• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
3
دیده بان پلاس/

تبخال چیست و چگونه درمان می شود؟

  • کد خبر : 22544
  • 05 مهر 1402 - 12:49
تبخال چیست و چگونه درمان می شود؟
متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت گفت: تبخال یکی از شایع ترین بیماری‌های ویروسی دهان است. زمانی که فردی به تبخال مبتلا می‌شود تا آخر عمر خود ناقل این ویروس به دیگران خواهد بود.

به گزارش دیده بان البرز، دکتر عذرا محیطی، متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت گفت: تبخال یکی از شایع ترین بیماری‌های ویروسی دهان است که در صورت تکرر و طولانی شدن دوره‌های آن یا گسترش ضایعات آن به قسمت‌های دیگر دهان و بینی یا مخاط‌های پوستی دیگر، نیاز به درمان با داروهای ضد ویروسی دارد. زمانی که فردی به تبخال مبتلا می‌شود تا آخر عمر خود ناقل این ویروس به دیگران خواهد بود.

وی افزود: این ویروس با سرایت از فرد دیگر وارد مخاط دهان یا پوست اطراف آن می شود و به صورت نهفته در بدن باقی می‌ماند و زمانی که فرد در معرض یک عامل محرک محیطی مانند تابش نور آفتاب، تروما، استرس و … قرار می‌گیرد، از حالت نهفتگی خارج و فعال می‌شود. پس از ابتلا به تبخال، زمانی که ضایعه تاولی شکل می‌گیرد، عفونی محسوب می شود و هرگونه تماس فیزیکی با ناحیه پوستی، احتمال انتقال آن را به دیگران افزایش می‌دهد.

این متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت مطرح کرد: از این رو مادری که مبتلا به ویروس تبخال می‌شود، در صورت بوسیدن نوزادش، این ویروس را به او منتقل خواهد کرد. زمانی که دوره تاولی تبخال تمام شود و به مرحله دلمه بستن و زخم برسد، قدرت عفونت زایی ضایعه و انتقال ویروسی آن کمتر می‌شود. طول دوره تبخال معمولا بین هفت تا ۱۴ روز است.

محیطی بیان کرد: معمولا سن ابتلا به ویروس تبخال زیر پنج سالگی بوده و ممکن است به صورت تبخال نباشدد و به شکل ضایعات داخل دهانی بروز کند. از این رو بیشتر افراد اولین دوره ابتلا را به یاد نمی‌آورند اما هر فرد بزرگسالی که تبخال می‌زند، قطعا در گذشته به این ویروس مبتلا شده است. در دوره ابتلا نباید به دندانپزشکی مراجعه کرد و باید از بوسیدن و استفاده اشتراکی از لوازم شخصی که با دهان سر و کار دارد خودداری شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تبخال یک ضایعه ویروسی و عفونی است، استفاده از این وسایل موجب انتقال ویروس به فرد دیگر خواهد شد، به ویژه در مورد نوزادان که ایمنی ضعیف‌تری دارند، توجه به این موضوع و نداشتن تماس پوستی فرد یا مادر مبتلا با او ضرورت بیشتری دارد. تبخال ویروسی، عفونی و قابل انتقال به فرد دیگر، قرمز رنگ و به صورت برجسته بوده و گستردگی بیشتری دارد.

این متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت مطرح کرد: عامل آفت دهان ویروسی نیست و به دلیل اختلال در سیستم ایمنی و ضعیف شدن مخاط دهانی ایجاد می‌شود. آفت معمولا در داخل دهان و به صورت زخم‌های التهابی، مدور و سفیدرنگ و سطح آن صاف است. آفت دهان به صورت منفرد و با فاصله در دهان ایجاد می‌شود و دردناک است.

محیطی افزود: معمولا بین ۱۰ تا ۲۰ سالگی فرد اولین شروع ابتلا به آفت دهان را تجربه و در موارد خفیف بعد از دو هفته بهبود پیدا می کند اما اگر آفت دهان در فردی بیش از ۶ بار در سال تکرار شود و گسترش و عمق ضایعات مخاطی آن زیاد و فرد دچار درد زیادی باشد که حتی تکلم و بلع او را دچار مشکل کند، نیاز به مراجعه به پزشک و استفاده از درمان‌های استروییدی موضعی مثل پماد یا تزریق داخل ضایعه خواهد بود تا التهاب و طول دوره ضایعه کاهش یابد.

به گفته وی، بر خلاف باور عامه استفاده از روش‌های رایج خانگی در درمان آفت دهان موثر نیست و موجب آسیب بیشتر به بافت مخاطی دهان می‌شود. به عنوان مثال استفاده از رب انار تاثیری بر روی ضایعه ندارد و چون ترش است موجب تحریک بیشتر می شود و سلول‌های ناحیه آفت را از بین می‌برد؛ لذا اگرچه فرد با این اتفاق احساس تسکین درد می‌کند، اما در کاهش طول دوره تاثیری ندارد و در دوره بعدی همین آفت دوباره تکرار می‌شود.

این متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت در مورد درمان آفت توضیح داد: برای آفت‌هایی که کوچک بوده و خیلی وسیع نیستند می‌توان از ژل‌های موجود برای تسکین آن کمک گرفت. آفت یک بیماری ارثی است و درمان قطعی ندارد و هر فردی که ژنتیک ابتلا به آن را داشته باشد، همیشه به آن مبتلا می‌شود. 

محیطی اضافه کرد: با این حال اگر بیش از ۶ بار در سال فرد را مبتلا کند، می‌توان با تجویز داروهای استروییدی تعداد ابتلا را (به جز در مواقع استرس که خود عامل ایجاد آفت است) به سالی یک بار با دوره کوتاه تر کاهش داد. بیماران می‌توانند با مراجعه به متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت یا کلینیک ویژه در دانشکده دندانپزشکی نسبت به دریافت درمان اقدام کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=22544

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.