• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

اجرای پویش کودکان سایبری/ هدف پلیس فتا فرهنگ سازی استفاده از فضای مجازی است

  • کد خبر : 7261
  • 26 دی 1400 - 13:17
اجرای پویش کودکان سایبری/ هدف پلیس فتا فرهنگ سازی استفاده از فضای مجازی است
رئیس پلیس فتای استان البرز از راه اندازی پویش کودکان سایبری از روز گذشته در البرز خبر داد و گفت: پلیس فتا به دنبال فرهنگ سازی و استفاده صحیح از فضای مجازی و سایبری از سنین کودکی است.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، سرهنگ رسول جلیلیان رئیس پلیس فتای استان البرز، در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز با موضوع «هفته پویش کودکان سایبری» در محل پلیس فتای البرز برگزار شد، ضمن عرض تسلیت وفات حضرت ام البنین (س) به اهمیت این پویش اشاره کرد و گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا، آموزش کودکان به سمت فضای مجازی و سایبری هدایت شد.

وی ادامه داد: پیشرفت علم و تکنولوژی به گونه ای است که همه جوامع به این سمت و سو می روند و ما نیز از این قائده مستثنی نیستیم اما در کنار تمام مزایای این فضا، نمی توان از کنار آسیب ها و تهدیدات آن نیز بی تفاوت گذشت؛ علی الخصوص در مورد کودکان که اغلب از آگاهی و سواد رسانه ای کافی در این زمینه برخوردار نیستند و ممکن است دچار مشکل شوند.

رئیس پلیس فتای استان البرز بیان کرد: پویش کودکان سایبری به منظور آگاهی اجتماعی در خصوص نحوه صحیح استفاده از فضای مجازی توسط پلیس فتای استان راه اندازی شده که پیشگیری از آسیب های کودکان و والدین و بهره صحیح از این فضا با کمک نهادهای همکاری کننده در زمینه آموزش و نشر محتواهایی با این موضوع، از اهداف این پویش است.

پیشرفت تکنولوژی و ایجاد شکاف دیجیتالی میان کودکان و والدین

سرهنگ جلیلیان با اشاره به ایجاد شکاف دیجیتالی میان کودکان و والدین در جامعه عنوان کرد: این روزها و با توجه به پیشرفت تکنولوژی، بعضا کودکان کم سن و سال به دلیل دسترسی به فضای مجازی اطلاعاتی از این فضا دارند که اغلب پدران و مادران در این حد آگاهی ندارند البته این موضوع کلی نیست اما نسبی است.

وی تاکید کرد: یکی از مهم ترین اهدافی که این پویش دنبال می کند، کاهش شکاف میان والدین و فرزندان با افزایش آموزش ها و تولید محتواهای مناسب در بستری است که نیروی انتظامی در اختیار دارد. افزایش حساسیت اجتماعی به موضوع حضور کودکان در این فضا نیز از دیگر اهداف این طرح است.
رئیس پلیس فتای استان البرز مطرح کرد: برخی از نهادهای فرهنگی مانند آموزش و پرورش، اداره کل ارشاد و … را باید نسبت به این موضوع و مخاطرات و آسیب هایی که کودکان را تهدید می کند حساس کنیم تا آن ها نیز پای کار بیایند و از ظرفیت های آنان استفاده شود تا میزان آسیب های مطرح شده کاهش یابد.

سرهنگ جلیلیان ادامه داد: با توجه به افزایش استفاده از تلفن های هوشمند در خانواده ها، فرزندان ما در هر رده سنی می توانند به این فضا دسترسی داشته باشند بنابراین باید آموزش ببینند که به هر سایتی سر نزنند و هر محتوایی را تماشا نکنند. پلیس فتا با راه اندازی این پویش، به دنبال فرهنگ سازی و استفاده صحیح از فضای مجازی و سایبری از سنین کودکی است.

لزوم توجه والدین به استفاده صحیح فرزندان از فضای مجازی 

رئیس پلیس فتای استان البرز با بیان اینکه پویش کودکان سایبری از روز گذشته به مدت هفت روز آغاز شده و محوریت روز اول آن «کودکان سایبری و والدگردی در فضای مجازی» بود لذا از والدین انتظار داریم ارتباطی دوستانه و صمیمی با فرزندان خود داشته باشند و آن ها را از فضای مجازی به فضای حقیقی دعوت کنند که این امر تاثیرات جسمی و فکری خوبی بر روحیه هر دو طرف دارد.

وی افزود: ما به دنبال نظارت مستقیم و حداکثری والدین بر عملکرد کودکان در فضای مجازی نیستیم زیرا امکان پذیر نیست اما انتظار می رود تا والدین آموزش های لازم در این زمینه را به فرزندان خود بدهند و از دور آن ها را کنترل کنند که برای رسیدن به این هدف باید ارتباط دوستانه و صمیمی بین آن ها باشد و حس اعتماد را ایجاد کنند تا در صورت بروز مشکل، بچه ها بتوانند به راحتی موضوع را با والدین در میان بگذارند.

سرهنگ جلیلیان اذعان کرد: کودکان سایبری و آموزش مجازی، محوریت روز دوم این هفته است که در همین راستا، به منظور استفاده خانواده ها، آموزش هایی در سایت پلیس فتا بارگذاری شده است. کودکان سابیری و مسئولیت اجتماعی، محوریت روز سوم و کودکان سایبری و تفحص در حریم خصوصی نیز محوریت روز چهارم این هفته هستند.

وی ادامه داد: ممکن است بعضی از کودکان از سر کنجکاوی و شیطنت های کودکانه به برخی سایت ها و پیج ها در فضای مجازی سر بزنند و ناخواسته مشکلاتی گریبانگیر آنان شود که در این راستا آموزش های لازم به کودکان داده می شود تا بدانند این فضا، خصوصی نیست و نباید هر محتوایی را در آن منتشر یا بارگذاری کنند.

رئیس پلیس فتای استان البرز با اشار به محوریت روز پنجم این هفته مبنی بر کودکان سایبری و اعتیاد اینترنتی، خاطرنشان کرد: این روزها خانواده ها به معضلی مبتلا هستند و تقریبا در همه محافل به جای استغاده از فضای صمیمی قدیمی و گفت و گوهای دوستانه، هر کس به سمت موبایل خود می رود و در فضای مجازی می چرخد که این به نوعی اعتیاد اینترنتی است که آسیب های روحی و جسمی سنگینی را در پی دارد.

پلیس فتا حامی کودکان سایبری

جلیلیان گفت: با توجه به چالش برانگیزی بازی های رایانه ای و اینکه هر کودکی از همان سنین پایین، گوشی یا تبلتی در دست دارد و با آن بازی می کند، روز ششم این پویش با محوریت کودکان سایبری، بازی های رایانه ای نامگذاری شده است. پلیس فتا حامی کودکان سایبری نیز محوریت روز هفتم این پویش است.

به گفته وی، پلیس فتا از سال گذشته که این پویش راه اندازی شده با همکاری آموزش و پرورش آموزش های لازم در این زمینه ارائه شد و بعد که آموزش دانش آموزان به سمت فضای مجازی رفت، در بستر سامانه شاد نیز اقدامات لازم در زمینه آموزش کودکان و نوجوانان در حال انجام است و در فضای مجازی کانالی نیز با این هدف راه اندازی شده است.

جلیلیان با اشاره به دستگیری مجرم سایبری که کودکان را طعمه خود قرار می داد و از انان اخاذی می کرد افزود: در چنین شرایطی می طلبد که والدین، رفاقت و اعتماد میان خود و فرزندان را افزایش دهند و آسیب های ناشی از این فضا را برای آن ها تشریح کنند زیرا کودکان اطلاعات کافی در این زمینه ندارند و ممکن است به هر کسی اعتماد کنند.

رئیس پلیس فتای استان البرز توصیه کرد: بهتر است والدین زمان مشخصی را برای استفاده فرزندان از فضای مجازی تعیین کنند و به آن ها آموزش دهند هر مطلبی را با هر عنوانی در این فضا دنبال نکنند اما مراقب باشند که به گونه ای رفتار نکنند که فرزندان آن ها به سمت استفاده مخفیانه بروند و از والدین فراری شوند.

وی به کسانی که به دنبال قانون شکنی و ایجاد ناامنی در جامعه هستند، هشدار داد: جرائم سایبری حد و مرز ندارد و مختص استان البرز نیست اما پلیس فتا ۲۴ ساعته این فضا را رصد می کند و هر اقدام مجرمانه ای که مشخص و احصا شود با همکاری و دستور مقام قضایی، با برهم زنندگان امنیت مردم برخورد قاطع صورت می گیرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=7261

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.