• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
9
فرمانده لشکر 23 متحرک هجومی ولایت ارتش خبر داد؛

برگزاری یادواره ملی سرلشکر شهید فلاحی در کرج/ دشمن هیچگاه نمی تواند بین ارتش و ملت جدایی بیندازد

  • کد خبر : 23838
  • 20 آبان 1402 - 16:23
برگزاری یادواره ملی سرلشکر شهید فلاحی در کرج/ دشمن هیچگاه نمی تواند بین ارتش و ملت جدایی بیندازد
فرمانده لشکر 23 متحرک هجومی ولایت ارتش از برگزاری اولین یادواره شهید فلاحی فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در روز چهارشنبه 24 آبان ماه ساعت 9 صبح در تالار شهیدان نژادفلاح کرج خبر داد.

به گزارش خبرنگار دیده بان البرز، امیر سرتیپ دوم ستاد اکبر نجفی، فرمانده لشکر ۲۳ متحرک هجومی ولایت ارتش امروز در نشست خبری اولین یادواره شهید ولی الله فلاحی با اصحاب رسانه که در سالن آمفی تئاتر اداره کل بنیاد شهید استان البرز برگزار شد، از برگزاری اولین یادواره شهید فلاحی فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در روز چهارشنبه ۲۴ آبان ماه ساعت ۹ صبح در تالار شهیدان نژادفلاح کرج خبر داد.

وی با اشاره به رونمایی از نامگذاری اتوبان از محدوده پل فردیس تا ورودی شهرستان طالقان به نام شهید ولی الله فلاحی و نصب تابلوی وی در ورودی طالقان عنوان کرد: رونمایی از تمبر یادبود و شناسنامه و کارت ملی شهید فلاحی و انتشار ۵۰۰ جلد کتاب امیر خستگی ناپذیر و تمرد در این یادواره و ساخت موشن گرافیک و تولید محتوا با موضوع این شهید از جمله برنامه های گرامیداشت نام و یاد شهید فلاحی است.

فرمانده لشکر ۲۳ متحرک هجومی ولایت ارتش، سخنرانی در مدارس، برگزاری مسابقه کتابخوانی با موضوع کتاب تمرد در سامانه شاد و برپایی نمایشگاه فرهنگی و نظامی را از دیگر برنامه های مرتبط با این شهید برشمرد و بیان کرد: یادواره شهید فلاحی برای نخستین بار در سطح ملی برگزار می شود و سخنران اصلی برنامه نیز از فرماندهان عالی رتبه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است.

امیر نجفی با اشاره به تصویربرداری فیلم شهید فلاحی با توجه به اهمیت و نقش او در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و رونمایی از آن در آینده توضیح داد: ولی الله فلاحی، اهل طالقان در سال ۱۳۳۰ وارد ارتش و جذب دانشگاه افسری امام علی (ع) و در سال ۱۳۳۳ در رسته زرهی، فارغ التحصیل شد و از سال ۱۳۳۹ تا ۱۳۴۳ مشغول تحصیل و کسب علم و دانش در آمریکا بود.

لغو حکومت نظامی در شیراز با تلاش های سرلشکر فلاحی

وی افزود: فلاحی پس از بازگشت به ایران در برهه ای، به مدت هشت سال فرمانده دانشگاه دافوس ارتش جمهوری اسلامی ایران بود و شاگردان و طراحان بسیاری را تربیت کرد. او در مقطعی نیز به عنوان ناظر عالی صلح سازمان ملل در کشور ویتنام حاضر شد و ناظر بر صلح میان ویتنام و آمریکا بود و حقایق را مکتوب و به سازمان ملل منعکس کرد.

فرمانده لشکر ۲۳ متحرک هجومی ولایت ارتش اذعان کرد: ولی الله فلاحی با توجه به روحیه و اعتقاداتش که در استان البرز زبانزد عام و خاص است در سال ۱۳۵۶ به عنوان جانشین فرماندهی مرکز پیاده شیراز منصوب شد، در شرایطی که در بیشتر شهرها از جمله شیراز حکومت نظامی اعلام شده بود اما با تلاش های وی، حکومت نظامی در شیراز لغو و نیروهای ارتش از خیابان ها جمع و وظیفه اجرای این حکم به شهربانی داده شد.

امیر نجفی انقلاب را به معنای دگردیسی و زیر و زبر شدن دانست و بیان کرد: به دلیل اینکه فلاحی در اوایل انقلاب مورد بی مهری برخی انقلابیون تندرو قرار گرفت، بازنشسته شد. در آن زمان عناصر چپ می گفتند که این ارتش در دامان امپریالیسم تربیت شده و به آن نیازی نداریم و نیازمند ارتش خلقی هستیم اما امام خمینی (ره) این موضوع را نپذیرفت و ارتش هم پشتیبانی خود از انقلاب را به صورت صریح اعلام کرد.

وی ادامه داد: در فروردین سال ۱۳۵۸ امام راحل اعلام کرد که ارتش در مقابل مردم رژه برگزار کند و ایشان نیز مردم را مجاب به پشتیبانی از ارتش می کنند. پس از رقم خوردن این اتفاق، ولی الله فلاحی به عنوان فرمانده نیروی زمینی ارتش منصوب شد. سپس عناصر تجزیه طلب قومیت ها در خطه غرب کشور و ترکمن صحرا قد علم کردند و عناصر کومله و دموکرات نیز وارد میدان شدند.

نجات پاوه از سقوط با تدابیر شهید فلاحی

فرمانده لشکر ۲۳ متحرک هجومی ولایت ارتش اذعان کرد: با تدابیر شهیدان فلاحی و قرنی و ظهیرنژاد پادگان های خطه غرب کشور حفظ شد و اجازه تسخیر آن ها توسط عناصر ضدانقلاب و تجزیه طلب قومیت ها و دسترسی آن ها به تجهیزات و سلاح ها داده نشد.سرلشکر فلاحی پشتیبانی خود از مردم، انقلاب و امام خمینی (ره) را اعلام کرده بود و در بسیاری مواقع در مقابل بنی صدر قرار می گرفت.

امیر نجفی بیان کرد: دوران دشواری بود و ارتش به راحتی نمی توانست یگان های خود را از پادگان ها خارج کند اما شهیدان فلاحی و چمران و ابوشریف با سه فروند بالگرد وارد پاوه شدند؛ شهری که تصرف آن آخرین ترفند دشمن بود و در مرحله سقوط قرار داشت اما با استقرار شهید فلاحی در پاوه و مورد آماج قرار دادن ضد انقلاب، آن ها از پاوه عقب نشینی کردند و از سقوط این شهر جلوگیری شد.

وی با اشاره به اینکه ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران انقلاب به بهترین شکل به وظیفه خود عمل کرد، خاطرنشان کرد: زمانی که جنگ تحمیلی به سرکردگی آمریکا به انقلاب اسلامی تحمیل شد، ارتش تنها سازمان سکاندار سازماندهی شده و مجهز بود. ارتش در پاسخ به اعتماد امام خمینی (ره)، پشتیبان ایشان و ملت بود و وارد میدان و مشغول آموزش جوانان سپاهی و بسیجی مملکت شد.

فرمانده لشکر ۲۳ متحرک هجومی ولایت ارتش افزود: ارتش اقدام به سازماندهی سپاه کرد اما اگر نیروهای سپاهی، بسیجی، کمیته، ژاندارمری، نیروهای مردمی و جوانان غیور خطه خوزستان در کنار آن قرار نمی گرفتند، نمی توانست ماموریت خود را به بهترین شکل به سرانجام برساند. سربازان ارتش، جوانان همین مرز و بوم بودند که در راه دفاع از میهن خود از هیچ تلاشی فروگذار نکردند.

اعتماد امام راحل به شهید فلاحی بی نظیر بود

امیر نجفی عنوان کرد: با تحولاتی که در سطح ارتش رقم خورد، عده ای بازنشسته شدند، برخی فرار کردند و دسته ای دیگر نیز به دفاع از پادگان ها پرداختند تا کوچکترین سلاحی به دست دشمن نیفتد. شهید فلاحی که بسیار توانمند و هوشمند بود، به تمام نیروهای مسلح از جمله هوایی، دریایی، زمینی، هوانیروز و توپخانه ها انسجام بخشید و در همه تحرکات دشمن در لبه جلویی منطقه نبرد حضور داشت.

وی با تاکید بر اینکه دشمن هیچگاه نخواهد توانست بین ارتش و سایر نیروهای مسلح و ملت ایران جدایی بیندازد، اظهار کرد: اعتمادی که امام خمینی (ره) به شهید فلاحی داشتند، بی نظیر بود زیرا پس از فراری شدن بنی صدر ملعون با چادر و عزل وی، اختیارات فرماندهی کل قوا به ولی الله فلاحی از خطه زرخیز و دلاورخیز استان البرز تفویض شد.

خبرنگار: مینا صدیقیان

عکاس: اکبر علاقه بندی

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=23838

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.