• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
3
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز تشریح کرد؛

اثرات مصرف سیگار در دوران بارداری بر جنین و نوزاد/ میزان سقط و حاملگی خارج رحمی افزایش می یابد

  • کد خبر : 17914
  • 06 خرداد 1402 - 13:12
اثرات مصرف سیگار در دوران بارداری بر جنین و نوزاد/ میزان سقط و حاملگی خارج رحمی افزایش می یابد
یک فلوشیپ طب مادر و جنین و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: مصرف سیگار و سایر محصولات نیکوتینی اثرات سوء مادری، جنینی و حتی نوزادی فراوانی دارد و موجب افزایش میزان سقط و حاملگی خارج رحمی می شود.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، دکتر مریم هاشم نژاد، فلوشیپ طب مادر و جنین و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز به مناسبت هفته ملی دخانیت، در رابطه با اثرات مصرف دخانیات بر سلامت باروری گفت: مصرف سیگار و سایر محصولات نیکوتینی مانند قلیان، پیپ، آدامس های نیکوتینی، برچسب های نیکوتینی و حتی سیگارهای الکترونیک اثرات سوء مادری، جنینی و حتی نوزادی فراوانی دارد.

وی افزود: یکی از وظایف متخصصین زنان، غربالگری مادران باردار و خانم هایی است که قصد بارداری دارند. در مشاوره های قبل از بارداری و اولین ویزیت باید اثرات استفاده از محصولات دخانیاتی برای خانم ها تشریح شود. سیگار به واسطه اثری که بر کاهش اکسیژن رسانی به جنین داشته و تولید بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ ماده سمی در آن، اثرات سوء بسیاری بر سلامت مادر، جنین و حتی نوزاد دارد.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز، تحقیقات نشان داده است در خانم هایی که سیگار مصرف می کنند، قدرت باروری کاهش می یابد. این بانوان ممکن است دچار فشار خون بالا و سرطان ریه و سایر اندام ها شوند. از اثرات مصرف سیگار در دوران بارداری می توان به افزایش میزان سقط و حاملگی خارج رحمی اشاره کرد. حتی در صورت بارداری دیده شده ۵۰ درصد خطر مرگ وجود دارد.

دکتر هاشم نژاد افزود: با مصرف سیگار دو تا پنج برابر افزایش خطر پارگی کیسه آب و۱٫۵  تا ۳٫۵ برابر خطر وزن کم (کمتر از ۲ کیلو و ۵۰۰ گرم که وزن استاندارد هنگام تولد نوزاد است) وجود دارد. زایمان زودتر از ۳۲ هفته و حتی ایجاد جفت سر راهی نیز بر اثر مصرف سیگار محتمل است.

وی عنوان کرد: سیگار به واسطه افزایش فعالیت سمپاتیکی که در بدن مادر و جنین ایجاد می کند می تواند موجب بروز عوارضی مانند افزایش تعداد ضربان قلب جنین و کاهش حرکات تنفسی او شود که این دو علامت می تواند بر سونوگرافی و تست های ارزیابی سلامت جنین تاثیر بگذارد و موجب نگرانی مادر و پزشک و گاهی نیز موجب زایمان های زودتر از موعد شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز بیان کرد: مطالعات نشان داده اند که حتی اگر مادر سیگار مصرف نکند و نزدیکان او سیگاری باشند، این مواجهه می تواند عوارضی مانند مرگ داخل رحمی و وزن کم هنگام تولد را برای جنین ایجاد کند. از دیگر اثرات مصرف سیگار می توان به افزایش میزان ناهنجاری های مادرزادی مثل شکاف کام، لب، گاستروشزی و آترزی مقعد اشاره کرد.

وی نقایص اندام ها مانند پلی داکتیلی، افزایش تعداد انگشتان، به هم چسبیدن یا فقدان آن ها و آسیب های قلبی و کلیوی را از دیگر اثرات مصرف سیگار دانست و گفت: بعضا مشاهده شده نوزادانی که از مادران سیگاری متولد می شوند، عوارضی از جمله بی قراری، افزایش فعالیت های بدن و حتی مرگ ناگهانی را طی سال اول تولد تجربه می کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز ادامه داد: در دوران شیردهی هم نوزاد از عوارض مصرف سیگار توسز مادر خلاصی ندارد و سیگار موجب کاهش حجم و غلظت شیر مادر می شود و به واسطه آن نوزاد وزن گیری مناسبی نخواهد داشت.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=17914

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.