• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
4

المان قهرمانان بی ادعا در کرج ماندگار شد

  • کد خبر : 4122
  • 20 اسفند 1399 - 17:28
المان قهرمانان بی ادعا در کرج ماندگار شد
امروز خیابان شهید بهشتی کرج میزبان میهمانانی بود که چشم به پارچه های سرخی دوخته بودند که قرار بود از چهره مجسمه آتش نشانان فداکار رونمایی کند.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، امروز بار دیگر خاطره تلاش های قهرمانان بی ادعایی مرور شد که جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند تا به زندگی خلق خدا جانی دوباره بخشند و خیابان شهید بهشتی کرج میزبان میهمانانی بود که چشم به پارچه های سرخی دوخته بودند که قرار بود از چهره مجسمه آتش نشانان فداکار رونمایی کند. همان هایی که آتش عشق خدمت به خلق در وجودشان زبانه کشید تا آتش سوزان و سوزنده حوادث را در زندگی دیگران خاموش کنند.

در وصف از جان گذشتگی و فداکاری این جان برکفان هر چه بگوییم کم است. به راستی نبرد با شعله‌های آتش، دلی دریایی می‌خواهد. با نزدیک شدن به محل رونمایی، موزیک رزم نوازان سپاه استان البرز گوش ها را نوازش می کرد؛ نزدیک تر که شدیم کودکان، زنان و مردانی در محل رونمایی حضور داشتند که با اشتیاق برای مشاهده مجسمه های پنهان شده در زیر پارچه سرخ رنگ لحظه شماری می کردند.

روبان دور پارچه بریده شد و هنر دستان مجسمه ساز مشهور کشور، استاد غلامحسین سهرابی، چشم نوازی می کرد. در نگاه اول، نمادی از عشق و حسرت، مرگ و زندگی به چشم می خورد اما با نگاه عمیق تر آنچه صحنه را زیباتر می کند نشانه های فداکاری است.

پیمان بضاعتی پور، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز می گوید: رویکرد این سازمان، ساخت المان های حجمی با رویکرد فرهنگی و نوستالژیک بوده است به همین دلیل به پاس قدردانی از زحمات آتش نشانان فداکار، المان آتش نشان، در این تقاطع پر رفت و آمد نصب شده است.

وی با اشاره به اینکه این سازه، ششمین المانی است که از ابتدای سال جاری تاکنون در کرج ساخته و نصب شده است توضیح می دهد: هنرمندی دستان پرتوان استاد سهرابی، مجسمه ساز برجسته کشور با جنسی از بتن گلاسه در این المان خودنمایی می کند. این سازه حجیم، با اعتبار ۶۰۰ میلیون تومان و در مدت زمان ۶ ماه ساخته شده است و تا پایان فروردین ۱۴۰۰ چهار المان دیگر با نام های کاروان، پرستار، پهلوان و دهقان فداکار نیز در کرج ساخته و نصب می شود.

رحیم خستو، رئیس کمیسیون هنر و ارتباطات شورای اسلامی شهر کرج در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به فقدان المان های شهری به ویژه در ساحت هنر، می گوید: پس از تشکیل کمیسیون هنر در شورای اسلامی شهر کرج برای رفع این خلأ، کمیته ای از هنرمندان برجسته در سازمان سیما و منظر تشکیل شد و بررسی مراحل ساخت المان آتش نشان در دستور کار قرار گرفت.

وی اذعان می کند: آتش نشانان سربازان گمنامی هستند که هیچ گاه رنج آن ها مشاهده نمی شود. شاید ساختمان آلومینیوم تا حدودی درد و رنج این جان برکفان را به مردم نشان داد و ما نیز به احترام آن ها تصمیم به طراحی و ساخت این المان گرفتیم. هویت یک شهر در گرو المان هایی است که دلبستگی مردم را به آن شهر بیشتر می کند.

خستو می افزاید: بر اساس تجربه هایی که طی یکی دو سال اخیر به وجود آمد، تندیس هایی مانند مادر، پدر، دهقان فداکار و بخشی از سردیس مشاهیر ادبی ایران در کرج ساخته شد. در حوزه فرهنگ و ایثار نیز تصمیم گرفته شده پروژه و سمپوزیوم مفهوم ایثار با سردیسی از فرماندهان برجسته لشگر ۱۰ حضرت سید الشهدا (ع) در کرج انجام شود و مسیر اجرایی شدن آن پیش برود؛ تلاش می کنیم تا پایان عمر شورای پنجم شاهد رونمایی از آن ها نیز باشیم.

عباس وحیدی، رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج نیز در گفت و گو با خبرنگار ما می گوید: با توجه به اینکه رویکرد شورای اسلامی شهر و شهرداری کرج انجام اقدامات فرهنگی بوده است، نصب این المان در دستور کار قرار گرفت و امروز در آستانه عید مبعث شاهد رونمایی از آن هستیم.

وی آتش نشانی را یکی از مشاغل قابل احترام در تمام دنیا می داند و بیان می کند: با توجه به اینکه تمام شهروندان نگاهی خاص و ویژه به این حرفه دارند، شاید این المان بتواند گوشه ای از زحمات آتش نشانان جان برکف را در سطح شهر به تصویر بکشد تا خدمات و فداکاری های آن ها هیچ گاه از یادها نرود.

———————————

تهیه گزارش: صدیقه صباغیان

———————————

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=4122

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.