• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
6
امام جمعه ماهدشت:

نباید اجازه داد که ارزش عدالت تضعیف یا فراموش شود

  • کد خبر : 23832
  • 19 آبان 1402 - 20:15
نباید اجازه داد که ارزش عدالت تضعیف یا فراموش شود
امام جمعه ماهدشت گفت: در اندیشه امام راحل، عدالت اجتماعی و رفع تبعیض موضوعی درجه یک است و نسبت به مسائل دیگر کشور اولویت دارد و نباید اجازه داد که ارزش عدالت در مقابل دیگر موارد تضعیف یا فراموش شود.

به گزارش خبرنگار دیده بان البرز، حجت الاسلام والمسلمین علی رادمرد، امام جمعه ماهدشت امروز در خطبه های نماز جمعه این شهر گفت: خداوند متعال امر به تقوا می کند و مسئله حشر و مبعوث شدن در قیامت را تذکر می دهد زیرا تقوا هرگز دست نمی دهد و از معصیت هرگز اجتناب نمی شود مگر با یادآوری روز جزا؛ همانگونه که خدا می فرماید: کسانی که از راه خدا گمراه شدند، عذابی سخت دارند زیرا روز حساب را فراموش کردند.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه تقوا تنها با یاد معاد به دست می آید، جای بسی تامل، دقت و برنامه ریزی فرهنگی در خودسازی و جامعه پردازی دارد. همسر فرعون زیر شکنجه فرعون تاب آورد و با یاد معاد چنین قدرتی از خود نشان داد. زمانی که آسیه آخرین لحظات عمر خود را می گذراند، دعایش این بود: «رَبِّ ابْنِ لِی عِنْدَكَ بَیْتاً فِی الْجَنَّةِ» و خود را با یاد معاد به آرامش ایمانی رساند.

امام جمعه ماهدشت اضافه کرد: جالب اینجاست که خدای متعال این بانوی بزرگوار را با روحیه یاد معاد به بالاترین درجه ایمان و یقین می رساند و به عنوان الگو و سرمشق به جامعه مؤمنین معرفی می‌فرماید: «وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْن‌». این یک نکته مهم و ضروری است که باید مورد توجه قرار گیرد و یاد معاد در زندگی ها باید پررنگ شود.

حجت الاسلام والمسلمین رادمرد مطرح کرد: شعار و شعور باید دو یار همیشگی باشند وگرنه شعار می ماند، نه شعور. شعار ظاهر شعور است و شعور باطن شعار. شعور، شعار را قوام می بخشد و شعار شعور را به گفتمان تبدیل می کند. در میان وقایع چهار دهه ۶۰، ۷۰، ۸۰ و ۹۰، رهبر حکیم انقلاب برای دهه ۷۰ از تعبیر «واگرایی» استفاده کردند که بسیار تأمل برانگیز است.

وی خاطرنشان کرد: واژه «واگرایی» (مقابل همگرایی) از مقوله حرکت در جهت مخالف و به‌معنای تباعد، دوری، از هم دور شدن، فاصله گرفتن، جدا شدن، انشعاب، انحراف، اختلاف، پراکندگی، شکافت، تفرّق و پخش شدن است. با سیری در وقایع و تحولات دهه ۷۰ شمسی، به خوبی متوجه می‌شویم که چرا رهبر تاریخ‌شناس و بصیرمان این واژه را در توصیف این دهه به‌کار بردند.

به گفته امام جمعه ماهدشت، یکی از واگرایی هایی که رخ داد، نهادینه شدن اقتصاد سرمایه‌داری و لیبرالی با میدان‌داری تکنوکرات‌ها در کشور با عنوان بازسازی زیربناهای اقتصادی و صنعتی کشور، توسعه سیاست خارجی و اصلاح ساختار مدیریتی کشور و نتیجه این رویکرد ایجاد شکاف طبقاتی و به محاق رفتن یکی از اصلی‌ترین گفتمان‌های انقلاب اسلامی و امام راحل یعنی عدالت اجتماعی بود.

حجت الاسلام والمسلمین رادمرد با اشاره به اینکه این رویکرد از همان ابتدا با نقدهای جدی رهبر معظم انقلاب مواجه بود، افزود: در اندیشه ایشان، عدالت اجتماعی و رفع تبعیض موضوعی درجه یک بوده و در مقابل دیگر ارزش ها از ارزش بالاتری برخوردار است و نسبت به مسائل دیگر کشور اولویت دارد و نباید اجازه داد که ارزش عدالت در مقابل دیگر موارد تضعیف یا فراموش شود.

وی بیان کرد: در نگاه ایشان پیشرفت های کشور در عرصه های مختلف در صورتی ارزشمند است که به تحقق بیشتر عدالت کمک کند. پیشرفت بدون عدالت بی‌مفهوم است و افزایش ثروت کشور و رشد اقتصادی بدون تقسیم عادلانه ثروت در جامعه ارزشی ندارد. بنابراین عدالت در نظام اسلامی هدف پیشرفت مادی بوده و ثروت کشور باید برای رسیدن به عدالت به کارگرفته شود و حتی عمل عادلانه با وجود ثروت کم بر بی‌عدالتی در عین ثروت زیاد ترجیح دارد.

امام جمعه ماهدشت افزود: البته بدون پیشرفت مادی نیز عدالت مفهوم درستی نخواهد داشت. سرآغاز پدیده‌های اسف‌بار فسادهای کلان اقتصادی و مالی، اختلاس‌های نجومی بانکی، رانت‌خواری‌های گسترده و پدیده آقازادگی در جمهوری اسلامی به‌دلیل برخی از سیاست‌های غلط، مدیریت‌های اشتباه و سردمداری برخی از وابستگان به دو جریان سیاسی در آن دهه بود.

حجت الاسلام والمسلمین رادمرد مطرح کرد: در واقع این سیاست‌ها و مدیریت‌های اقتصادی اشتباه و پرآسیب در دهه ۷۰ موجب صدور فرمان هشت ماده‌ای رهبر انقلاب به سران قوا درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی شد. لذا مسئله تحلیل و داشتن تحلیل درست خصوصا برای نوجوانان و جوانان بسیار حائز اهمیت است؛ این تحلیل های درست منجر به این می شود که آرمان ها و اهداف انقلاب اسلامی فراموش نشود.

وی با اشاره به اینکه امام راحل این اهداف اصیل را سر دست گرفت و رزمندگان و شهدا در مسیر تحقق آن ها جانبازی و فداکاری کردند، عنوان کرد: لذا یکی از نیازهای محافل نوجوانان و جوانان ما همین داشتن جلسات تحلیلی است که در مسیر رشد صحیح آنان در راه انقلاب اسلامی بسیار کمک کننده است.

امام جمعه ماهدشت در خصوص وقایع غزه بیان کرد: شاید بحث حقوقی درباره اثبات جنایات جنگی رژیم غاصب در وهله اول شوخی یا کاری بیهوده به نظر بیاید، آن هم برای رژیم وحشی که سران حیوان‌صفت آن به اوّلیّات اصول انسانی تعهدی ندارند و سازمان های ساکت بین المللی که اقدام قابل اعتنایی در این حوزه ندارند، اما از آنجا که دیپلماسی و فعالیت حقوقی می تواند به عنوان یکی از اهرم های فشار بر رژیم وحشی و حامیان او تلقی شود، نباید از آن غفلت کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رادمرد اظهار کرد: اعلام رژیم غاصب به عنوان جنایتکار جنگی باید تبدیل به مطالبه عمومی شود که تریبون های نماز جمعه در جهان اسلام یکی از این موقعیت‌هاست. جهان در حال تماشای نسل کشی در غزه به وسیله رژیم صهیونیستی است و ارتش این رژیم مرتکب اقداماتی می شود که نقض جدی قوانین بین المللی، بشردوستانه و قوانین حقوق بشر است.

وی اذعان کرد: طبعاً باید اسناد قانع‌کننده‌ای برای مجبور کردن مقام‌های رژیم صهیونیستی به پاسخگویی جمع‌آوری شود؛ نه تنها مقام‌های صهیونیستی بلکه همه کسانی‌که دستور به این‌گونه اعمال وحشیانه دادند و در تحریک آن نقش داشته اند. محاصره غزه یکی از آن دلایل بوده و محاصره شدید و جلوگیری از انتقال آب، غذا و سوخت جنایت جنگی اثبات شده است.

امام جمعه ماهدشت با بیان اینکه قوانین بین‌المللی هرگونه مجازات جمعی را طبق مواد ۳۳، ۱۴۶ و ۱۴۷ کنوانسیون چهارم ژنو در حمایت از غیرنظامیان ممنوع می‌داند؛ بمب های ممنوعه ای که از آن ها استفاده می کند و کشتار غیرنظامیان که در میان دیدگان همه مرتکب می شود. تاکنون شمار شهدای فلسطینی از مرز ۱۰ هزار نفر گذشته است. جنایات جنگی رژیم صهیونیستی باید مطرح و از جامعه جهانی خواسته شود که موجب توقف این ماشین کشتار شوند.

حجت الاسلام والمسلمین رادمرد با بیان اینکه آن ها باید به وظیفه انسانی خود عمل کنند؛ پیروزی نهایی نزدیک و آینده، آینده فلسطین است، خاطرنشان کرد: ایام شهادت حاج حسن طهرانی مقدم، پدر موشکی ایران اسلامی است که این بازدارندگی و رعبی که در دل دشمنان از قدرت موشکی ایران ایجاد شد را مدیون تلاش ها و مجاهدت های او و همکارانش هستیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=23832

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.