• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
10
وزیر آموزش و پرورش:

معضل بیکاری و آسیب های اجتماعی در هنرستان ها ریشه کن می شود

  • کد خبر : 23974
  • 27 آبان 1402 - 13:32
معضل بیکاری و آسیب های اجتماعی در هنرستان ها ریشه کن می شود
وزیر آموزش و پرورش گفت: معضل بیکاری و آسیب های اجتماعی در هنرستان ها ریشه کن می شود و بذر اقتصاد، فرهنگ و جامعه قوی در مدارسی کاشته می شود که نیروی کار پرورش می دهند؛ این افراد سهم بی بدیلی در آینده کشور دارند.

به گزارش خبرنگار دیده بان البرز، رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش امروز در آئین افتتاح دو باب مدرسه خیری مشارکتی زنده یاد حاج جعفر دمیرچی و فاطمه دمیرچی در رجایی شهر کرج گفت: مدرسه سازی سنتی است که عاملان آن، ویژگی متمایزی نسبت با دیگران دارند و آن دانستن قدر و منزلت انسان سازی است.

وی با اشاره به سخن مرحوم امیرکبیر مبنی بر اینکه اگر نیت یکساله دارید، گندم بکارید‌، اگر نیت ۱۰ ساله دارید، درخت بکارید و اگر نیت ۱۰۰ ساله دارید انسان تربیت کنید، مطرح کرد: قصد خیران نیک اندیش، پرورش انسان برای آینده های دور است؛ آینده ای که خیران به ظاهر و جسما در آن حضور ندارند اما اثر کار خیر و نیت آن ها در آن جاری است.

وزیر آموزش و پرورش ضمن قدردانی از جامعه خیرین که مانند ستاره در آسمان نیکی می درخشند، عنوان کرد: استان نوبنیان البرز به همت مدیران ارشد به ویژه استاندار آینده نگر آن بر مدار پیشرفت سریع قرار گرفته است، اگرچه کمبودهایی نیز دارد اما سرعت جبران آن ها به نسبت زمان تاسیس این استان قابل توجه است.

صحرایی بیان کرد: کسی که مدرسه می سازد، خود را برای ساختن آینده ایران وقف می کند و در این مدارس دمیرچی ها پرورش می یابند و تربیت شده و استانداران، فرمانداران، وزرا و مسئولینی به جامعه تحویل داده می شوند. اگر بگوییم مدرسه راهبردی ترین نقطه ساخت آینده هر کشور است، گزاف نیست.

وی با اشاره به اینکه با وجود خیرین نیک اندیش بسیار در البرز، نسبت به آینده این استان امیدوار می شویم، اظهار کرد: دولت سیزدهم در زمینه مدرسه سازی عملکرد متفاوتی نسبت به دولت های قبلی دارد، اگرچه همه دولت های جمهوری در این حوزه فعالیت داشته اند اما در این دوره ویژه تر کار شده و بر امر مدرسه سازی تاکید بسیاری می شود.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در طول حدود دو سال، ۵ هزار و ۸۰۶ کلاس درس در سراسر کشور یعنی در هر روز فعال هشت کلاس ساخته شده است. در این مدت، حدود ۷۰۰ کلاس درس نیز در استان البرز ساخته شده و حدود ۳۵۰ کلاس نیز در دست ساخت بوده و آنچه این اقدام را از سایر امور متمایز کرده، حضور خیرین و تعهد دولت نسبت به آن هاست.

صحرایی با اشاره به اینکه در مقطعی از خیرین عقب افتادیم اما امروز تلاش ما بر جبران است، بیان کرد: تراکم مدارس کشور حدود ۲۶ نفر اما به گفته مسئولین البرز، در برخی مدارس این استان ۵۰ نفر است که این موضوع، مسئولیت ما را سنگین تر می کند. در کل کشور کمتر از ۱۰ درصد مدارس تراکم بالای ۳۵ نفر دارند.

وی اذعان کرد: زمانی می توان گفت وضعیت مطلوب است که حتی یک کلاس درس هم با این تراکم در کشور وجود نداشته باشد. البته حدود ۲۴ هزار مدرسه نیز داریم که پنج تا ۱۰ نفر دانش آموز دارد. همچنین ۵۵۰ مدرسه یک نفره نیز در کشور وجود دارد، یعنی یک مدرسه برای یک نفر که این افتخار جمهوری اسلامی است.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: پیش از انقلاب، سرانه فضای آموزشی در مدارس، به ازای هر نفر حدود یک و نیم مترمربع بود که امروز به برکت این نظام و انقلاب و خون شهدا به ۵.۲۲ مترمربع رسیده اما نقطه مطلوب بیش از هشت مترمربع است. در سند تحویل بنیادین به مدارس و فضاهای آموزشی توجه ویژه ای شده زیرا این فضاها معلم سوم بچه ها هستند.

صحرایی با بیان اینکه مدرسه به عنوان یک نقطه امید در مناطق ساخته می شود، مطرح کرد: در و دیوار مدرسه حکایت از آن دارد که در اینجا یادگیری آسان تر است، هوش دانش آموزان بیشتر پیشرفت می کند و استعدادهای آن ها بهتر شکوفا شده و در نهایت افرادی پرورش می یابند که برای آینده کشور سودمند و امیدآفرین خواهند بود.

وی ضمن دعوت از خیرین به ساخت هنرستان عنوان کرد: این نوع مجموعه آموزشی هم کار دبستان و دبیرستان که آموزش است را انجام می دهد و هم فرد را برای ورود به بازار کار آماده می کند. تجربه نشان داده که بیکاری و آسیب های اجتماعی در هنرستان ها ریشه کن می شود و بذر اقتصاد، فرهنگ و جامعه قوی در مدارسی کاشته می شود که نیروی کار پرورش می دهند؛ این افراد سهم بی بدیلی در آینده کشور دارند.

خبرنگار: مینا صدیقیان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=23974

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.