• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
3
دیده بان البرز گزارش می دهد؛

آتش بس؛ سر به سر خطر نگذاریم

  • کد خبر : 4276
  • 26 اسفند 1399 - 12:58
آتش بس؛ سر به سر خطر نگذاریم
چهارشنبه ‌سوری از نظر مردم واژه ای آشنا، شیرین، اما خطرناک است. نامی که این سال ها شنیدنش به جای مروز خاطرات شیرین، ترس، دلهره و اضطراب را مهمان چهره ها می کند. این روزها کمتر کسی است که از وقایع و اتفاقات ناگواری که در آستانه روزهای پایانی سال رخ می دهد خبری نشنیده باشد.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، چهارشنبه سوری نام جشن باستانی ایرانیان است که از آداب و رسوم تاریخی این مرز و بوم سرچشمه می گیرد. ایرانیان باستان آخرین روزهای سال را که به عید نوروز منتهی می‌شد به بهانه‌های مختلفی نظیر شانس، احترام به اموات، دور کردن ارواح خبیثه و اتفاقات بد، جشن می‌گرفتند.

مراسم چهارشنبه سوری در غروب آخرین سه‌شنبه‌ پیش از نوروز آغاز می شود و تا آخرین ساعات چهارشنبه ادامه دارد. جشنی که روزگاری یکی از محبوب ترین مراسم ایرانیان بوده این سال ها با رفتارهای پرخطر جوانان و نوجوانان به دورهمی های خطرناکی تبدیل شده که سنت های قدیمی را به دست فراموشی می سپارد.

مسلم است قصد پیشینیان ما از حفظ سنت های قدیمی، بهانه ای برای شاد زیستن و دورهمی های خانوادگی و فامیلی برای استقبال از سال نو بوده است؛ چیزی که در این سال ها در چنین شب هایی کمتر به آن توجه می شود و حتی از ترس خطرات احتمالی برخی خود را در رخنه ها حبس می کنند تا در دل خطر گرفتار نشوند.

این روزها دیگر کمتر زمزمه نوای شیرین و پرهیاهوی زردی من از تو، سرخی تو از من، به گوش می رسد و این الفاظ معنادار جای خود را به شیون و ناله خانواده های گرفتار در بیمارستان ها داده که به صورت عمدی یا غیرعمدی در آتش برپا شده این شب سوخته اند و شاید حاضر نباشند نامی از این شب به زبان بیاورند.

به قصد تهیه مصاحبه از مردم در این روزهای کرونایی و چهارشنبه آخر سالی که با تمام این سال های اخیر فرق دارد در شهر قدم می زنیم تا حال و هوای این روزهای مردم را از نزدیک ببینیم. خیابان ها شلوغ است و پر رفت و آمد. بوی عید می آید، سبزه، سمنو و ماهی های قرمز کنار پیاده روها و جلوی مغازه ها رنگ خیابان را عوض کرده اند.

زندگی جریان دارد، جوانی همزمان که کنار خیابان ماهی ها و تخم مرغ های رنگی را می چیند، وسایلی می فروشد که از آن به عنوان «شادی چهارشنبه سوری» یاد می کند و کودکانی که دست پدر و مادر را می کشند تا از بساط او دیدن و خرید کنند و مقاومت والدین برای انصراف فرزندان از خرید این مواد محترقه نظر ما را به خود جلب می کند. جوان فروشنده تمایلی به مصاحبه با ما ندارد.

مادری که از گریه فرزندش خسته می شود اما تن به خرید مواد محترقه نمی دهد می گوید: شاید این فشفشه ها و … خطر زیادی نداشته باشد اما همین که وجود داشته باشد پسرم دلش می خواهد به کوچه برود و با دوستانش شادی کند که هم در شرایط کرونایی خطرناک است و هم وقتی عادت کند دیگر نمی توانم جلوی او را بگیرم.

وی ادامه می دهد: آن ها نمی دانند چه خطراتی در انتظارشان است. نمی دانند چه آشوبی در دل ما می اندازند. آن ها شادی لحظه ای برایشان مهم است و نمی توانند عاقبت این لحظات را پیش بینی کنند. اگر او امروز گریه کند بهتر از این است که من عمری گریان باشم.

به میان جمعیت می رویم و با برخی از همشهریان حرف می زنیم. به گفته عام مردم، در نسل های گذشته برگزاری جشن چهارشنبه سوری به معنای دورهمی های خانوادگی و برپایی جشنی کوچک بوده اما امروزه، استفاده از مواد محترقه و آتش زا و انفجار آن ها، علاوه بر ترس و استرس، باعث آسیب ها و خساراتی جبران ناپذیر شده است.

به گفته برخی مادران، دیگر از شور و اشتیاق وصف ناشدنی این جشن کاسته شده است. آن ها معتقدند با گذشت زمان و تغییر نسل، آداب و رسوم اصلی و سنت دیرینه چهارشنبه سوری از یاد رفته و برگزاری رسوم مدرن و خطرناک، جای صمیمت ها و دور هم بودن ها را گرفته است.

جوان ۱۸ ساله ای در گفت و گو با خبرنگار ما می گوید: تا سن ۱۰ سالگی از ترقه و مواد خطرزا استفاده می کردم اما در سال های اخیر به قدری اخبار ناگوار از این شب و آتش سوزی ها و سوختگی هایش شنیدم که دیگر این جشن برایم معنایی ندارد. دلم می خواهد رسوم قدیمی که از زبان پدربزرگم شنیده ام بازگردد.

پیرمردی خندان با عصایی که در دست دارد آرام آرام به ما نزدیک می شود و لبخند می زند. موضوع گزارش را جویا می شود و در جواب ما می گوید: هر سال نزدیک چهارشنبه سوری نگرانی من هم در مورد فرزند و نوه هایم بیشتر می شود. تا این شب به پایان برسد دلهره و اضظراب رهایم نمی کند.

این پدربزرگ مهربان به هدایایی که در دست دارد اشاره می کند و می گوید: امسال که کرونا سایه اش را روی سر مردم انداخته و کسی به مهمانی نمی رود زودتر به بازار آمده ام تا برای نوه هایم هدایایی بخرم و به دیدارشان بروم؛ شاید از ذوق این اسباب بازی ها بی خیال ترقه بازی شوند و این روزهای تلخ کرونایی را تلخ تر نکنند.

پیرمرد آهی می کشد و با بغض ادامه می دهد: روزهای سختی است؛ می ترسم آرزوی حضور مجدد در جمع گرم فامیل بر دلم بماند. خیلی دلم می خواهد مثل گذشته همه دور هم جمع شویم اما کرونا آنقدر فاصله ها را زیاد کرده که امکان برپایی مهمانی ها و شادی های گذشته وجود ندارد. دلم به فرزند و نوه هایم خوش است اما نگرانم.

وی می افزاید: من گیلانی هستم، رسومات ما در چهارشنبه سوری روشن کردن آتش و جمع شدن دور آن بود و همگی با هم «سرخی تو از من، زردی من از تو» را می خواندیم و در هر شرایطی کنار هم ماندن و شادی را به هر اتفاق دیگری ترجیح می دادیم اما امروز … پیرمرد دستی تکان می دهد و از ما دور می شود.

دکتر مهرداد بابایی، رئیس مرکز اورژانس استان البرز در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز، از مصدومیت ۱۳ نفر با مواد محترقه در این استان تا به امروز خبر می دهد و می گوید: مصدومیت این افراد در حد سوختگی درجه یک و دو و بریدگی سطحی بوده که به صورت سرپایی درمان شده و هیچ مصدومی در بیمارستان بستری نشده است.

وی با بیان اینکه بیشتر مصدومین ۱۲ تا ۱۷ ساله بوده اند، می افزاید: در این میان کودکی سه ساله به دلیل استفاده از مواد محترقه دست ساز دچار جراحت شده و یک رهگذر ۴۸ ساله نیز به دلیل پرتاب نارنجک و پخش شدن محتویات آن در چشم وی مصدوم شده است.

به گفته رئیس مرکز اورژانس استان البرز، حوادث چهارشنبه سوری سال ۹۷، ۱۶۲ مصدوم بر جای گذاشته بود که این آمار در سال گذشته به ۶۰ نفر رسید که ۴۸ نفر آقا و ۱۲ نفر خانم بودند و نسبت به سال ۹۷ شاهد کاهش ۶۳ درصدی مصدومیت بودیم.

بابایی با اشاره به شرایط کرونایی کنونی بیان می کند: همشهریان مانند سال گذشته رعایت کنند و در این روز در خانه بمانند زیرا نه تنها شیوع کرونا نسبت به سال گذشته کاهش نیافته بلکه به دلیل جهش های متعدد خطرناک تر نیز شده است.

وی با بیان اینکه در چهارشنبه آخر سال بیشتر جوانان و نوجوانان از خانه خارج می شوند، اظهار می کند: این افراد از نظر شیوع کرونا نیز در معرض خطر بیشتری قرار دارند زیرا در نوع جهش یافته ویروس، واگیر در این سنین افزایش یافته و علائم شدیدتری در آنان ایجاد می شود.

رئیس مرکز اورژانس استان البرز در پایان سخنان خود متذکر می شود: ما بسیار نگران هستیم که مردم نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت نکنند و با خروج از منازل خود در این روز هم آمار مصدومیت و هم شیوع ویروس کرونا افزایش یابد و در ایام نوروز مجبور شویم در قرنطینه به سر ببریم.

البته ظاهرا هنوز خیلی از جوانان و نوجوانان نگرانی های خانواده ها و آمار و ارقام را جدی نمی گیرند و همچنان در تدارک برنامه های به ظاهر شاد اما خطرناک هستند اما بد نیست در این ساعات باقیمانده به بیمارستان ها و مراکز درمانی سری بزنند و از نزدیک دیدنی ها را ببینند.

با توجه به اینکه نیروهای امدادی تنها در صورت بروز حادثه می توانند در صحنه حضور داشته باشند، نیروی انتظامی استان البرز و مقامات قضایی به منظور کنترل اوضاع و پیشگیری از حوادث جبران ناپذیر، تمهیداتی را اندیشیده اند که لازم است کسانی که هنوز در تدارک برنامه های خطرآفرین هستند از آن مطلع شوند.

سردار عباسعلی محمدیان، فرمانده انتظامی استان البرز در خصوص اقدامات پلیس البرز در شب چهارشنبه آخر سال اظهار می کند: توافقاتی با دستگاه قضا صورت گرفته و مقرر شده افرادی که ایجاد مزاحمت یا اقدامی منتج به آتش سوزی و سلب آسایش مردم کنند، در صورت اثبات جرم، با دستور قضایی تا پایان تعطیلات نوروز در حبس به سر ببرند و در صورت استفاده از وسیله نقلیه در این زمینه، خودروی مورد نظر توقیف خواهد شد.

اکنون با توجه به گفته های مسئولین اورژانس و خط و نشان نیروی انتظامی برای خاطیان و تهدیدکنندگان امنیت و سلامت مردم، کمی تامل کنیم و بدانیم که هدف نهادها و سازمان هایی که سخت گیری می کنند، تامین امنیت و سلامت مردم است. پس بیایید سر به سر خطر نگذاریم؛ آتش بس …

————————————–

تهیه گزارش: یاسمن سباهی

————————————–

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=4276

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.