• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
10
به مناسبت ایام نوروز و رمضان؛

طرح تشدید نظارت های بهداشتی برگزار می شود

  • کد خبر : 26411
  • 12 اسفند 1402 - 14:20
طرح تشدید نظارت های بهداشتی برگزار می شود
سرپرست اداره کل دامپزشکی استان البرز از اجرای طرح تشدید نظارت های بهداشتی در ایام تعطیلات نوروز و ماه مبارک رمضان در البرز خبر داد و گفت: این طرح از ۱۹ اسفند ماه آغاز می شود و تا ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ ادامه دارد.

به گزارش دیده بان البرز، دکتر علیرضا رفیعی پور، سرپرست اداره کل دامپزشکی استان البرز امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، از اجرای طرح تشدید نظارت های بهداشتی در ایام تعطیلات نوروز و ماه مبارک رمضان در البرز خبر داد و گفت: این طرح با حضور ۱۸ اکیپ ثابت و ۱۶ اکیپ سیار و با ۴۴ نفر نیروی بازرسی از ۱۹ اسفند ماه آغاز می شود و تا ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ ادامه دارد.

وی هدف از اجرای طرح مذکور را ارتقای سلامت و کیفیت محصولات مرتبط با حوزه دامپزشکی و نیز کمک به ارتقای بهداشت عمومی عنوان و خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح در نوروز در اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری، پنج هزار و ۴۹۱ مورد بازدید از مراکز عرضه و فروش فرآورده‌های خام دامی انجام و منجر به نمونه برداری از ۴۷ مورد شده است.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان البرز تأمین بهداشت و سلامت دام، تأمین و تضمین سلامت و بهداشت فرآورده‌های خام دامی و پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را سه هدف اصلی سازمان دامپزشکی عنوان کرد و ادامه داد: اقداماتی در قالب پیشگیری، مراقبت، واکسیناسیون، درمان و ریشه کنی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در حوزه تأمین بهداشت و سلامت دام انجام شده است.

رفیعی پور با بیان اینکه در حوزه تأمین و تضمین سلامت و بهداشت فرآورده‌های خام دامی نظارت‌های لازم در خصوص تولید، فرآوری، توزیع و عرضه انجام می‌شود تا محصولی سالم و باکیفیت به دست مردم برسد عنوان کرد: منشأ حدود ۵۰ درصد از بیماری‌های شناخته شده مشترم بین انسان و دام، اجرام و عوامل بیماری زای حوزه دام، طیور و آبزیان هستند.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان البرز با تاکید بر نظارت همه مردم بر سلامت خود و خانواده ها و با اشاره به حدود ۵۶۰ فعالیت انجام شده در راستای خدمت به بهداشت عمومی جامعه توسط سازمان دامپزشکی اذعان کرد: حدود ۲۴۰ مجموعه در حوزه های دارو، واکسن، مواد ریزمغذی و … و ۲۰۰ کارخانه و شرکت فرآوری، عمل آوری و توزیع فرآورده‌های خام دامی در این استان فعالیت می کنند.

صادرات ۳۰ قلم از فرآورده های خام دامی به دیگر استان ها

وی با بیان اینکه مردم باید با انجام اقدامات ساده فرآورده های خام دامی شناسنامه دار و هویت دار را خریداری کنند، از تولید سالانه ۵۶۰ هزار تن شیر، ۴۴ هزار تن مرغ، چهار هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز دام سنگین و دو هزار و ۳۹۰ تن دام سبک در البرز خبر داد و گفت: روزانه دو هزار و ۱۶۰ تن خوراک دام در این استان تولید می شود. همه این اقلام صرفاً برای مصرف استان نیستند و حدود ۳۰ قلم محصول به تمام استان‌های کشور و حتی خارج از آن نیز صادر و در مقابل، واردات نیز انجام می‌شود.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان البرز اضافه کرد: یکی از مسئولیت‌های مهم سازمان دامپزشکی در حوزه سرمایه گذاری و تجارت بین المللی است و از آغاز طرح تشدید نظارت بهداشتی دامپزشکی در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان از ۱۹ اسفند ماه و تداوم آن تا ۲۲ فروردین ماه خبر داد و اضافه کرد: در این ایام ۱۸ اکیپ ثابت و ۱۶ اکیپ سیار با ۴۴ نفر نیروی بازرسی فعالیت می‌کنند.

رفیعی پور با اشاره به تلاش های صورت گرفته در راستای سناسنامه دار و لیبل دار شدن همه محصولات این حوزه اظهار کرد: سامانه «۱۵۱۲» به صورت شبانه روزی آماده شنیدن و طرح شکایات مردم است. از سوی دیگر همشهریان عزیز می‌توانند از طریق استعلام کد رهگیری درج شده روی محصول در سامانه قرنطینه سازمان دامپزشکی از اصالت و هویت آن مطمئن شوند.

وی با اشاره به برخورد با شرکتی که محصولات تولیدی آن فاقد بارکد و شناسنامه هستند، بیان کرد: مردم برای حصول اطمینان از اصالت تخم مرغ و گوشت نیز می‌توانند ivccode را در سامانه مجوزهای دامپزشکی وارد کنند. همچنین در صورت مشاهده خون مردگی، مشکل خاص یا بوی نامناسب مرغ، گوشت و تخم مرغ، موضوع را به دامپزشکی اطلاع دهند.

تصور نکنید با حرارت دادن عوامل بیماری زا از بین می روند

رفیعی پور با اشاره به اینکه برخی عوامل بیماری را هوازی و برخی دیگر بی هوازی هستند، افزود: عوامل هوازی زمانی که از شرایط هوا خارج شود، خود به خود از بین می‌رود و با پختن محصول، دیگر نگرانی وجود ندارد اما عوامل بی هوازی می‌توانند در عمق محصولات حتی کنسروجات نیز از خود محافظت کنند و زنده بمانند و حتی سم تولید کنند که با حرارت نیز از بین نمی‌روند.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان البرز با تاکید بر اینکه مردم تصور نکنند که با حرارت می‌توانند عوامل بیماری زا را از بین ببرند، اظهار کرد: مردم در صورت مشاهده موردی یا داشتن شک و شبهه‌ای علاوه بر تماس با سامانه ۱۵۱۲، می‌توانند از طریق تماس با شبکه‌های دامپزشکی هفت شهرستان استان البرز یا مراجعه به آنها موضوع را با کارشناسان در میان بگذارند.

خبرنگار: صدیقه صباغیان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=26411

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.