• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
2
رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی:

جلوگیری از مهاجرت نخبگان نیازمند عزم ملی است

  • کد خبر : 12804
  • 12 دی 1401 - 16:09
جلوگیری از مهاجرت نخبگان نیازمند عزم ملی است
رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی گفت: چنانچه عزم جدی برای ماندن نخبگان در کشور داریم باید در فضای کلی تری گام برداریم و یک عزم ملی صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز، حمید امیدوار، رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات این مجموعه برگزار شد، گفت: طرح تأسیس این پژوهشگاه به حدود سال ۱۳۵۰ باز می گردد که قرار بود این مکان، به عنوان مرکزی در حوزه انرژی های تجدیدپذیر و مواد مربوطه باشد اما پیاده سازی این طرح در سال ۱۳۶۵ عملیاتی شد.

وی افزود: در حال حاضر چهار پژوهشکده سرامیک، نیمه هادی، انرژی نو و پژوهشکده نانو و بایو در این مجموعه فعالیت می کنند، علاوه بر تمرکز بر حوزه های مواد و انرژی های نو، خورشیدی و بادی، در این مجموعه به طور خاص، یک گروه هم تمرکز خود را بر مسائل زیست محیطی گذاشته و در بحث پساب و تصفیه آب، تحقیق و پژوهش می کنند.

رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی با اشاره به وسعت ۲۰ هکتاری، وجود ۶۵ هیات علمی و ۱۲۰ نفر پرسنل در این پژوهشگاه، بیان کرد: در استان البرز شاهد فعالیت بیش از سه هزار مجموعه کارگاه هستیم که کمتر از ۳۰ نفر پرسنل دارند که این موضوع برای استان ظرفیت خوبی محسوب می شود تا با توجه به توانمندی های موجود در جهت تصفیه آب و پساب نقش مهمی را در استان ایفا کنند.

امیدوار اظهار کرد: حدود پنج ماه است که از وزارت علوم و فناوری مجوز گرفته ایم خطه شمالی مجموعه را به عنوان پردیس تخصصی مواد و انرژی مورد استفاده قرار دهیم و در این زمینه نیز با پارک علم و فناوری تفاهم نامه ای منعقد کرده ایم که این پردیس به مدت دو سال بتواند مستقل به فعالیت بپردازد. در حال حاضر نیز ۳۰ شرکت دانش بنیان در مجموعه و تعدادی سوله نیز در محوطه تولیدات خاص خود را دارند.

وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب در زمینه صیانت و نگهداشت نخبگان در داخل کشور، اذعان کرد: این مهم یکی از مشکلات حوزه علم و فناوری در کشور است که برای حل آن باید ایجاد فضایی کنیم که ۱۱۰ دانشگاه و ۱۵ پژوهشگاه ذیل وزارت علوم به گونه ای فعالیت کنند که زمینه جذب نخبگان در کشور فراهم و از ظرفیت ها و توانمندی های آن ها استفاده شود.

رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی با اشاره به راهکارهای ارائه شده در دهه های گذشته، تاکید کرد: افزایش و حمایت از شرکت های دانش بنیان در کشور یکی از این راهکارهاست که باید مورد توجه قرار گیرد. چنانچه عزم جدی برای ماندن فرزندان این مرز و بوم در کشور داریم باید در فضای کلی تری گام برداریم و یک عزم ملی صورت گیرد و شرکت های دولتی و غیردولتی ملزم شوند با دانشگاه ها و پژوهشگاه ها ارتباط وثیق داشته باشند.

امیدوار گفت: دانشگاه های ما مظلوم واقع شده اند، بارها در ادبیات محاوره ای شنیده ایم که چرا این مراکز راهی را برای خود انتخاب و آن را دنبال می کنند و نیازهای کشور را در نظر نمی گیرند در حالی که واقعیت ماجرا این است که پژوهشگران ما در داخل کشور تا سطح آمادگی چهار و پنج پیش می روند و ایده های خود را به نمونه آزمایشی برای تولید محصول، تبدیل می کنند تا به فروش برسد اما در این مسیر دچار مشکل مالی می شوند.

وی تصریح کرد: برای حمایت مالی از این پژوهش ها، ابزار حاکمیتی نیاز است نا نمونه آزمایشی به محصول قابل فروش تبدیل و قابل تجاری سازی شود اما آن ها در سطح هفت که اصطلاحا «دره مرگ فناوری» نامیده می شود و ممکن است سرمایه استفاده شده کامل هدر رود و به نتیجه مطلوب نرسد، دچار مشکل می شوند زیرا از هر پنج نمونه آزمایشگاهی ممکن است یکی از آن ها به نتیجه برسد بنابراین هیچ سرمایه گذاری حاضر به چنین ریسکی نیست.

رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی توضیح داد: لزوم حمایت های مالی نهادهای حاکمیتی از پژوهشگران در مرحله دره مرگ فناوری و در نظر گرفتن منابع مالی برای آن ها بسیار مهم و ضروری است و می تواند نقش موثری در روند تحقیقات و تولید محصولات قابل عرضه در مرحله تجاری داشته باشد و در نتیجه گره های زیادی از مشکلات نخبگان و دانشجویان باز می شود و دیگر شاهد مهاجرت های آنان نخواهیم بود.

گفتنی است در انتهای این نشست، اصحاب رسانه از مجموعه آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی این مجموعه بازدید کردند و از نزدیک با تلاش های محققان و نخبگان در زمینه تولیدات مواد و انرژی های آشنا شدند.

انتهای پیام/

 

 

لینک کوتاه : https://didebanealborz.ir/?p=12804

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.