• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
8

پایش آثار تاریخی به روش میکروژئودزی برای نخستین بار در البرز

  • کد خبر : 3166
  • 23 دی 1399 - 21:01
پایش آثار تاریخی به روش میکروژئودزی برای نخستین بار در البرز
مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان البرز از رصد و پایش آثار تاریخی به روش میکرو‌ژئو‌دز‌ی برای نخستین بار در استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، فریدون محمدی، مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان البرز از رصد و پایش آثار تاریخی به روش میکرو‌ژئو‌دز‌ی برای نخستین بار در استان خبر داد و گفت: بدین منظور به زودی این پروژه بر روی پل تاریخی کرج اجرایی خواهد شد.

به گفته وی، میکرو‌ژئو‌دز‌ی به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که به وسیله ابزار دقیق با دقت بسیار زیاد برای رفتار‌سنجی و بررسی حرکات احتمالی یک سازه با استفاده از مشاهدات و محاسبات ژئودتیک به منظور بررسی میزان جابهجایی، حرکت و رانش زمین انجام می شود.

محمدی مطرح کرد: در این طرح که بر روی سازه‌ها‌یی از قبیل سد‌، برج و … اجرا می شود از طریق نقطه‌گذار‌ی و دوربین‌‌ها‌ی نقشه‌بر‌دار‌ی رفتار سازه‌ها کنترل و بررسی شده و از این طریق میزان و جهت رانش بنا در مدت زمان معین تخمین زده می‌شود. در واقع این روش در راستای شیوه سنتی شاهد‌گذار‌ی که مدت‌ها‌ست منسوخ شده است.

وی بیان کرد: با توجه به ریزش بخشی از سقف پل تاریخی کرج در ماه گذشته و جبهه شمالی آن پل به سمت شمال، در مجموع بر‌اساس نظر متخصصان این حوزه مقرر شد طرح پایش میکرو‌‌ژئو‌دز‌ی و رصد لحظه به لحظه به منظور حفاظت از این بنا به طور مداوم و مستمر انجام شود و از بروز آسیب‌ها‌ی احتمالی جلوگیر‌ی به عمل آید.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=3166

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.