• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
7

تلف شدن یک قلاده خرس قهوه ای در البرز

  • کد خبر : 7050
  • 04 دی 1400 - 9:40
تلف شدن یک قلاده خرس قهوه ای در البرز
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز از تلف شده یک قلاده خرس قهوه ای در حاشیه و ارتفاعات روستای ولایت رود استان البرز خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، فردین حکیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز خبر داد: در روز پنجشنبه دوم دی‌ماه جاری در پی گزارش واصله مبنی بر مشاهده یک قلاده خرس سرگردان در حاشیه و ارتفاعات روستای ولایت رود و تعارض فیزیکی خرس مذکور با تعدادی از سگ‌های پرسه‌زن و احتمالا بلاصاحب در نزدیکی محیط روستایی، محیط‌بانان مستقر در دو پاسگاه نزدیک به محل رویت خرس، بلافاصله به منطقه اعزام شدند.

وی افزود: در ادامه محیط بانان نسبت به دفع و رفع مزاحمت‌های ناشی از سگ‌های بلاصاحب بوسیله‌ ایجاد سر و صدا، رصد و پایش مستمر منطقه به منظور پیشگیری از آسیب و خطرات احتمالی اقدام کردند تا حیوان مذکور را بدون درگیری و تعارض با انسان به زیستگاه طبیعی خود در ارتفاعات منطقه هدایت کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز ادامه داد: با توجه به بارش برف، پایش‌ها و گشت‌زنی نیروهای اعزامی تا تاریکی هوا نیز ادامه داشت. با توجه به گزارش همکاران در ساعات پایانی روز پنجشنبه مبنی بر مشاهده رفتار غیرعادی و احتمال آسیب دیدگی خرس مذکور، با مشورت گرفتن از دامپزشک و کارشناسان حیات وحش، به منظور بررسی دقیق، ممانعت از تلف شدن و انجام معاینات تکمیلی، موضوع زنده گیری خرس در دستور کار قرار گرفت.

حکیمی بیان کرد: بدین ترتیب در ساعات اولیه صبح روز جمعه ۳ دی‌ماه، تیمی متشکل از دامپزشکان، پرسنل مرکز تیمار و بازپروری حیات وحش به‌منظور اجرای عملیات زنده‌گیری به محل اعزام و با همراهی محیط بانان منطقه، به فرض حضور احتمالی خرس تمام مناطق گزارش شده مورد پایش قرار گرفت اما پس از ساعت‌ها پایش، لاشه خرس در حاشیه رودخانه فرعی ولایت رود کشف شد.

وی اظهار کرد: بررسی اولیه و معاینات صورت گرفته در محل کشف لاشه، حاکی از اصابت گلوله در ناحیه زانوی پای راست بود که به نظر می‌رسد این موضوع به همراه دیگر عوارض مهم ناشی از تعارض خرس با محیط زیست انسانی از جمله گرسنگی، ضعف عمومی ناشی از به هم خوردن نظم خواب‌ زمستانی و استرس‌های محیطی در اثر تعقیب و گریز توسط برخی افراد ناآگاه و سگ‌های سرگردان اطراف روستا در مرگ خرس مذکور دخیل بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز ضمن ابراز تاسف بابت حادثه پیش آمده خاطرنشان کرد: لاشه‌ خرس برای انجام کالبد شکافی و آزمایشات تشخیصی به سردخانه یکی از مراکز تخصصی حیات وحش، منتقل شد و پس از انجام فرآیندهای تشخیصی، اطلاعات تکمیلی از طریق پرتال رسمی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست البرز اطلاع‌رسانی می شود.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=7050

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.