• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4
نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس:

برخی بانک ها موانع تولید هستند/ ترک فعل های دولت گذشته، دلیل مشکلات حوزه صنعت

  • کد خبر : 16318
  • 02 اردیبهشت 1402 - 8:30
برخی بانک ها موانع تولید هستند/ ترک فعل های دولت گذشته، دلیل مشکلات حوزه صنعت
نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اکنون برخی بانک ها مانعی برای تولید هستند، گفت: مشکلات ایجاد شده در تامین برق و گاز شرکت ها که گریبان گیر صنعت است، به دلیل ترک فعل های دولت گذشته است که باید در این زمینه پاسخگو باشد.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، علیرضا عباسی، نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی در نشست با تولیدکنندگان شهرک صنعتی اشتهارد با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام «مهار تورم، رشد تولید» گفت: طی سه سال گذشته جلسات متعددی در اشتهارد و شهرک صنعتی برگزار شده و یکی از موضوعات مطرح و پیگیری شده این بود که هنگام بارندگی شدید در این شهرستان، سیل مجموعه شهرک صنعتی اشتهارد را تهدید می کند.

وی افزود: طی هماهنگی با اداره کل منابع طبیعی استان البرز، مکان‌هایی در شهرستان اشتهارد که امکان جانمایی سازه آبخیزداری داشتند، به منظور جلوگیری از خسارت سیل مشخص و اقدامات لازم انجام شد و پیگیری برای تکمیل برخی سازه های دیگر نیز در حال انجام است. سازه های آبخیزداری علاوه بر جلوگیری از جاری شدن سیل، سفره های آب زیر زمینی و چاه های شهرک را نیز تقویت می کنند.

نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حدود ۱۳ درصد صنعت کشور در استان البرز وجود دارد، عنوان کرد: بر این اساس، البرز یکی از قطب های صنعتی کشور محسوب می شود و شهرک صنعتی اشتهارد به عنوان قطب صنعتی البرز دارای نقاط قوتی است که باید روی آن ها سرمایه گذاری صورت گیرد.

عباسی مطرح کرد: برای توسعه شهرک های صنعتی در کشور و استان، باید تمام مولفه ها از جمله پیوست های زیست محیطی، فرهنگی و اجتماعی مورد توجه قرار گیرند. اکنون ساکنان اشتهارد، از تبعات و پیامدهای شرکت‌های مستقر در شهرک صنعتی این شهرستان گلایه مند هستند، هر چند خدمات خوبی مانند درآمد و اشتغال برای آن ها ایجاد شده است، اما دغدغه محیط زیست سالم و مسائل فرهنگی و اجتماعی ساکنان باید برطرف شود.

وی با تاکید بر اینکه تصفیه خانه هایی که ایجاد می شوند باید استانداردهای لازم را داشته باشند و سلامت مردم نیز در این زمینه در نظر گرفته شود، بیان کرد: این امر وظیفه مجموعه شرکت شهرک های صنعتی است و از جمله زیرساخت هایی است که تعهد این مجموعه محسوب می شود. برای جبران کمبود آب علاوه بر تقویت سفره های آب زیرزمینی، باید بازچرخانی آب را به سطح ۸۰ تا ۹۰ درصد برسانیم چراکه در جهت توسعه شهرک های صنعتی یکی از محدودیت های ما موضوع آب است.

نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: در آینده ای نه چندان دور با مشکل کمبود آب مواجه می شویم، بر این اساس باید برای تامین آب و تولید پایدار از روش های یاد شده و آب‌های نامتعارف و پساب استفاده شود. مشکلات ایجاد شده در تامین برق و گاز شرکت ها که گریبان گیر صنعت است، به دلیل ترک فعل های دولت گذشته است که باید در این زمینه پاسخگو باشد.

به گفته عباسی، در برنامه ششم توسعه، دولت باید سالانه برای افزایش ظرفیت برق کشور برنامه داشته باشد و ظرف مدت پنج سال، هر سال پنج هزار مگاوات برق تولید کند اما دولتی که طی برنامه ششم سرکار بوده در این بخش گامی برنداشته است. با توجه به توسعه شرکت ها، افزایش جمعیت، تغییر اقلیم و افزایش مصرف برق و نیاز خانگی هیچ اقدامی برای توسعه صنعت برق در دولت گذشته انجام نشده است و قطعاً در این زمینه با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه باید در برنامه بلندمدت و کوتاه مدت برای توسعه صنعت برق گام برداریم، تصریح کرد: اگر برق شرکتی قطع شود، تبعات آن را در کف خیابان باید ببینیم زیرا بیکاری در شهر پدیدار می شود. استان البرز قطب صنایع غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی کشور محسوب می شود که در این راستا نباید بر سر راه تولید کنندگان در حوزه های گاز و برق مشکل ایجاد و رشد تولید با مشکل مواجه شود.

نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی در خصوص پست های برق و تعهدی که برق منطقه ای در این شهرک دارد، گفت: دو مجموعه طی تفاهمی باید برای رفع مشکل شهرک گام بردارند؛ این زیبنده نیست که بزرگ ترین شهرک صنعتی کشور را داشته باشیم و در نیازهای اولیه آن درجا بزنیم. دولت قول داده برنامه هفتم را در اردیبهشت ماه تحویل مجلس دهد؛ مشکلات صنعت و شهرک های صنعتی و راه حل های آن ها نیز باید در برنامه لحاظ شود.

عباسی با اشاره به اینکه مسکن کارگری را باید با پیوست فرهنگی در شهرک صنعتی اشتهارد دنبال کنیم، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما در شهرک های صنعتی مسکن کارگری بوده که ایجاد آن برای پایداری تامین نیروی انسانی، امرار معاش کارگران و کاهش هزینه های کارگران موثر است. وقتی جانمایی و مسیرهای دسترسی ما مطلوب نباشد، هر چند در سال های اول ممکن است مشکلی نداشته باشیم اما در ادامه توسعه با مشکل مواجه می شویم.

وی با بیان اینکه درصد بیکاری در استان البرز جزو استان های بالا محسوب می شود، اظهار کرد: در حوزه اشتهارد درصد بیکاری منفی است زیرا زمینه کار فراهم است اما نیروی انسانی کافی وجود ندارد. با توجه به اینکه سیل عظیمی از جمعیت کرج و فردیس برای کار به تهران مراجعه می کنند، باید زیرساخت ها برای معکوس شدن این امر در شهرک صنعتی فراهم شود

نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: توسعه خط ریلی به بویین زهرا  و توسعه خطوط مترو می تواند کمبود نیروی انسانی اشتهارد را در برنامه بلند مدت رفع کند و در کوتاه مدت هم حمل و نقل جاده ای مناسب باید تدارک دیده شود. نقاط حادثه خیز مسیر اشتهارد تا حدودی اصلاح شده و بحث سیستم حمل و نقل جاده ای باید با هم افزایی شهرداری و استانداری به نتیجه مطلوب برسد تا از این طریق، مسیر تردد نیروی انسانی شهرک ها تسهیل شود و به تامین نیروی انسانی شرکت‌ها کمک کند.

عباسی در خصوص مشکل سرمایه در گردش و نقدینگی شرکت ها و مجموعه های اقتصادی البرز گفت: بانک هایی در استان سپرده های مردم را می گیرند و در استان های دیگر در حوزه خرید مسکن و ویلا و حوزه های سوداگرانه ای غیر از تولید استفاده می شود که جلوگیری از این امر ضروری است. اگر در برخی شرکت ها مشکل نقدینگی وجود دارد، یکی از دلایل آن بانک هایی هستند که به یک آسیب تبدیل شده اند؛ اکنون برخی بانک ها مانعی برای تولید هستند. تعطیلی شرکت ها زیبنده استان نیست و باید مشکلات بر سر راه تولیدکنندگان رفع شود که ما پیگیر این موضوع هستیم.

وی اظهار کرد: نیروی متخصص در بیمارستان اشتهارد وجود ندارد که وزارت بهداشت قول داده در فراخوان جدید نیروی متخصص چهار حوزه تخصصی در بیمارستان جذب و مشغول کار شوند، ضمن اینکه لازم است شهرک صنعتی نیز حداقل های درمانی را داشته و مجهز به یک دستگاه آمبولانس باشد. واگذاری اراضی به افراد و مجموعه ها در شهرک های صنعتی باید شفاف سازی شود و قیمت گذاری‌ها هم کاملا شفاف باشد. اگر اراضی سه برابر قیمت فروخته می شود نیز باید اصلاح شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=16318

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.