• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3
یک نویسنده و پژوهشگر:

رزمندگان شهر دزفول، داغ پیشروی را بر دل دشمن گذاشتند

  • کد خبر : 17819
  • 04 خرداد 1402 - 20:32
رزمندگان شهر دزفول، داغ پیشروی را بر دل دشمن گذاشتند
یک نویسنده و پژوهشگر گفت: عمده بمب گذاری های دشمن توسط رزمندگان دزفول کشف می شد و آن ها داغ پیشروی را بر دل نیروهای عراقی گذاشتند و توطئه ها را خنثی کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز، محمدرضا سنگری، نویسنده و پژوهشگر عصر امروز در مراسم گرامیداشت چهارم خرداد، روز مقاومت و پایداری و روز دزفول که در سالن شهدای کانون شهید سبحانی کرج برگزار شد، چهارم خرداد را نماد مقاومت، پایداری و ایستادگی مردم دزفول، شهر حماسه و عظمت دانست و با اشاره به آیات سوره مبارکه اعراف گفت: در این آیات دو نوع شهر به ما معرفی می شوند که یکی از آن ها شهرهای خبیث و ناپاک هستند.

وی با اشاره به اینکه شهرهایی را در تاریخ می شناسیم که به موجب آلودگی ها و گناهانی که در آن ها اتفاق می افتاد، زیر و رو شدند، بیان کرد: سوره مبارکه فجر به شهرهایی اشاره دارد که در آن ها خانه ها در دل کوه ها و چنان استوار بودند که کسی تصور نمی کرد فرو بریزند اما زمین شهر دزفول، طیب است و به موجب ویژگی های این چنینی توانست هشت سال در دشوارترین شرایط مقاومت و پایداری کند.

این نویسنده و پژوهشگر با اشاره به ویران شدن ۱۹ هزار خانه در شهر دزفول در حملات موشکی و بمباران های پی در پی مطرح کرد: در اوایل جنگ، توپخانه دشمن کاملا روی دزفول فعال بود اما در آن شرایط، این شهر قهرمان نه اخم کرد و نه از پای نشست، بلکه محکم و استوار ایستادگی کرد. درست است که می گویند دوران دفاع مقدس هشت سال به طول انجامید، اما دزفول ۹ سال و نیم درگیر جنگ بود.

سنگری اظهار کرد: نخستین نشانه های جنگ در شهر دزفول در تاریخ ۱۲ فروردین سال ۱۳۵۸ یعنی حدود ۵۰ روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی و ۱۸ ماه پیش از آغاز جنگ تحمیلی بروز پیدا کرد و با شلیک توپخانه به دهکده های مرزی ما آغاز شد و از همان زمان مشخص بود که اتفاقاتی در حال وقوع است. دقیقا در همان روزها کامیون های حامل سلاح وارد خوزستان می شدند و انفجارهای پی در پی رخ می داد.

وی با بیان اینکه شهر دزفول، ۱۱۶ روز پیش از آغاز جنگ تحمیلی، یک شهید تقدیم نظام و انقلاب کرد، ادامه داد: حملات هوایی به دزفول ۷۷ روز پیش از آغاز جنگ صورت گرفت و در تاریخ ۱۳ خرداد سال ۱۳۵۹ هواپیماهای عراق به این شهر حمله کردند. در مجموع پیش از آغاز جنگ، ۱۰۵ نفر به شهادت رسیدند که این موضوع، قابل تامل و درنگ است.

این نویسنده و پژوهشگر اظهار کرد: مردم شهر دزفول اقداماتی انجام می دادند که خشم صدام را برانگیخته بودند و بیشترین ضربات به جریانات همکار یا مورد علاقه عراق را این مردم وارد کردند. پیش از جنگ، در هر جا که اتفاقی رخ می داد، رزمندگان دزفول در صحنه حاضر می شدند، جریانات را شناسایی می کردند و فتنه ها را خنثی می کردند. بسیاری از نیروهای جاسوسی عراق، توسط رزمندگان این شهر، شناسایی، دستگیر و مجازات شدند.

سنگری با بیان اینکه عمده بمب گذاری های دشمن توسط رزمندگان دزفول کشف می شد و آن ها داغ پیشروی را بر دل نیروهای عراقی گذاشتند و توطئه ها را خنثی کردند، اذعان کرد: به موجب همه موارد مذکور و شکست خوردن توطئه های عراق، صدام کینه مقاومت مردم دزفول را در دل داشت و به همین دلیل، لشکر ۱۰ زرهی خود را برای فتح دزفول در نظر گرفته بود.

وی مطرح کرد: یک قاعده نظامی وجود دارد مبنی بر اینکه برای آغاز یک حرکت بزرگ نظامی، باید یک نقطه که از نظر راهبردی به ویژه فرهنگی دارای اهمیت باشد را به خوبی سرکوب کرد، به همین دلیل عراق شهر دزفول را مورد حملات مختلف قرار می داد. اما این سوال به وجود می آید که چرا دزفول در مقابل حملات دشمن مقاومت کرد؛ در این راستا می توانیم عناصر یا سازه های مقاومت مردم دزفول را در چند مسئله خلاصه کنیم.

این نویسنده و پژوهشگر بیان کرد: بارگاه ۳۳ نفر از نسل حضرت موسی بن جعفر (ع) در خوزستان واقع شده که از این تعداد، بارگاه ۱۴ نفر در دزفول و شاخص ترین آن ها حضرت محمد بن موسی بن جعفر (ع) معروف به سبز قباست. وجود این امامزادگان در شهر دزفول پناهگاه مردم بود و در مواقع دشوار از آن ها آرامش می گرفتند. در واقع، نفس ۱۴ تن از فرزندان حضرت موسی بن جعفر (ع) در این شهر جاری است.

سنگری، این حضرت را یکی از عناصر حفظ کننده شهر دزفول خواند و با تاکید بر ضرورت تجربه نگاری دوران دفاع مقدس اظهار کرد: ما از مقاومت های این شهر کمتر نوشته و سخن گفته ایم زیرا در دوران جنگ، رزمندگان این شهر از میکروفن فرار می کردند و کمتر کسی حاضر به صحبت کردن می شد که همین نگفتن ها، چند فاجعه را رقم زد که یکی از آن ها، از دست دادن یادگاران دوران جنگ است.

وی اضافه کرد: بسیاری از افرادی که می توانستند اتفاقات آن روزهای شگفت، شگرف و عظیم را برای ما روایت کنند، به تدریج از میان ما رفتند که البته تمام کشور، دچار این آسیب است، بنابراین ضرورت دارد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس نسبت به این مسئله مهم توجه داشته باشد و اهتمام ورزد. دومین خطری که ما را تهدید می کند این است که عده ای از رزمندگان، بسیاری از اتفاقات آن روزها را به یاد نمی آورند.

این نویسنده و پژوهشگری با اشاره به اینکه حتی گاهی اوقات جغرافیای جنگ در ذهن برخی فرماندهان بهم می ریزد، بیان کرد: سومین خطری که ما را تهدید می کند، واژگونه نگاری است؛ مواردی را که ما ننویسیم، دیگران می نویسند و تحریف می کنند، بنابراین باید در این زمینه نیز کار شود. منطقه عملیات فتح المبین با نام دزفول گره خورده و بدون نام این شهر، شناخته شده نیست، بنابراین باید احیا و زمینه اعزام کاروان ها به آنجا فراهم شود.

شایان ذکر است در این مراسم که به همت بنیاد چهارم خرداد و خوزستانی های مقیم کرج و با حمایت سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان البرز و همکاری حوزه هنری، اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس البرز و دیگر نهادهای فرهنگی استان برگزار شد، از خانواده های معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران دوران دفاع مقدس تجلیل به عمل آمد.

خبرنگار: مینا صدیقیان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=17819

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.