• امروز : چهارشنبه - ۲ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 22 May - 2024
1
مدیرکل آموزش و پرورش البرز:

البرز از نظر فضای اردوگاهی فقیر بوده و هست

  • کد خبر : 27782
  • 11 اردیبهشت 1403 - 20:16
البرز از نظر فضای اردوگاهی فقیر بوده و هست
مدیرکل آموزش و پرورش البرز با بیان اینکه این استان از نظر فضای اردوگاهی برای اردوهای دانش آموزی فقیر بوده و هست گفت: قبل از دولت سیزدهم شاید کمتر از پنج زمین چمن ورزشی در مدارس استان وجود داشت اما اکنون تقریباً ۵۰ زمین چمن ورزشی در استان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز، علی حجرگشت مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، گفت: یکی از مشکلات ما در حوزه ساخت مدرسه، نداشتن زمین است لذا از دستگاه های ملی و استانی که زمین مناسب در اختیار دارند، می خواهیم که در این زمینه یاریگر ما باشند.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به حد نرمال و استاندارد تراکم کلاس های درس در استان به بیش از ۱۰ هزار کلاس نیاز داریم افزود: این امار برای احداث کلاس هایی با ظرفیت ۲۵ تا ۳۰ نفر است. اگر بخواهیم با مدارس دو نوبته و تراکم دانش آموزی ۳۰ تا ۳۵ نفر کلاس ها را اداره کنیم، حداقل به ۳۰۰ مدرسه هدفگذاری شده نیاز داریم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز تراکم دانش آموزی، مهاجرت و افزایش سالانه حدود هشت هزار دانش آموز به جمعیت دانش آموزان استان را بیشترین مشکل این مجموعه دانست و بیان کرد: به دلیل همین مهاجرت ها، علاوه بر مشکل تاریخی و کمبود در این زمینه، به حدود ۳۰ تا ۴۰ مدرسه ۱۲ کلاسه نیاز داریم.

احیای اردوگاه شهید بهشتی کردان طی دو سال اخیر

حجرگشت عنوان کرد: قبل از دولت سیزدهم شاید کمتر از پنج زمین چمن ورزشی در مدارس استان وجود داشت اما اکنون تقریباً ۵۰ زمین چمن ورزشی در استان وجود دارد و تا پایان سال جاری ۲۰ زمین دیگر نیز آماده می شود. این استان از نظر فضای اردوگاهی برای اردوهای دانش آموزی فقیر بوده و هست.

وی از احیای اردوگاه شهید بهشتی کردان طی دو سال اخیر خبر داد و مطرح کرد: اردوگاه حضرت فاطمه الزهرا (س) ماهدشت نیز متعلق به آموزش و پرورش تهران بود اما به دستور وزیر و با پیگیری مسئولان، ابتدای امسال به البرز واگذار شد. توزیع شیر میان ۲۴۰ هزار نفر از دانش آموزان مقطع ابتدایی نیز به میزان دو بار در هفته انجام می شود. دانش آموزانی هم که قصد ورود به پایه اول ابتدایی را دارند، باید پیش از آغاز سال تحصیلی مورد سنجش و غربالگری کامل در حوزه های مختلف بینایی، شنوایی، اختلالات یادگیری و … قرار گیرند.

حجرگشت با اشاره به اینکه اگر دانش آموزی شرایط لازم برای ورود به مدارس عادی را نداشته باشد، در مدارس استثنایی استان پذیرش می شود، اظهار کرد: هر ساله سنجش نوآموزان در فصل تابستان انجام می شد اما به دلیل مشکلاتی که وجود داشت، بنا شد امسال تا پایان اردیبهشت ماه این امر که از دی ماه ۱۴۰۲ آغاز شده است، به پایان برسد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز با بیان اینکه تاکنون سنجش نوآموزان به میزان ۸۲ درصد انجام شده است، مطرح کرد: در سال تحصیلی گذشته دانش آموز البرزی رتبه سوم رشته ریاضی را در کنکور سراسری به دست آورد، دانش آموزان این استان ۳۵ مدال در مراحل مقدماتی المپیادهای کشوری کسب کردند و ۱۲ دانش آموز به جشنواره خوارزمی راه یافتند.

وی کسب رتبه اول کشور در زمینه تئاتر درسی و نیز تعداد شرکت کنندگان در پرسش مهر ریاست جمهوری را از دیگر افتخارات این اداره کل برشمرد و بیان کرد: طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی، پذیرش دانش آموزان در دانشگاه از کنکور به دبیرستان در حال انتقال است، یعنی مدل دانش آموزان در پذیرش در کنکور تاثیرگذار است.

امسال امتحانات پایه های دهم و یازدهم نیز نهایی است

حجرگشت توضیح داد: سال گذشته ضریب تاثیر معدل دیپلم در پذیرش دانشگاه های سراسری، ۴۰ درصد و کنکور ۶۰ درصد بود که امسال ضریب تاثیرگذاری معدل به ۵۰ درصد رسیده است. سال آینده نیز ۶۰ درصد معدل دیپلم و ۴۰ درصد کنکور در پذیرش دانشگاه تاثیر خواهد داشت و سالانه این درصد افزایش می یابد تا به ۳۰ درصد کنکور و ۷۰ درصد معدل برسد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز با اشاره به برگزاری امتحانات نهایی پایه دوازدهم و تصحیح و اعلام نتایج آنها در کشور به شیوه جدید و به صورت عادلانه و برابر در سال گذشته بیان کرد: امسال امتحانات دانش آموزان پایه های دهم و یازدهم نیز نهایی است و معدل سه سال آخر آنها در پذیرش دانشگاه لحاظ می شود، بنابراین دانش آموزان و اولیای آنها توجه ویژه ای در این زمینه داشته باشند.

وی البرز را جزو استان های رده بالای کشور از نظر پوشش تحصیلی دانست و با بیان اینکه شاید البرز از لحاظ پایین بودن تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل جزو رتبه های اول تا سوم کشور باشد، افزود: به ویژه در پایه هایی مانند اول ابتدایی با مشکلی مواجه هستیم که به دلیل مهاجرت به این استان یا برعکس، آمار دریافتی از ثبت احوال با آمار موجود در جامعه مطابقت ندارد.

مدارس دولتی عادی حق دریافت مبلغی هنگام ثبت نام ندارند

حجرگشت با بیان اینکه اکنون حدود ۲۳ هزار دانش آموز اتباع در مدارس البرز مشغول تحصیل هستند که بیشترین فراوانی در شهرستان های ساوجبلاغ و چهارباغ است، اظهار کرد: حدود ۲۵ هزار نفر از معلمان مشمول قانون رتبه بندی شدند که ۱۵ هزار نفر از آنها در مرحله اول اعتراض داشتند و از این تعداد اعتراض حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر وارد بود و رتبه آنها ارتقا یافت.

مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز از افزایش حدود ۲۶ تا ۲۷ درصدی میانگین حقوق معلمان از طریق رتبه بندی خبر داد و مطرح کرد: اختصاص سهمیه کتاب های درسی به آموزش و پرورش استان ها بر اساس آمار ثبت نام در سامانه انجام و به همان تعداد کتاب توزیع می شود. ثبت نام از اوایل اردیبهشت آغاز شده و دانش آموزان می توانند نسبت به این امر اقدام کنند.

وی تاکید کرد: مدارس دولتی عادی از نظر قانونی حق دریافت مبالغی تحت عنوان ثبت نام، شهریه و … را ندارند اما مدارس خاصی مانند سمپاد، نمونه دولتی و… قوانین خاص خود را دارند و می توانند شهریه دریافت کنند. با توجه به اینکه آموزش و پرورش نمی تواند همه نیازهای مدارس دولتی را تامین کند، اولیا در صورت تمایل می توانند مبالغی را به عنوان کمک به مدارس پرداخت کنند.

خبرنگار: فریبا مرادی

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=27782

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.