرسوده را نیز پیگیری و در اولین فرصت مشکلات موجود را برطرف می کنیم، آموزش شهروندی را امری مهم خواند و گفت: در زمینه فرهنگسازی و هدایت فرهنگی، آنطور که باید و شاید کار نکرده ایم که این در درجه اول به شرکت آبفا و بعد به حوزه های فرهنگی باز می گردد که باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر مصرف بهینه آب و فرهنگسازی در این زمینه خاطرنشان کرد: آمادگی خود را برای همکاری های مشترک با شهرداری و شورای اسلامی شهر کرج در زمینه فرهنگسازی و هدایت فرهنگی اعلام کرده و از هیچ کوششی در این زمینه دریغ نمی کنیم. امید است بتوانیم با انجام اقدامات مناسب، گام های موثری در زمینه آموزش شهروندی برداریم.

باید به سمت داشتن یک شبکه هوشمند آب و فاضلاب حرکت کنیم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان البرز اظهار کرد: این شرکت یک چاه آب همراه با تاسیسات در پارک ایران کوچک دارد که آمادگی این را داریم که تا حد ممکن این فضا را در اختیار شهرداری و شورای اسلامی شهر کرج قرار دهیم اما حفظ تاسیسات شرکت آب و فاضلاب امری ضروری است تا بتوانیم آب منطقه جهانشهر را تامین کنیم.

نامداری عنوان کرد: کلانشهر کرج به واسطه دارا بودن شبکه جزیره ای و رشد آن و همچنین اشکالات هیدرولیکی با مشکلاتی مواجه بوده که مطالعات هیدرولیکی در این زمینه در حال انجام است و طی دو ماه آینده به نتیجه می رسد. ما باید به سمت داشتن یک شبکه هوشمند حرکت کنیم، در غیر اینصورت نمی توانیم در آینده این شبکه را مدیریت کنیم و با مشکلات دیگری مواجه خواهیم شد.

وی اظهار کرد: در تهران از امکان پرداخت تسهیلات بانکی برای طرح اگو استفاده شد اما مردم به دلیل لزوم ارائه ضامن و چک استقبال نکردند. به همین دلیل ما در شرکت آبفای استان البرز امکان ارائه تسهیلات و تقسیط هزینه ها را تا حد امکان فراهم کرده ایم. با توجه به هزینه های دریافتی آبفا هنوز امکان تامین هزینه های ایجاد زیرساخت ها و توسعه و بهینه سازی شبکه وجود ندارد زیرا مبالغ هنگفتی باید به صورت آزاد تامین شود.

ضرورت استقرار مخازن اضطراری در پارک ها

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان البرز با اشاره به کمبود اعتبار سه هزار میلیارد ریالی در حوزه آب و فاضلاب و با تاکید بر اینکه باید از خود مردم برای خودشان هزینه کنیم، گفت: با معضل بزرگی در کلانشهر کرج مواجه هستیم که آن عدم آمادگی لازم در بحران های مختلف است؛ در این راستا نیازمند افزایش سطح مخازن و استقرار مخازن اضطراری در پارک ها و تامین نیازهای اولیه سه روز بحرانی پس از حادثه هستیم.

حسین مهاجری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر کرج عنوان کرد: حاشیه رودخانه کرج آزادسازی و پروژه پارکرود اجرا شد اما با یکسری موضوعات مواجهیم که مربوط به آبفا می شود. در محدوده اتصال پارکینگ به ابتدای ورودی پارکرود، فاضلاب با حجم و فشار زیاد به صورت مستقیم وارد رودخانه می شود و فضای بدی را ایجاد کرده که بررسی و جمع آوری آن از بالادست ضروری است.

وی تصریح کرد: شهرداری کرج قصد آسفالت بسیاری از خیابان های سطح شهر را دارد اما معارض هایی مربوط به حفاری های شرکت آبفا هست که عملا امکان اجرای آسفالت نیست. درخواست می شود این مجموعه برنامه زمانبندی پروژه های خود را ارائه دهد تا شهرداری نیز بتواند بر اساس آن ها برنامه ریزی های لازم برای اجرای پروژه های آسفالت را صورت دهد.

تکمیل ۹۰ درصد شبکه فاضلاب در اسلام آباد و حصارک

نامداری اذعان کرد: این آمادگی وجود دارد که طرح ها و برنامه های شرکت آبفا به شورای اسلامی شهر و کمیسیون های تخصصی آن ارسال و بررسی شود و ما در جلسه دیگری، از پروژه های خود دفاع کنیم و بتوانیم از ظرفیت های قانونی برای تامین منابع مالی و اقدامات بعدی بهره مند شویم. در صورتیکه شهرداری قصد احداث تصفیه خانه ها را داشته باشد، ما آمادگی متصل کردن سریع شبکه و انشعابات را داریم.

وی با بیان اینکه در بافت های فرسوده اسلام آباد و حصارک، حدود ۹۰ درصد شبکه فاضلاب تکمیل شده و در آق تپه نیز این امر در حال اجراست، در خصوص فاضلاب پروژه پارکرود اظهار کرد: سال ها پیش شهرداری و آبفا این خط انتقال را احداث کردند و حوضچه ای وجود دارد که آب سطحی از آن به تصفیه خانه فاضلاب منتقل می شود و در مواقع بارندگی و روان شدن آب های سطحی شاهد جاری شدن این آب به رودخانه هستیم.

خبرنگار: مینا صدیقیان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=19165

ثبت دیدگاه

  1. Your style is very unique compared to other people I have read stuff from. Thank you for posting when you have the opportunity, Guess I will just bookmark this web site. bezogoroda.ru

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.