• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
7

زنگ خطر بحران آب به گوش می رسد

  • کد خبر : 8081
  • 29 خرداد 1401 - 14:06
زنگ خطر بحران آب به گوش می رسد
گسترش فضای سبز فعلی برای دستيابی به استانداردهای جهانی، موجب افزايش پوشش گياهی موجود می شود که خود به معنی افزايش نياز به منابع آب بوده و تاکید بر لزوم توجه به بحران آب به عنوان زنگ خطری که باید شنیده شود و مدیریت آبیاری فضای سبز در شرایط خشکسالی ضروری است.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز و به نقل از روابط عمومی سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج، کم آبی در اکثر مناطق خشک و نیمه خشک، مشکل بزرگی به شمار می رود و اکثر فعالیت های عمرانی از جمله توسعه فضای سبز شهری را با مشکل مواجه می کند. با توجه به اینکه فضاهای سبز یکی از بزرگترین مصرف کنندگان آب در شهرها هستند، به کارگیری روش های مقابله با کم آبی می تواند یکی از راه حل های مناسب گسترش بهینه فضای سبز باشد.

از فاکتورهاي مهم و کليدي در پايداري حيات طبيعي و انساني در شهرنشيني امروزي، فضاي سبز و محيط زيست هستند. فضاي سبز در توليد اکسيژن، کاهش گرد و غبار هوا به خصوص در مناطق بادخيز، جلوگيري از فرسايش خاک و کاهش تبخير شديد از سطح خاک موثر است. ارتباط با فضای سبز نیز موجب نشاط و موجد انگیزه برای حرکت به سوی تعالی و تکامل بوده و ايجاد فضاهاي زيبا و دل نشين و نیز فراهم آوردن آرامش روانی را مي توان از ديگر مزاياي فضاي سبز نام برد.

در این خصوص ثابت شده که بهره‌ مندی شهروندان از فضای سبز شهری حالت یاس و نومیدی را از انسان دور کرده و شور و امیدی در او ایجاد و تقویت می‌کند. فضای سبز تاثیری قابل توجه در درمان بیماری‌های روحی شهروندان دارد به گونه ای که با نگاه کردن، قدم زدن و نفس کشیدن در فضای سبز مشکلات مردم به میزان محسوسی کاهش می یابد.

کمبود منابع آب محدودکننده گسترش فضای سبز

در اين ميان يکي از عوامل محدودکننده گسترش فضاي سبز، کمبود منابع آب قابل دسترس است. گسترش فضای سبز فعلی برا  دستيابی به استانداردهای جهانی، موجب افزايش پوشش گياهي موجود مي شود که خود به معنی افزايش نياز به منابع آب است. در شرایطی که سرانه مصرف آب در ایران به روایت آمارها ۲۲۰ لیتر در شبانه روز به ازای هر نفر است که این رقم در برخی از کلانشهر‌های کشور مانند تهران حتی به بیش از ۳۰۰ لیتر در شبانه روز نیز می‌رسد.

آمارهای مذکور نشان می‌دهد کشوری که از لحاظ بارش‌ها از وضعیت نامناسبی برخوردار است مدیریت مصرف آب را جدی نمی‌گیرد. موسسه منابع آب جهانی، نیز اعلام کرده ایران در رتبه پنجم از جدول کشورهایی است که با تنش آبی روبه‌رو هستند. این آمار بیانگر این است که ما بیش از ۸۰ درصد از منابع آب تجدیدپذیر خود را مصرف کرده‌ و حدود ۱۷۰ میلیارد متر مکعب برداشت اضافه از آب‌های زیرزمینی داشته‌ایم.

در چنین شرایطی با توجه به اقليم خشک و نيمه خشک کشور، کاهش ۴۰ درصدی نزولات جوی و محدوديت هاي تامين منابع آب، لازم است راهبردهاي مديريت فضاي سبز شهري به گونه اي تغيير کند که سازگار با اهداف درازمدت مديريت شهری در طراحی، ايجاد و نگهداشت فضاي سبز باشد. این مهم معنای ناخوشایندی در پی دارد که بحران آب جدی است و حتی از بحران هم عبور کرده‌ و زنگ خطر کم آبی به بی آبی تغییر یافته و اگر درست مدیریت نشود در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد مشکلات بسیاری در این خصوص خواهیم بود.

راهکارهای گوناگونی براي مواجهه شدن با اين شرايط  و عبور ار بحران وجود دارد که با توجه به اهمیت موضوع آب و ضرورت صرفه جویی در منابع آبی، سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج ضمن تقویت ساختارهای امور اجرایی آب پیشبرد طرح جامع آب خام را در مناطق ۱۰ گانه شهر کرج را در اولویت برنامه های اجرایی خود قرار داده و از میان کلانشهرهای کشور، کرج از پیشگامان تصفیه فاضلاب بوده که اﺳﺘﻔﺎده ﻣﺠﺪد از ﭘﺴﺎب ها در آﺑﻴﺎری ﻓﻀﺎی ﺳﺒﺰ را عملیاتی کرده است.

اقدامات سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج و اجرای طرح ها سازگار با کم آبی

در این راستا می توان به برخی اقدامات سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری اشاره کرد و گفت که احداث سه تصفیه خانه محلی در منطقه حصارک، مهر ویلا و دولت آباد صورت گرفته و برطرف کردن نیاز آبی این مناطق نیز تاکنون محقق شده است. افزایش راندمان آبیاری فضای سبز با تغییر روش های دستی و سنتی به روش های مکانیزه و نوین آبیاری تحت فشار مانند انواع سیستم های آبیاری قطره ای و بارانی نیز از دیگر اقدامات بوده است.

هر ساله علاوه بر احداث پارک ها و بوستان های جدید برخوردار از سیستم آبیاری تحت فشار، تعداد دیگری از عرصه های فضای سبز شهری و پارک ها و بوستان های موجود در سطح مناطق ده گانه زیر پوشش شبکه آبیاری تحت فشار قرار می گیرند و این مورد در خصوص جنگل کاری و اراضی پیرامونی شهر نیز علیرغم مشکلات و موانع مختلف در حال انجام و اجرا است.

عملیات احداث فضای سبز با استقرار سیستم آبیاری قطره‌ای در ۱۲ کیلومتر از حاشیه اتوبان تهران–قزوین که با تلاش بی وقفه واحد تاسیسات آب سازمان محقق شده و نیز کاهش سطوح چمن کاری با خودداری از کاشت چمن درحاشیه رمپ، لوپ، لچکی ها و بلوارهای شهر و نیز استفاده از گونه های جایگزین مانند فیله آ، آناتروم و … که نیاز کمتری به آبیاری دارد و تکمیل پروژه آبخیزداری و کنترل سیلاب حوزه آبریز نهر دلمبر، ارتفاعات عظیمه، حد فاصل کوه نور تا میدان طالقانی و حوزه بالادست آبریز کوه بیجی که عملیات اجرایی آن در سال جدید آغاز شده از دیگر اقدامات این سازمان بوده اند.

در نهایت باید گفت که عملیاتی شدن این پروژه ها نیاز به مساعدت و تعامل و همکاری مشترک ادرات مرتبط از جمله وزرات نیرو با مسئولان شهری دارد و در کنار آن باید شرایط و فرهنگ استفاده بهینه از منابع آبی نیز توسط شهروندان فراهم شود، در واقع تاکید بر لزوم توجه به بحران آب به عنوان زنگ خطری که باید شنیده شود و مدیریت آبیاری فضای سبز در شرایط خشکسالی ضروری است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=8081

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.