• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
5

ارکان بهره وری در کشور در بالاترین حد قرار دارند

  • کد خبر : 6752
  • 22 مهر 1400 - 11:20
ارکان بهره وری در کشور در بالاترین حد قرار دارند
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز با بیان اینکه ارکان بهره وری در کشور ما در بالاترین حد خود قرار دارند گفت: هر کدام از این ارکان وجود نداشته باشد، بهره وری نتیجه ای نخواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز حجت الاسلام و المسلمین علی دشتکی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز در نشست تخصصی نقش وقف در توسعه اقتصادی که با حضور نخبگان و کارآفرینان برتر استان البرز در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان برگزار شد، گفت: بر اساس موازین شرعی عین وقف تا ابد پایدار و ثابت خواهد ماند و بر اساس بهره وری در سرمایه ثابت موقوفه، تولید ثروت و درآمد در راستای اجرای نیات واقفان را خواهیم داشت.

وی ارکان بهره وری را سه مورد عنوان کرد و «منابع» را نخستین رکن بهره وری دانست و اضافه کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران منابع زیادی دارد که قابل دست اندازی همیشگی هستند و گاهی در داخل و گاهی از خارج کشور، به این منابع عمومی دست اندازی می شود.

دشتکی «سرمایه» را دومین رکن بهره وری عنوان و بیان کرد: سومین رکن نیز «نیروی انسانی» است که اگر هرکدام از این ارکان وجود نداشته نباشند بهره وری نتیجه ای ندارد و این در حالی است که در کشور ما هر سه رکن در بالاترین حد خود قرار دارد اما برای بهره وری و برنامه ریزی مناسب جهت استفاده از آن ها وجود ندارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز مهم ترین منبع وقف را موقوفات دانست و اظهار کرد: بر اساس قوانین شرعی و عرفی هر چیزی که وقف شود کسی اجازه تصرف در آن را ندارد. گاهی این دست اندازی ها به صورت سهوی و گاه عمدی صورت می گیرد که بایستی به حالت وقف بازگردد.

دشتکی خروجی بهره وری کردن موقوفات را سرمایه عنوان کرد و یادآور شد: در موضوع وقف حساب و کتاب قانونی و شرعی وجود دارد که باعث حساس شدن این بخش و بالاتر رفتن بهره وری موقوفات می شود.

وی اقتصاد مقاومتی را نیز بهره وری دانست که در سال های اخیر قدم های خوبی در این راستا برداشته شده و اذعان کرد: در برنامه پنجم توسعه بر اساس هدف گذاری باید سالانه هشت درصد رشد توسعه اقتصادی داشته باشیم اما به دلیل عدم پرداختن به موضوع بهره وری، با رشد منفی توسعه اقتصادی در جامعه مواجه هستیم که نخبگان می توانند این عقب افتادگی در اقتصاد وقف را جبران کنند.

تاکید بر اهمیت حمایت از تولید اقتصاد دانش بنیان 

بهروز عاشری، معاون بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه اداره کل اوقاف وامور خیریه استان البرز در ادامه این نشست گفت: امروزه در چهارچوب نظام اقتصاد نوین حاکم بر فضای ملی و بین المللی افزایش موقوفات و تقویت سهم آن در توسعه اقتصادی و تولید ملی زمینه ساز سرمایه گذاری های مولد در بخش های مختلف تولیدی و اقتصادی است.

وی اضافه کرد: بدیهی است ظرفیت رونق اقتصادی موقوفات و افزایش بهره وری در آن ها می تواند توزیع عادلانه ثروت، فقرزدایی، ایجاد اشتغال، کاهش تصدی دولت و افزایش رفاه عمومی و تامین اجتماعی را در پی داشته باشد.

معاون بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه اداره کل اوقاف وامور خیریه استان البرز گفت: با توجه به پیشرفت سریع دنیای امروز، حمایت از تولید اقتصاد دانش بنیان یکی از موضوعات بسیار مهم است که در تمام ابعاد زندگی انسان ها مشاهده می شود.

عاشری تصریح کرد: اوقاف با مشارکت موسسات علمی و پژوهشی و حمایت از نخبگان و تولیدات دانش بنیان که به مرحله تجاری سازی رسیده گام های موثری در رفع مخاطرات و بحران های اقتصادی برداشته و زمینه ساز توسعه اجرای وقف و اجرای امینانه نیات واقفین خیراندیش شده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=6752

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.